Quant a recerca, tot i que “la producció científica de la UdL està per sobre de la seva grandària i situació en el sistema universitari espanyol”, el rector ha insistit en què “cal ser més actius en la cerca de recursos”. En aquesta línia, també ha defensat “una política potent de beques post-doctorals que permetin introduir-se en el món de la recerca i la docència a les noves generacions de futurs professors universitaris”. “El talent l’hem de reclutar-ho on sigui, però sense oblidar-nos de la nostra pròpia pedrera”, ha dit el rector de la UdL.
A banda de la feina realitzada i els projectes de futur, Roberto Fernández ha fet referència al context polític que travessa Catalunya i que ha “paralitzat”, de moment, el Pacte Nacional per la Universitat, que ell qualifica d'”imprescindible”. “Hauria de ser la principal prioritat de la secretaria d’Universitats, sigui qui sigui qui ocupi la seva titularitat”, ha insistit. El rector de la UdL també ha fet esment a la intervenció del Ministeri d’Hisenda dels comptes de la Generalitat i al nou model de finançament aprovat aquest mes per la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). En aquest context, Fernández ha reivindicat un cop més la rebaixa de les matrícules “com a mínim a nivells del 2010”.
Les intervencions dels claustrals han estat relacionades, precisament, amb el preu de les matrícules i el nou model de finançament de les universitats catalanes. També han plantejat dubtes sobre el relleu generacional del professorat, l’oferta del Centre de Formació Contínua i l’ocupabilitat dels graduats.
Informe del síndic
A l’inici del Claustre, el síndic de greuges de la UdL, Joan Betriu, ha presentat l’informe anual, corresponent al 2016. En total, es van obrir 34 expedients, el que dobla la mitjana del període 2010-2015, amb uns 18 per any. D’aquestes reclamacions, 15 han estat promogudes per l’estudiantat; 9 per membres del Personal Acadèmic i Investigador; 5, pel Personal d’Administració i Serveis; i una, per una persona aliena a la comunitat universitària. Les queixen han estat motivades per temes com ara l’avaluació de l’activitat docent del professorat, l’organització d’un Màster virtual, la tutorització de treballs de final de grau o el trasllat d’expedient, segons informa la UdL.