L’escola Camps Elisis posa en marxa un projecte innovador sobre arquitectura

La Paeria dona suport al projecte “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, impulsat pel Departament d’Educació i la Fundació Jaume Bofill, que a Lleida s’imparteix en aquesta escola en aliança amb el Col·legi d’Arquitectes

0
233

L’escola Camps Elisis de Lleida té en marxa un projecte d’innovació sobre arquitectura per atansar aquest àmbit a l’alumat i allò que aprenen a l’aula ho puguin relacionar. Té una durada de quatre anys i aquest és el segon any que es desenvolupa. S’adreça al conjunt d’alumnes, des de P3 fins a 6è de primària, i consisteix en sortides i activitats a les aules per, allò que s’explica, aplicar-ho a altres terrenys, que en aquest cas és l’arquitectònic. L’escola es va presentar a la convocatòria de “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu” l’abril de 2018 i va ser seleccionada – amb 14 altres centres educatius de Catalunya- per desenvolupar-lo.

La regidora d’Educació, Sandra Castro, ha participat en la presentació que s’ha fet aquest dimarts de Magnet, programa en el qual s’emmarca la iniciativa que es desenvolupa a l’escola Camps Elisis. Castro ha destacat el caire innovador i singular del projecte, amb una “qualitat inqüestionable”. Per això, la Paeria, a través de la Regidoria d’Educació, li dona suport i ha agraït la implicació i el treball de l’equip directiu i docent del centre.

El director dels Serveis Territorials d’Educació a Lleida, Carles Vega Castellví, ha remarcat que respon a un procés de transformació educativa, que ha donat com a fruit un projecte col·laboratiu, amb un lideratge i una implicació per part de l’escola i un treball en xarxa amb diversos agents.

La coordinadora del programa Magnet, Roser Argemí, ha explicat que el projecte “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu” està impulsat pel departament d’educació i la Fundació Jaume Bofill, amb la col·laboració d’entitats i institucions culturals i científiques del territori, així com d’administracions locals, com la Paeria. Se’n fan 29 (dels quals 6 de pilotatge) i, com ha apuntat, s’acompanya els centres educatius en el desenvolupament de projectes que es fan en col·laboració amb diferents institucions, com en el cas de Lleida, amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya – demarcació de Lleida (COAC).

El director de l’escola Camps Elisis, Jordi Porta, ha assenyalat que el projecte educatiu de l’escola pretén un desenvolupament integral de l’infant, amb la promoció de metodologies globalitzadores com les habilitats comunicatives, la complicitat amb l’entorn, la pràctica de la ciència i l’ús responsable de la tecnologia tenint en compte criteris ambientals, la vessant artística i creativa, la solidaritat i el respecte en un entorn de col·laboració i aprenentatge entre iguals. Tot plegat ajuda a tenir una visió nova de l’entorn que pren l’arquitectura com a eix vertebrador.

El responsable de formació de la Demarcació de Lleida del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Lluís de la Fuente, ha indicat que s’ha de treballar com han de ser els nous centres educatius per estructura la mirada de l’entorn. Ha afegit que l’arquitectura és de tots, és cultura, i que s’ha d’educar en la construcció d’entorns urbans, d’espais habitables, oberts, participatius, etc.

El projecte de l’escola Camps Elisis. L’alumnat del centre observa el barri i la ciutat des de la vessant urbanística i social i destaca que l’espai que habita i utilitza ha de ser agradable, acollidor i adaptat a les necessitats dels seus habitants. També ha de ser sostenible i respectuós, ha de tenir un disseny especial, artístic i innovador, ha de tenir en compte la diversitat, la petjada cultural i històrica i ha de fer ús dels avenços tecnològics que evolucionen per millorar la vida de les persones. Aquesta visió només es pot treballar a través dels projectes on es van descobrint les interconnexions dels aprenentatges que s’utilitzen per aconseguir un objectiu comú amb la col·laboració de tots els membres del grup.

L’aliança amb el COAC es basa en l’Arquiescola, que té per objectiu acostar l’arquitectura a les aules, fomentant el creixement d’un pensament crític ciutadà que permet reflexionar i intervenir responsablement en la construcció i transformació dels espais que habitem.

El lema que resumeix la tasca educativa de l’escola és “Construïm junts!”. És la idea de construir amb materials, però també amb idees compartides entre tots. L’escola haurà d’ampliar l’edifici aviat per encabir una nova línia i és una oportunitat per construir junts. La creativitat, la construcció o la creació formen part d’aquest nou projecte Magnet, que donarà a l’escola un aire nou.

L’acompanyament del projecte Magnet inclou:

-Assessorament en el desplegament del projecte d’innovació. Cada centre educatiu té un formador extern que acompanya l’equip docent i fa l’enllaç amb la institució de referència.

-Sessions de formació de l’equip docent del centre amb els professionals de la institució.

-Recursos per desenvolupar activitats amb l’alumnat.

-Difusió estratègica del projecte de centre i de les activitats que es desenvolupin en el marc del projecte.

FER UN COMENTARI