Animac 2020 distingeix la directora francesa Florence Miailhe amb el premi Animation Màster

L'historiador Jordi Artigas rebrà el Premi Trajectòria en la 24a edició d'Animac, que se celebrarà a Lleida del 27 de febrer a l'1 de març

0
97

La 24a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida del 27 de febrer a l’1 de març de 2020, atorgarà el premi Animation Master d’Animac 2020 a la realitzadora i pintora francesa Florence Miailhe, especialista en pintura animada a càmera, per la seva brillant labor com a realitzadora de curtmetratges d’animació, seleccionats i guardonats en nombrosos festivals de cinema internacionals.

En un any dedicat a la memòria, Animac reconeixerà l’historiador de cinema i dibuixant català Jordi Artigas amb el premi Trajectòria d’Animac 2020, per la seva valuosa aportació a l’estudi i la divulgació del cinema d’animació independent a Catalunya i per la seva vinculació amb els inicis d’Animac, ja que el 1996 Artigas va ser el primer director de Cinemàgic, la mostra precursora del que avui és Animac.

Florence Miailhe, artista de la pintura animada

Animac 2020 rebrà amb els braços oberts la visita de Florence Miailhe (París, 1956), directora, pintora i professora, amb una fructífera trajectòria en la realització de curtmetratges amb la tècnica de la pintura animada a càmera. Els seus films han estat seleccionats i premiats en nombrosos festivals internacionals i emesos a destacades cadenes de televisió com ara Arte o Canal Plus. Com a directora, ha realitzat 9 curtmetratges, principalment en pintura animada a càmera, amb els que ha guanyat més de 80 importants premis. El 2002 va rebre el César al Millor Curtmetratge amb el seu treball “Au premier dimanche d’août” i el 2006 va ser guardonada amb la Menció Especial del jurat del Festival de Canes de 2006 pel seu curtmetratge “Conte de quartier”, entre molts altres. A més, el 2015 Miailhe va ser distingida amb el Cristal d’Honor del Festival d’Annecy.

Les seves pel·lícules impressionistes reflecteixen, amb una mirada singular, el detall del quotidià (“Au premier dimanche d’août”,“Hammam”) amb gran domini del color i el traç. La mitologia és un altre dels seus grans interessos. Entre els seus treballs destaca també el curtmetratge de 23 minuts “Méandres” (2011) fet amb la tècnica d’animació amb sorra, basat en la novel·la “Metamorfosis” d’Ovidi i realitzat en col·laboració amb Elodie Bouedec i Mathilde Philippon. Durant els darrers 10 anys, Miailhe ha estat treballant en el seu primer llargmetratge, “The Crossing”, de temàtica social, sobre la migració, el qual està a punt d’acabar.

Animac 2020 oferirà una retrospectiva de Florence Miailhe amb els següents títols: “Hammam” (1991), “Shéhérazade” (1995), “Au premier dimanche d’août” (2002), “Les oiseaux blancs, les oiseaux noirs” (2002), “Conte de quartier” (2006) i “Méandres”(2013).

L’historiador de cinema i dibuixant Jordi Artigas, Premi trajectòria

Animac 2020 distingirà enguany Jordi Artigas (Ciudad Real, 1948), per la seva dedicació, des dels anys 70, a l’estudi i divulgació del cinema d’animació. Artigas ha investigat i escrit sobre precinema, cinema d’animació, dibuix i cultura popular. Com a gestor cultural, actualment programa el cineclub del Reial Cercle Artístic de Barcelona, i des de 1980 ha estat fundador, director i programador de festivals de cinema d’animació i infantils com la Mostra de Cinema d’Animació de la Filmoteca de Catalunya i ASIFA-Catalunya (1986-1989); fundador i programador d’Anima Basauri (1993-1995), i director de Cinemàgic (1996), la mostra precursora del que avui dia és Animac. Artigas ha estat membre del jurat de festivals com Cinanima (Espinho, Portugal), entre altres.

El 1985 va cofundar ASIFA-Catalunya (filial de l’Associació Internacional del Film d’Animació), i el 2002 va fundar Zoòtrop, Associació Cultural Cinematogràfica, que posteriorment englobaria el projecte La Memòria dels Dibuixants, per tal de reivindicar, redescobrir, estudiar i difondre la vida i obra dels dibuixants catalans entre els anys 1931 i 1977.

La memòria, protagonista del vídeo promocional Animat d’ Animac 2020

Sota el títol “Time Capsule”, Animac 2020 vol reivindicar el potencial de l’animació com a mitjà poderós per recuperar el passat, recol·lectar i conduir els records, el temps viscut, la història. Seguint aquesta premissa, el vídeo promocional d’Animac 2020 té la memòria com a tema principal.

Aquesta 24a edició d’Animac té l’objectiu de seguir potenciant el talent jove. És per això que les encarregades de realitzar l’animació del vídeo promocional han estat dues animadores catalanes que treballen en productores internacionals, Aida Berengué i Sílvia Vicente. Elles han dirigit i animat la peça audiovisual, a partir del cartell creat per l’il·lustrador Carles Porta, amb la música i el disseny de so del pianista i compositor Josep Maria Baldomà.

Nascuda a Bellpuig (Lleida), Aida Berengué es va graduar en animació a L’Idem Barcelona, completant la formació acadèmica a l’Escola Joso. Ara es troba treballant a Silex Animations (Angoulême) en un projecte inspirador d’animació 2D basat en el còmic “Les Culottées de Pénélope Bagieu”. Ha passat per estudis com Teidees (BCN), B-water (BCN) i 2D/3D Animations on ha pogut treballar en series d’animació 2D i en el desenvolupament d’un llargmetratge, entre altres projectes.

Formada en arts visuals a l’Escola d’Art de Vic i a l’escola l’Arpa de Taradell i graduada en animació a L’Idem Barcelona, Sílvia Vicente ha participat en grans projectes a l’estudi Cartoon Saloon, com els films “The Breadwinner” i “Wolfwalkers”, i el curtmetratge “Late Afternoon”. També ha treballat com a animadora en les sèries “Pete the Cat”, per Amazon i “Chien Pourri”. Les seves inquietuds artístiques l’han fet implicar-se en altres projectes més personals, com el curtmetratge “Soy”, que està desenvolupant i és una idea pròpia, la il·lustració d’un llibre i alguns altres projectes animats actualment en fase de preproducció.

Un any més, la imatge d’Animac és obra de l’il·lustrador i animador lleidatà Carles Porta que, en aquesta ocasió, explica que “tenia ganes de pintar, i fer-ho amb pinzells sobre paper, barrejar i preparar colors amb acrílic i també recórrer a l’aquarel·la, fent tota mena d’experiments plàstics”. El resultat és el primer cartell no figuratiu de la història d’Animac de gran bellesa plàstica i protagonitzat per una figura abstracta que insinua un ésser amb fragments de memòria que graviten sobre l’espai. “Tots aquests fragments són la meva càpsula del temps, els records, el passat, la memòria”, detalla Porta.

FER UN COMENTARI