Ponsa: “Lliurem les obres de la Franja contra la nostra voluntat, amb indignació i un disgust profund”

El Museu de Lleida rebrà peces del MNAC quan acabin les obres de la Sala Gòtica per poder "mantenir el relat"

La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha dit que el lliurament dels 111 béns de la Franja del Museu de Lleida al de Barbastre es fa contra voluntat, amb “indignació i un disgust profund”. El Consorci ho està fent, ha afegit, perquè no hi ha una altra alternativa davant les “amenaces penals i econòmiques” que ja s’han pogut veure en l’altre litigi recent sobre l’art de Sixena. La consellera ha qualificat de “política” la justícia que ha sentenciat a lliurar l’art i s’ha resignat a esperar en un futur si els donen la raó a tots els recursos presentats. Ponsa també ha dit que quan acabin les obres a la Sala Gòtica començaran a arribar les peces de “primera magnitud” provinents del MNAC per poder mantenir el relat de la Franja a Lleida.
“Nosaltres no voldríem fer això”, ha assegurat la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, en relació al Pla de lliurament dels 83 béns de la Franja que queden al Museu de Lleida que aquest dimecres es va concretar que s’enviaran al de Barbastre en dos transports el 5 i el 10 de març. Ponsa ha recordat que aquests béns són propietat del Bisbat de Lleida i com que ha decidit lliurar-los en base a l’execució provisional de la sentència, “no ens hi podem oposar”. Sí que s’han presentat al·legacions i recursos, ha reiterat Ponsa, que també ha lamentat que el jutjat no els hagi respost, però ha afegit que si no iniciaven el lliurament el dia 15, tal com s’havia fixat com a data límit, hi havia risc de rebre “penalitzacions de tot tipus”, civils, penals i econòmiques.

Ponsa ha explicat que després d’enviar 28 peces els dos passats dilluns, les 83 que resten no es poden traslladar “d’un dia per l’altre”, perquè “ens les estimem, les hem cuidat i les tenim catalogades”. Ha afegit que de fet, no les descatalogaran fins que s’arribi als tribunals europeus en tot aquest afer. Això no obstant, ha lamentat que la justícia aragonesa sigui “més política que una altra cosa” i no hagi tingut en compte cap element com l’artístic, el de la protecció del patrimoni a l’hora de sentenciar que els béns s’han de lliurar a Barbastre.

Per tot plegat, perquè no hi havia una “alternativa”, Ponsa ha recordat que el Consorci del Museu de Lleida, amb els seus patrons de les diferents institucions que el conformen – Diputació de Lleida, Paeria, Consell Comarcal del Segrià i Bisbat de Lleida – es va reunir el 14 de febrer a la tarda, en plena jornada electoral, per consensuar el calendari de lliurament “contra el cor i contra la nostra voluntat”, ha insistit. La consellera també ha dit que el més gruixut del cas és que les decisions judicials s’han saltat tots els criteris artístics, de protecció del patrimoni i de la unitat de col·lecció.

Al marge de no deixar de desistir en el tema judicial dels recursos i les al·legacions, Cultura ja s’ha posat a treballar per reemplaçar els buits que quedaran al Museu de Lleida per la marxa de les obres de la Franja. Ho faran a través d’obres de “primera magnitud” del MNAC. El projecte l’estan treballant els dos directors dels museus, per exposar les obres i poder mantenir el relat de la Franja al museu lleidatà. La previsió és que aquest trasllat d’obres es faci una vegada finalitzi la reforma de la Sala Gòtica del Museu de Lleida.

Finalment, Ponsa ha explicat que dilluns hi haurà una reunió del Consorci amb la Plataforma d’Entitats i els Amics del Museu de Lleida per “donar la cara” sobre tot el que està passant. Així mateix, en pocs dies es farà una roda de premsa al Museu de Lleida per explicar la situació i parlar del futur de l’equipament.

Ponsa ha fet aquestes declaracions en el marc d’una visita aquest dijous a la Seu d’Urgell.