El Comú de Lleida denuncia que el nou POUM es planteja “contra l’interès general de la ciutat i afavorint els grans inversors”

Des de l’agrupació d’electors consideren que el nou Pla d’Ordenació que l’equip de govern de la Paeria pretén aprovar “no aporta millores” i “suposa un retrocés en la sostenibilitat econòmica, comercial i logística de la ciutat”

0
7694

El grup municipal del Comú de Lleida denuncia que l’equip de govern de l’Ajuntament de Lleida pretén utilitzar el nou Pla d’Ordenació Urbana Municipal “afavorint els grans inversors en detriment de l’interès general de la ciutat”. Consideren que aquest no aporta millores en el desenvolupament a llarg termini i que suposa “un retrocés en la sostenibilitat econòmica, comercial i logística”.

El portaveu de l’agrupació, Sergi Talamonte, critica que aquest nou POUM s’ha plantejat “per ajudar i donar cobertura a interessos privats”. Un acusació que pretén exemplificar en 5 actuacions concretes:

“Si Torresalses es fa via POUM, l’inversor queda deslliurat d’aportar els 1’2 milions d’euros que estava obligat a pagar per la construcció del vial”

Talamonte explica que l’inversor del macro-centre comercial havia d’abonar els 1’2 milions per pagar el vial d’accés a la zona comercial de Torresalses, tal com ho establia el conveni urbanístic associat a  la proposta de modificació de planejament. Degut a que aquest proposta s’incorpora al POUM, “la ciutat deixaria de percebre els diners que l’inversor havia d’abonar per pagar el vial d’accés a la zona comercial de Torresalses”. Segons Talamonte, aquest estalvi en detriment de les arques públiques del consistori suposaria “un tracte de favor” cap a l’inversor, tot denunciant que “no es pot fer un nou POUM a mide d’inversors privats i en contra de l’interès comú i del patrimoni de la ciutat”.

Des del Comú, exigeixen retornar a l’ordenació urbanística definida en el Pla actual i que en aquest es limiti el sostre màxim comercial al 20% del sector. També consideren necessari limitar “la incompatibilitat d’aquest sector predominantment residencial amb mitjanes i grans superfícies”.

“El Ple de la Paeria no haurà d’aprovar els plans constructius de Carrefour i tindria llibertat per fer la modificació de planejament que els hi convingui”

 Amb el nou POUM, l’Àrea Residencial Estratègica (ARE) on la cadena vol construir una superfície comercial de 55.000 metres passarà a ser un Sector Urbà Delimitat (SUD). Segons explica Talamonte, aquest canvi “fa perdre al consistori les competències d’aprovar o rebutjar els plans constructius de la multinacional, permeten així que faci la modificació de planejament que més els hi convingui”. En aquest aspecte, des del Comú proposen mantenir l’ordenació del sector com a ARE i incrementar la cessió de sostre per a pisos de titularitat pública.

“Amb l’excusa de simplificar processos, es deslliura l’obligació de fer les dues torres de la Llotja”

El terreny sobre el qual s’han d’edificar les 2 torres al costat del Calau de Congressos de la Llotja pateix una homogeneïtzació de les claus urbanístiques i fa que aquest solar perdi una clau d’actuació urbanística concreta. Això comportaria “un deslliurament de l’obligació de construir-hi l’equipament que hi pertoca”. En aquest sentit, critiquen que l’alcalde Lleida, Àngel Ros, “evités que el Centre de Negocis i Convencions recuperés la titularitat dels terrenys per incompliment de les clàusules imposades”. Un fet, diu Talamonte, “que confirma una vegada més que el POUM va contra els interessos patrimonials de la ciutat.

Així mateix, l’agrupació defensa el manteniment del projecte urbanístic definit actualment, mantenir l’obligació de retornar la titularitat de la parcel·la al CNC i resoldre unilateralment el contracte per incompliment de les seves clàusules.

“Imposa uns canvis que impedeixen que la ciutat pugui tenir en el futur una segona estació de trens”

En referència al centre comercial de Gran Gardeny, que es situaria proper al Camp Escolar (antiga Vallrufea), el Comú de Lleida explica que s’ha modificat el traçat del vial d’accés a aquesta ubicació  i que els terrenys sobre els quals podria construir-se una segona estació de trens “perden els usos per a equipaments, impedint així aquesta opció de futur”. Una opció que valoren com a “necessària per a una mobilitat sostenible al municipi”.

D’aquesta manera, l’agrupació exigeix que es mantingui el predomini del sector com equipaments i logístics i que es vinculi el seu desenvolupament al de la construcció de la futura estació.

“No justifica la desaparició de tres gran àrees verdes que definien els barris de Balàfia i el Secà de Sant Pere”

Es planteja la desaparició de zones verdes destacades com són les del Secà de Sant Pere-Marimunt , el de Rufea-Instituts i el de les zones d’Hospitals-Balàfia. Aquestes suposen tres àrees d’esbarjo “que havien de servir per esponjar la futura trama urbana i sumar qualitat de vida a la nostra ciutat”. Talamonte explica que la desaparició d’aquestes dimensions “no està justificada en l’actual planejament” i que “hi ha hagut unes transmissions de propietat que configurava aquestes espais verds cap a empreses i companyies vinculades en la promoció immobiliària i de la construcció”. Les propostes que l’agrupació aporta en aquest camp passen per “tornar a definir com a Parcs Urbans els espais configurats per l’antic POUM”.

Finalment, el Comú de Lleida ha convocat un plenari per informar a la ciutadania i recollir propostes en referència al nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal, el proper 15 de febrer a les 19h.

FER UN COMENTARI