La nova Rambla Ferran de Lleida agafa forma

Tot i que la reforma s'està allargant més del previst, ja s'han col·locat les noves rajoles de la vorera que dona a l'Eix Comercial fins a la Diputació i Museu Morera i s'està renovant la xarxa d'aigües i clavegueram

16 de juliol de 2025 a les 16:35h
FOTO: D.H. / Entrada principal a la Rambla Ferran de Lleida, ja amb la vorera canviada i al mateix nivell que la calçada
FOTO: D.H. / Entrada principal a la Rambla Ferran de Lleida, ja amb la vorera canviada i al mateix nivell que la calçada

La nova Rambla Ferran de Lleida, una de les zones més importants i d'entrada a la ciutat, va agafant forma del que serà en un futur des que van començar les obres el passat 4 de novembre.

Tot i que aquesta fase de les obres es preveia que acabessin a finals de maig o juny, encara hi ha operaris treballant en el marge dret pel que fa a les noves rajoles de la vorera que s'han fet amb granit rosa Porriño i que doblarà l'amplada, així com també s'ha convertit en una plataforma única perquè la calçada estigui a la mateixa altura que la vorera. 

L'Operació Rambla es va presentar al maig del 2024 i abasta quatre àmbits: urbanisme, turisme i comerç, ocupació i cultura amb unes obres finançades amb fons europeus Next Generation, amb un cost d'1.539.405 euros i amb la previsió que les obres duressin uns 8-9 mesos, sempre que les trobades arqueològiques que puguin sorgir ho permetin. Durant la presentació del projecte també es va anunciar que s'implantarien 39 nous arbres, 32 bancs, 10 papereres, 25 jardineres, 6 estacionaments de bicis, dues marquesines d'autobús i 24 columnes amb 48 il·luminaries noves. La reforma comportarà també suprimir un dels tres carrils de circulació en direcció a l'avinguda Blondel.

Durant aquests primers mesos ja s'han col·locat gran part de les noves rajoles de la vorera i s'han plantat nous arbres al principi de la Rambla. Durant aquest matí els diferents operaris han estat fent tasques pel que fa a la renovació de la xarxa d'aigües i clavegueram, que se sufragarà amb fons propis. El canvi de la vorera ja s'ha fet fins a la Diputació de Lleida, on encara s'està treballant en el canvi de la vorera. 

canvi rajoles avinguda Francesc Macià Lleida
canvi rajoles avinguda Francesc Macià Lleida

Cal recordar que aquestes obres han generat importants talls de trànsit dels vehicles que es dirigeixin a Blondel que ara ho han de fer seguint per Príncep de Viana, la rampa d'enllaç amb l'avinguda del Segre i continuar per Riquer i Francesc Macià. 

L'alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, va anunciar al gener que la reforma de la Rambla Ferran es replicarà també en el sentit contrari cap a l'estació de trens quan s'acabi l'ampliació de la vorera del costat de l'Eix Comercial. Més endavant, es preveu l’última fase a tot el lateral de la rambla del costat de Correus, entre el carrer Riquer i l’estació de trens. Així, gairebé tot Ferran serà de plataforma única, la qual cosa “permetrà convertir-la en una gran plaça quan es tanqui per raons de programació de ciutat, festes o esdeveniments de qualsevol tipus”, va indicar l’alcalde.

obres Rambla Ferran Lleida
obres Rambla Ferran Lleida

 

La nova Rambla Ferran ja agafa forma
La nova Rambla Ferran ja agafa forma

Dinamització econòmica, comercial, turística i cultural

L’estratègia de dinamització econòmica busca convertir la Rambla i la seva zona d’influència en un districte cultural, comercial i de creativitat.

S’incideix en l’obertura de locals a peu de carrer i el foment d’iniciatives comercials i de serveis que permetin donar vida a aquesta zona fora dels horaris de treball dels negocis que ara hi tenen més presència (activitats financeres i assegurances, sanitàries, administració pública i activitats professionals).

Per això, es pretén incentivar l’obertura de locals amb un component artístic, cultural i gastronòmic o de comerç singular. Un dels sectors a prioritzar serà de la restauració, amb productes de qualitat del territori. S’hi programaran esdeveniments gastronòmics periòdicament per a promoure l’afluència de públic interessat.

D’altra banda, l’alcalde va destacar que nou establiments de la rambla i dels carrers adjacents van resultar beneficiaris durant el 2024 dels ajuts per implantar-se a la zona. Dos han estat noves obertures i la resta, reformes. A més, el pressupost del 2025 preveu augmentar de 130.000 a 150.000 euros aquests ajuts.

L'origen de la rambla Ferran

La rambla de Ferran, o fernando, com en diuen alguns lleidatans, es va urbanitzar a finals del segle XVIII però no fou fins al 1861, amb l’enderrocament de les muralles i la conseqüent connexió amb la resta de la ciutat, que comença a convertir-se en una artèria important de Lleida. I així s'allargava fins al que avui és l'estació de trens. L'any 1960 es va fer la darrera pavimentació, que eliminava les llambordes i els grans plataners per deixar pas als vehicles. 

La rambla està dedicada al rei Ferran VII, el Desitjat i el Felló (traïdormalvatinfame segons la RAE), en honor a la visita que va fer a la ciutat. Avui és un passeig catalogat i protegir com a Bé Cultural d'Interès Local. 

Sobre l'autor
Daniel Hurtado foto
Daniel Hurtado
Veure biografia
El més llegit