El Ple Municipal va aprovar inicialment el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions. Es dona, així, llum verda a dos grans projectes que transformaran, milloraran i canviaran el paradigma de la mobilitat a Lleida.
La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, va ser l’encarregada de desgranar en què consisteixen aquests dos grans projectes de ciutat que pretenen canviar el repartiment modal a la ciutat, alhora que protegir l’atmosfera, la salut de les persones i el medi ambient. “Des del govern municipal no podem defugir dels reptes que tenim per davant pel que fa a la mobilitat, la sostenibilitat i la cura del medi ambient”.
Pel que fa al nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, dins del qual també s’inclou el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions, la regidora va explicar que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20%, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat.
La tinenta d’alcalde va explicar que “en aquest darrer any ja hem anat treballant en diferents millores que promoguin una mobilitat més sostenible impulsant diferents accions i iniciatives, com nous carrils bici, l’estudi d’un servei públic de lloguer de bicicletes, millora d’entorns escolars, el plànol Metrominut, bus nocturn en dies festius, reajustament de línies de bus (Caparrella o Instituts) i busos llançadora com el de Mangraners o el de Ciutat Jardí, que posarem en marxa properament”.
Per últim, pel que fa a la ZBE va explicar que s’aplicarà en 3 fases, la primera de les quals s’iniciarà l’1 de gener del 2025 que afectarà un 10% del sòl urbà i que es concentra, bàsicament, al Centre Històric. Tot i així, va recordar que hi haurà 6 mesos de moratòria en què no s’aplicaran sancions i que només no es permetrà l’entrada de vehicles sense etiqueta i que sí podran accedir-hi les persones que tenen l’impost de circulació a Lleida. La segona fase entrarà en funcionament al 2028 i la tercera al 2030. En totes tres fases l’horari d’aplicació serà de les 7.00 del matí fins a les 20.00 hores de la tarda. Així mateix, es recullen moltes altres excepcionalitats per a persones amb discapacitat, transport sanitari, persones amb rendes baixes, etc.
Millorar la qualitat de vida de la ciutadania
Morón va destacar que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat i entre tots i totes fem pedagogia de com hem de compartir l’espai públic”.
Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaquen la creació del Pla Camina a Lleida, actualitzar i implementar el Pla d’Accessibilitat i el Pla de Camins Escolars Segurs per a centres educatius i llars de gent gran.
Pel que fa a l’ús de la bicicleta, el document contempla l’elaboració del Pla director de la bicicleta per als propers 6 anys, que a més de la millora i interconnexió de la xarxa de carril bici urbana, també plantejarà enllaços interurbans, amb altres municipis.
En la mobilitat en transport públic es planteja també l’elaboració de l’estudi integral de la xarxa d’autobusos, tenint en compte el creixement de la ciutat i aspectes com la nova estació i els aparcaments dissuasius en el marc del projecte de Zona de Baixes Emissions.
A la distribució urbana de mercaderies s’implementarà un nou sistema de control amb APP que regularà el temps d’estacionament i es revisaran i unificaran els horaris dels espais de càrrega i descàrrega en funció de les necessitats vinculades a l’activitat.
La 1a fase de la Zona de Baixes Emissions limitada al Centre Històric i sense restriccions per als residents a la ciutat, en marxa l’1 de gener
L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat a partir de l’1 de gener de 2025, limitada al Centre Històric (un 10% del sòl residencial) i de forma progressiva, garantint excepcions per a les persones residents amb els vehicles registrats a la ciutat, que no patiran restriccions de circulació, i per altres casos com el transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda, per exemple.
Pel que fa al projecte de la Zona de Baixes Emissions i l’ordenança que la regularà, Morón va assenyalar que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga a les ciutats, als municipis majors de 50.000 habitants, a implementar aquestes mesures que han d’ajudar a millorar la qualitat de l’aire i, en definitiva, per a millorar la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes”. En tot cas, ha afegit, la voluntat del govern municipal és avançar en les mesures per assolir una millora ambiental i de salut, “però també creiem que ho hem de fer d’una manera molt progressiva, que aquests canvis siguin canvis que no tinguin un impacte molt contundent en el dia a dia dels lleidatans i i les lleidatanes.
La regulació de la ZBE contempla que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.
El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.
En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.
Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.
El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, av. Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont.
Morón ha conclòs que “hem d’entendre els canvis no com un problema, sinó com un benefici per a la ciutadania, sobretot des del punt de vista de la salut i aquests projectes son essencials per avançar en la millora de la qualitat de vida de les persones”.
Intervenció dels grups municipals
La intervenció dels grups municipals va iniciar-se amb la intervenció de la portaveu del Comú de Lleida, Laura Bergés, que va explicar que “caldria que els projectes definissin les actuacions a dur a terme perquè, en aquest sentit, els documents son poc ambiciosos” i va definir que “el govern municipal ha optat per ser retardista en l’aplicació de polítiques mediambientals i de mobilitat més contundents”.
Gloria Rico, portaveu de VOX, s’ha mostrat en contra dels postulats ecologistes per ser mesures amb afany recaptatori i que no ajuden a combatre el canvi climàtic.
Per part de Junts per Catalunya Lleida, el regidor David Melé va assegurar que “iniciem un camí que canviarà la mobilitat de la ciutat i que obligarà a continuar treballant, sobretot per adaptar-la a la singularitat de Lleida”. “Volem ser part activa i ser incisius en els projectes de ciutat”.
Juanjo Falcó, el portaveu adjunt d’ERC, va fer incís en què “al nostre entendre no s’han fet els tràmits de participació ciutadana que correspondrien en el projecte de la ZBE” i va convidar al govern municipal a no seguir endavant amb la tramitació de l’expedient.
El cap de l’oposició i regidor del PP, Xavi Palau, va destacar que “deixarem de ser l’única capital de Catalunya que no té Pla de Mobilitat Urbana” i va assegurar que “el nou pla ens posa molts reptes en mobilitat per davant com la millora de la xarxa d’autobusos, la nova Rambla de Ferran, el Pla de Rodalies i la connexió dels barris més allunyats del centre de la ciutat”, entre altres.
En el torn de rèplica, Morón va destacar que “ambdós són documents marc que hauran de desenvolupar-se i, sobretot, no hem pres decisions arbitràries, sinó amb el suport tècnic i jurídic de la Paeria”. Així mateix, va assegurar que “hem de buscar l’equilibri entre la llei i la comoditat de les persones i aplicar aquest pla amb prudència perquè la ciutat és plural, alhora que necessita lluitar contra el canvi climàtic i a favor del benestar de la ciutadania”.
El Pla de Mobilitat Urbana s’ha aprovat amb 19 vots favorables dels grups municipals del PSC, Junts per Catalunya Lleida i ERC; 6 abstencions dels grups municipals del PP i el Comú de Lleida i 2 vots en contra del grup municipal de Vox.
En l’expedient del Pla de Mobilitat Urbana s’han incorporat 13 de les 18 esmenes presentades pel grup municipal del Comú de Lleida i una esmena presentada pel grup municipal PSC-Units.
El projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions s’ha aprovat amb 14 vots a favor dels grups municipals del PSC i Junts per Catalunya Lleida i 13 vots en contra de la resta de grups municipals.
En aquest projecte s’han incorporat les 5 esmenes presentades pel grup municipal de Junts per Catalunya Lleida i s’ha rebutjat l’esmena a la totalitat presentada pel grup municipal de Vox i les dues esmenes del Comú de Lleida.