El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya iniciarà avui l’enderroc de les edificacions situades darrere dels Docs i al costat de les vies del ferrocarril per a la construcció de la nova estació d’autobusos de Lleida, concretament dins del solar de la futura estació.
Aquest enderroc haurà de desenvolupar-se forçosament en horari nocturn, entre les 00.00 i les 5.00 hores, per qüestions de seguretat ferroviària davant de la proximitat dels treballs a la via i en compliment de la normativa de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif).
Segons va informar l’Ajuntament de Lleida, està previst que les obres d’enderroc puguin iniciar-se a partir d’aquesta nit i la durada prevista és d’un màxim de quatre nits, tot i que si és possible s’intentarà escurçar-ho a tres.
S’adoptaran totes les mesures possibles per mitigar el soroll i la pols que pugui provocar l’enderroc, que es farà mitjançant maquinària pesada. La demolició es farà totalment a l’interior de la parcel·la i no afectarà la via pública.

Cal recordar que la comissió de Territori de la Generalitat va donar per finalitzada el passat dimecres la tramitació urbanística per a la nova estació d’autobusos, encara que les obres van començar a mitjans de maig.
El passat 13 de maig el Departament de Territori va iniciar les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida, amb un pressupost de 38,1 MEUR, i ubicada a l’entorn de l’antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida. El 20 de maig es va procedir al tancament de l’aparcament de zona blava al carrer Príncep de Viana.
Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals, i la ubicació de la nova estació permetrà potenciar la intermodalitat del transport públic.
Aquesta estació, que ocuparà una superfície de prop de 12.500 m2, donarà resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat. La instal·lació substituirà l’actual estació del carrer Saracíbar, que data dels anys 70, i es construirà al costat de l’estació del tren de la ciutat. Així, la nova estació facilitarà els intercanvis amb aquest mode de transport, potenciarà la mobilitat col·lectiva i proporcionarà uns serveis més moderns i de més qualitat a les persones usuàries.
Característiques de l’estació

L’accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. Com a tret arquitectònic, cal remarcar que el projecte incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme.
El nou edifici per a l’estació d’autobusos s’implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens. Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els mostradors d’informació i des d’aquí s’accedirà, al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.
La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 m2; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.
A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.
Les tasques arqueològiques al solar al costat de l’estació de trens han deixat al descobert diverses estructures de l’antic barri medieval de Sant Pau del Mercadal, que estan documentant tècnics de l’àrea municipal d’arqueologia. Operaris també treballen a l’interior de l’edifici dels Docs, així com en una finca a la part posterior de l’antiga farinera La Meta, a prop del carrer Comtes d’Urgell, per on la terminal de busos també tindrà accés.