La sala de premsa del Palau de la Diputació de Lleida ha acollit aquest matí la presentació de l’estudi sobre fires agroalimentàries i turisme a la demarcació de Lleida que ha elaborat la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la Universitat de Lleida. Segons aquest estudi, s’ha anat produint una evolució en l’enfocament i naturalesa d’aquestes fires agroalimentàries, que han passat de ser esdeveniments comercials tradicionals a converitr-se també en productes turístics.
L’estudi se centra en les 83 fires agroalimentàries que se celebren anualment a la demarcació de Lleida i posa de manifest que l’any passat van atreure 697.200 visitants que van generar un impacte econòmic de 67,2 milions d’euros.
Aquest import té en compte les compres de productes i serveis al certamen així com les despeses fetes pels visitants durant l’estança als municipis. En aquest sentit, la despesa mitjana va ser de 96,4 euros per persona Segons l’estudi, les tres fires més visitades van ser la de Sant Josep a Mollerussa (138.000 visitants), Sant Miquel a Lleida (130.000) i Sant Ermengol a la Seu d’Urgell (70.000).
Així ho han explicat avui en una roda de premsa de presentació de l’estudi per part del vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació, Juan Antonio Serrano; el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, i el professor de la Universitat de Lleida (UdL) Jaume Macià.

Serrano ha explicat que les fires agroalimentàries “són un pol d’atracció per als visitants que busquen experiències autèntiques i enriquidores” i ha subratllat que aquests esdeveniments “donen l’oportunitat de conèixer de prop els productors, participar en activitats relacionades amb l’alimentació, descobrir productes autòctons i gaudir de la cultura local”. En aquest sentit, Serrano ha assenyalat que “cal posar en valor el patrimoni gastronòmic en un moment en el qual Catalunya està a punt de començar, el 2025, la celebració de la Regió Mundial de la Gastronomia”.
Així mateix, Verdú ha destacat que les 83 fires agroalimentàries són només una part de totes les que se celebren a la demarcació al llarg de l’any entre tots els sectors. En concret, Verdú ha recordat que enguany se n’han organitzat un total de 197, la qual cosa suposa un augment de l’oferta, “amb 14 noves fires respecte a l’any passat”. Així mateix, ha subratllat la importància del “treball conjunt i compartit des del Patronat de Turisme i des del Patronat de Promoció Econòmica” per buscar “totes les oportunitats pel desenvolupament de les empreses”.
Per la seva part, Macià ha explicat que la diversitat de productes locals que es promocionen a les fires “no només promou els productes locals, sinó que també impulsa el turisme cultural i rural”. També ha assegurat que aquests certàmens “reforcen la imatge de la demarcació com una destinació destacada en gastronomia i cultura”. En la mateixa línia, ha destacat que les fires atreuen a un públic d’una gran diversitat d’edat i que és molt fidel als certàmens, perquè un 49,5% dels assistents visita cada any el mateix esdeveniment.