L’Aeroport de Lleida-Alguaire té en marxa la redacció d’un Pla director urbanístic aeroportuari (PDUA) que li permetrà ordenar els seus usos i projectes durant les pròximes tres dècades. L’objectiu és facilitar el creixement de la infraestructura preveient i donant resposta a la demanda existent per desenvolupar-hi activitats vinculades a la formació de pilots, nous projectes industrials, espais de proves o iniciatives d’energia renovable. Ho va explicar la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ahir en una visita a les instal·lacions. “El pla ha de permetre créixer a l’aeroport i generar oportunitats pel territori”, va afirmar.
Des de la torre de control de l’aeroport de Lleida-Alguaire, Paneque va posar en relleu els “governs de progrés” que van apostar per al desenvolupament de la instal·lació aeroportuària, de la qual va assegurar que travessa “un moment d’èxit” i, per tant, des del Govern “l’hem d’impulsar amb aquest nou pla director”. Va afegir que el document ha de permetre que la infraestructura es continuï desenvolupant com a seu de diferents projectes vinculats als àmbits formatiu, comercial, Newspace, industrial, tecnològic i d’energies renovables.
Sobre aquest darrer aspecte, Paneque va mostrar el compromís del Govern i va valorar que aquest aeroport es pot convertir en una “illa d’autosuficiència energètica que es pot vincular a projectes que es poden fer en l’àmbit europeu i en l’àmbit de combustibles sintètics, que també és una tecnologia absolutament puntera mundialment”.
El nou PDUA és necessari perquè l’aeroport ha esgotat les hectàrees de sòl que estaven planificades en el Pla especial urbanístic. De fet, les últimes obres que s’hi poden encabir s’estan portant a terme actualment. Es tracta de la futura residència de pilots, que estarà operativa l’estiu vinent, i dels dos nous hangars que s’hi estan construint: un per a l’escola de pilots BAA Training i l’altre per a una nova companyia d’aviació corporativa. Tot plegat faria que l’aeroport fos “referent” en l’àmbit de la formació, va dir el director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela.
Candela va explicar que el PDUA se centra en “ordenar, regular i planificar” les 347 hectàrees que són propietat de la Generalitat, sense comprar cap terreny addicional. “El pla director vigent de l’aeroport de Barcelona és de l’any 1999 i encara és vigent. Per tant, el que estem fent és un document que ens permet créixer i evolucionar al llarg termini”, va indicar. Candela va assenyalar que el principal objectiu del projecte és “flexibilitzar la capacitat de l’aeroport per adaptar-se a l’interès existent de projectes privats que volen aterrar a les nostres infraestructures”.
La demanda d’activitats econòmiques vinculades al món aeronàutic continua en creixement i l’objectiu és que Lleida-Alguaire sigui un aeroport industrial de referència. Es tracta d’una infraestructura de 350 hectàrees que actualment genera un impacte econòmic anual de 37,5 milions d’euros pel territori, segons dades facilitades per Territori.
El PDUA haurà de definir també les servituds aeronàutiques i les seves limitacions, així com detallar el desenvolupament urbanístic dels terrenys de l’entorn. La previsió del Departament és poder disposar en les pròximes setmanes del document d’objectius i propòsits, que permetrà iniciar la tramitació urbanística del futur planejament.