La implantació de la Zona de Baixes Emissions a Lleida serà una realitat a partir de l’1 de gener del 2025, tot i que ho farà en tres fases fins al 2030 i començant pel Centre Històric.
Així doncs, en menys d’un mes la ZBE s’aplicarà únicament al Centre Històric de la ciutat (10% del sòl residencial de la ciutat) i que comportarà tota la zona de l’avinguda Catalunya, rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba, Príncep de Viana, rambla Ferran i les avingudes de Bloden i Madrid com a lìmits i quedaran exempts de sanció els residents de la ciutat que tinguin els seus vehicles registrats a la ciutat i que paguin l’impost de circulació.
Cal recordar que hi haurà 6 mesos de moratòria en què no s’aplicaran sancions i que només no es permetrà l’entrada de vehicles sense etiqueta i que sí podran accedir-hi les persones que tenen l’impost de circulació a Lleida. La segona fase entrarà en funcionament al 2028 i la tercera al 2030. En totes tres fases l’horari d’aplicació serà de les 7.00 del matí fins a les 20.00 hores de la tarda. Així mateix, es recullen moltes altres excepcionalitats per a persones amb discapacitat, transport sanitari, persones amb rendes baixes, transport públic, d’emergències, etc.
Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.
Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.
En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.
Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.
El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont.
Cal recordar que el nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, dins del qual també s’inclou el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions, la regidora de Mobilitat a la Paeria de Lleida, Cristina Morón, va explicar que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20%, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat.
Morón va destacar en una reunió amb empreses i entitats relacionades amb la mobilitat a Lleida que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat i entre tots i totes fem pedagogia de com hem de compartir l’espai públic”.
Morón va concloure que “hem d’entendre els canvis no com un problema, sinó com un benefici per a la ciutadania, sobretot des del punt de vista de la salut i aquests projectes son essencials per avançar en la millora de la qualitat de vida de les persones”.