Dimecres, 11 de desembre de 2024
És notícia

La Paeria congelarà els principals tributs municipals per l’any 2025

Avatar photo
Es reformula la taxa de recollida i tractament de residus, en compliment de la normativa que obliga a recaptar tot el cost del servei. Comptarà amb una tarifa fixa de 81 euros i una de variable, però s’aplicaran bonificacions per a persones vulnerables i una tarifa plana per l’Horta
Ordenances Lleida 2025
Morón, Caufapé, Valls, Larrosa i Cervera, avui durant la presentació de la proposta d’ordenances

La Paeria de Lleida mantindrà congelats l’any vinent els principals tributs municipals, com són l’impost de béns immobles (IBI), l’impost de circulació, l’impost sobre activitats empresarials (IAE) i la plusvàlua,  reformularà la taxa de recollida i tractament de residus, per donar compliment a les directrius europees, i iniciarà la implantació d’un nou model de mobilitat més sostenible, amb un nou abonament mensual per aparcar en zones verdes.

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, les tinentes d’alcalde Carme Valls i Cristina Morón, i els regidors i regidores de Junts per Lleida Violant Cervera, Neus Caufapé, David Melé i Sergi Grimau, van presentar ahir l’acord per aprovar la proposta d’ordenances fiscals de l’Ajuntament per a l’any 2025, que es portarà a aprovació del ple en sessió extraordinària el dia 18.

“Seguim creient que hem de rebaixar la pressió fiscal. El fet que nosaltres apostem aquest any per la congelació dels principals impostos municipals vol dir que 114.230 contribuents deixaran de pagar un 3,3% més, perquè no pujarem l’IPC”, ha destacat Larrosa. L’alcalde també ha indicat que les ordenances seguiran els principis de transparència, justícia tributària, flexibilitat per adaptar-se als canvis socials i econòmics, responsabilitat i seguretat jurídica.

El paer en cap també ha remarcat que la Paeria iniciarà una campanya informativa exhaustiva sobre els canvis fiscals i que es posaran en marxa els serveis d’assistència als centres cívics per donar més informació i per a facilitar la tramitació de les bonificacions a la ciutadania.

Per la seva banda, la portaveu de Junts, Violant Cervera, ha plantejat que la voluntat del seu grup des de l’inici del mandat ha estat rebaixar la pressió fiscal a Lleida. “L’any passat vam aconseguir baixar un 2% l’IBI i crec que vam ser l’únic ajuntament de Catalunya que el va baixar, perquè tots els altres els van pujar. Aquest any, mantenint aquesta contenció de la pressió fiscal, hem considerat que l’IPC no s’apliqui a aquests impostos importants per reduir la càrrega impositiva dels ciutadans. Teníem el gran repte de la taxa d’escombraries, tenint en compte que el rebut que paguen els contribuents no arriba a pagar el servei i, per tant, hi ha una pujada que s’ha de fer sí o sí. El pacte al qual hem arribat considerem que és el més just”, ha declarat i ha destacat que seguiran en la mateixa línia de “fiscalitat el màxim d’ajustada possible”, promoure la sostenibilitat i facilitar la vida a la ciutadania.

Taxa de recollida i tractament de residus

El principal canvi que inclouran les noves ordenances serà la modificació de la taxa d’escombraries, que haurà de cobrir tot el cost de prestació del servei de recollida selectiva, transport i tractament, com marca la llei de Residus. Fins ara només en cobria un 76%, amb un dèficit de 2,8 milions d’euros. Larrosa ha destacat que la Paeria fa un exercici de responsabilitat i per garantir la seguretat jurídica per donar compliment a aquest mandat.

La tinenta d’alcalde de Bon Govern, Carme Valls, i la regidora de Junts, Neus Caufapé, han detallat els canvis i han explicat que es transforma per complet l’estructura de la tarifa, per donar compliment al criteri legal de pagament segons generació de residus. És a dir, qui més brossa genera, més paga. Per a aconseguir-ho es modificarà el mètode de càlcul, que deixarà de ser segons les categories de carrers, que desapareixen.

Pel que fa al càlcul de la taxa, s’ha intentat buscar el mètode més equitatiu possible, tenint en compte els mitjans disponibles. Així, s’ha estudiat vincular la tarifa amb diferents criteris, com són el del consum d’aigua de l’habitatge, el nombre de persones empadronades, el valor cadastral i la superfície de l’habitatge. Cadascun dels mètodes comporta els seus inconvenients tècnics, ha indicat Caufapé.

Finalment, s’ha considerat que el mètode més factible i just, ara per ara, és tarificar segons la superfície dels habitatges. El text de la nova ordenança ja contempla que quan l’Ajuntament disposi d’un padró d’habitants vinculat amb les referències cadastrals es canviarà la tarifa per aplicar-la segons el nombre d’habitants empadronats en cada habitatge.

Pel 2025 es fixarà una tarifa fixa anual de 81,05 euros. A més, hi haurà una part variable amb tres trams:

  • fins a 100 m² serà de 13,85 euros;
  • de 100 a 170 m², correspondran 30,55 euros;
  • els habitatges de més de 170 m² pagaran 47,3 euros.

A més, la taxa incorporarà també descomptes en la tarifa variable pels veïns i veïnes que apliquin el sistema porta a porta, tenint en compte que genera menys residus de rebuig. L’Horta, on no es fa recollida d’orgànica i el servei és menor, també comptarà amb una tarifa plana de 66,95 euros.

També s’amplien les bonificacions segons els ingressos. Les famílies amb ingressos inferiors a l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) tindran un descompte del 75% i les que tinguin ingressos inferiors a dues vegades l’IPREM veuran reduïda la quota en un 50%. També es rebaixaran 20 euros a les persones que acreditin fer ús de la deixalleria un mínim de sis cops a l’any.

Per tant, a Lleida els rebuts domiciliaris pagaran l’any vinent des d’un mínim de 23 € fins a un màxim de 128 €, encara per sota de la mitjana d’altres ciutats, ha dit Larrosa.

Nou model de mobilitat

La tinenta d’alcalde Cristina Morón ha explicat que s’aprofitaran els canvis en les ordenances fiscals per avançar en la implementació de mesures que promoguin una mobilitat neta, que bonifiqui els mitjans de transport no contaminats i que redissenyi o ordeni la ciutat per al desplaçament alternatiu al cotxe privat, en coherència amb el futur projecte de Zona de Baixes Emissions. Per primera vegada, ha destacat l’alcalde, s’incorpora el model de park&ride, per a facilitar l’aparcament connectat amb transport públic per accedir al centre de la ciutat.

Així, es redissenyen els espais d’aparcament a la ciutat, que passarà a tenir 1.265 places d’estacionament de baixa rotació, pintades de color verd fora del centre de la ciutat a un preu de 0,6 euros l’hora per un màxim de 5 hores seguides (fins ara eren 4). Ara se’n disposa de 568, que s’ampliaran amb la conversió de 336 places de zona blava, de manera que seran més barates,  i amb 361 de noves. Aquestes zones estaran situades a prop de línies d’autobús, connectades a parades de línies d’autobús i també connectades amb itinerants curts i accessibles per poder anar caminant al centre de la ciutat, ha explicat la regidora.

A més,  es crea un nou abonament de 45 euros mensuals que permetrà aparcar de forma il·limitada en aquestes zones verdes i que podran comprar només les persones que paguen impost de circulació a Lleida i sense deutes amb l’administració, aplicant un criteri de discriminació positiva cap a les persones que paguen els seus impostos a la ciutat, ha dit l’alcalde. També podran gaudir de 10 viatges gratuïts al mes en autobús. Inicialment rebran una targeta per bescanviar-los, però en el futur el sistema funcionarà tot per via digital.

“Amb això aconseguim descongestionar el nucli central de la nostra ciutat, també facilitem zones d’aparcament fora d’aquest recinte de zona de baixes emissions i promocionar el transport a peu i el transport públic amb autobús”, ha resumit Morón.

En el cas de la zona blava, es mantenen al centre de la ciutat i s’incorpora un altre canvi, que és el fet que es pagarà segons l’etiqueta energètica del vehicle. Així, es manté el preu de la tarifa base de zona blava en 1,25 euros l’hora, que serà el preu que pagaran els vehicles amb etiqueta C. Els que tinguin etiqueta Zero pagaran 1,05; els ECO pagaran 1,20, menys que fins ara; els B, 1,3 euros l’hora; i els que no tenen etiqueta, 1,35. Aquests canvis no tindran efectes en la recaptació, que serà la mateixa, però beneficiaran els conductors amb vehicles menys contaminants, per esperonar el canvi cap a aquest tipus de cotxes.

Altres taxes

La proposta de modificació de les ordenances fiscals per a l’any vinent manté també sense cap increment taxes vinculades a l’activitat econòmica, com la de control d’activitats i mercats, i d’altres com les de serveis a les persones i l’ocupació, guals, per la utilització de sales i pels espais en vivers d’empresa.

La resta s’apujaran segons l’increment de l’IPC, que ha estat del 3,35%. Són les següents:

  • Tramitació expedients i llicències
  • Ocupació via pública
  • Llicències autotaxi
  • Ocupació subsòl
  • Publicitat dinàmica
  • Preu públic anàlisis clíniques
  • Cementiri
  • Retirada vehicles
  • Serveis guàrdia urbana
  • Horts
  • Serveis de protecció d’animals
  • Serveis esportius

Noves bonificacions

S’incorporen bonificacions del 60% en les taxes d’obres i l’obertura d’establiments per promoure l’activitat econòmica en l’àmbit de la Rambla Ferran, a excepció de grans empreses i locals de més 1.500 m².

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Rosa Parks

Treballs de reparació del paviment a Pardinyes

Notícia següent

Amposta participa en les Jornades Europees del Patrimoni

Notícies relacionades