Coincidint amb l’inici de la campanya de la pera llimonera i amb l’època més calorosa al camp, investigadores del projecte Abordatge interdisciplinària per mitigar la deshidratació produïda per les onades de calor en les persones vulnerables de les terres de Lleida (HIDROPONENT) fa diversos dies que estan en una finca agrícola de Térmens amb el monitoratge i recollida de dades de l’estat de deshidratació i l’estrès per la calor de temporers agrícoles.
Així ho ha explicat una de les investigadores del projecte Hidroponent, Judith Roca, acompanyada d’altres investigadores del projecte i professores de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia, així com Jaume Gardeñes, el propietari de la finca on es du a terme l’estudi i responsable de Fruita dolça d’Unió de Pagesos.
El projecte Hidroponent pretén incidir en el problema de la deshidratació davant les onades de calor i l’increment progressiu de la temperatura provocats pel canvi climàtic a través del control de la hidratació de les persones vulnerables de la província de Lleida. Un projecte que ha desenvolupat l’autor i fundador de l’empresa hDrop Technologies Inc., Adrià Abella Villafranca, un enginyer mecànica de 28 anys de Lleida.

Aquest estudi pioner analitza l’estat de deshidratació dels temporers a través d’un dispositiu electrònic en forma de polsera i que porten enganxat al seu braç durant tota la seva jornada laboral. En aquest cas, s’analitza un grup de 10 temporers subsaharians en la finca agrícola a Térmens durant les seves 4 hores, de les 15.00 hores fins a les 19.00 hores.
L’objectiu final d’aquest projecte és crear unes recomanacions que siguin aplicables no només als temporers, sinó en altres persones que treballen en aquestes condicions de màxima calor i a l’aire lliure.
“En aquest moment estem en un moment de recollida de dades basals. Nosaltres el que fem és recollir dades sobre la hidratació i el risc de deshidratació amb persones temporeres, però sense modificar cap variable perquè després puguem fer una intervenció totalment adaptada i valorar-la”, ha explicat la investigadora.
A través d’aquest dispositiu electrònic, es recullen dades amb paràmetres biomèdics com la temperatura corporal, la tensió arterial, la freqüència cardíaca, el pes corporal i permeten saber en temps real la suor que perden, és a dir, l’aigua i els electròlits (sodi i clorurs).

“És una manera de saber l’estat dels lóquids i dels electròlits, i les recomanacions que fem poden ser adaptades. Quan tinguem els resultats potser ens trobem que la pauta que segueixen aquestes persones no és correcta, i haurien de fer una pauta més adaptada amb uns horaris; això és el que esperem amb el nostre resultat”, ha explicat Judith Roca.
És per això que fins ara l’estudi no modifica cap variable, sinó que es dedica a recollir les dades d’en quin estat treballen aquestes persones, ja que “si ara els hi féssim recomanacions no sortiria l’estudi com nosaltres esperem, perquè estaríem modificant les variables. Òbviament, si detectem que hi ha una pressió molt baixa, sí que li diem a l’usuari”.
Ara, la idea és agafar aquestes dades durant els 15 dies que durarà l’estudi, fins el 2 d’agost, que és quan els temporers marxaran d’aquesta finca, i posteriorment les investigadores tindran uns mesos per elaborar les intervencions. “La idea és la propera campanya de la fruita, a banda de fer difusió a institucions, validar-ho a veure si realment les nostres recomanacions tenen impacte”.
D’altra banda, la investigadora del projecte Tania Cemeli ha donat més detalls i ha mostrat aquesta polsera de monitoratge pels temporers.

“Volem destacar que es tracta d’un sensor que no és invasiu, és una polsera, un dispositiu electrònic que el posem al braç i no hi ha cap punxada ni s’ha de treure cap líquid corporal, és un sensor que detecta la suor i la quantitat d’aigua que perd la persona, i també detecta la quantitat d’electròlits que està perdent durant el temps acumulat”.
Aquest sensor està desenvolupat per l’empresa hdroptech i és el mateix que s’utilitza per a tests esportius per la deshidratació d’esportistes d’elit.
El projecte d’Hidroponent està format per tres paquets de treball, un que es fa amb adults majors en la residència del barri de Balàfia de Lleida; un altre a infants a les escoles; i el que s’ha explicat avui a Térmens per a temporers.