Els veïns de Lleida decidiran què fer amb l’estació d’autobusos

Es farà un procés participatiu per decidir què fer amb el solar que quedarà quan es traslladi a l'Edifici dels Docs

L'estació d'autobusos de Lleida. ACN

La Paeria engegarà el primer trimestre de 2022 un procés participatiu perquè els veïns decideixin què fer amb el solar de l’estació d’autobusos, que quedarà buit quan es traslladi, a finals de 2023, a l’Edifici dels Docs. I és que, tal com ha explicat el primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, Lleida ha estat un dels municipis escollits per implementar la prova pilot de democràcia participativa de la Plataforma Decidim, que fomenta que els ajuntaments puguin consultar de manera eficient els veïns, facilitant-los el suport tècnic i informàtic i l’experiència prèvia. Sigui quina sigui l’elecció, però, el solar de l’actual estació d’autobusos, de 3.800 metres quadrats, s’ha de rehabilitar i costarà uns 3,5 milions d’euros.

Postius ha explicat a l’ACN que la concessió de l’estació d’autobusos complirà 50 anys al març de 2022 i que llavors l’Ajuntament en recuperarà la titularitat. La intenció és mantenir l’estació al mateix emplaçament fins a finals del 2023, quan es traslladarà als Docs, en el marc del Pla de l’Estació, unes obres que està previst que comencin a principis del 2022.

“Tenim temps per decidir entre tots com ha de ser aquest espai perquè sigui útil pels veïns i pels comerciants de la zona”, reconeix Postius, però alerta que caldrà dur a terme una reforma i una rehabilitació “bastant important” perquè l’espai es troba en “molt mal estat”. És per això que la intenció és iniciar el procés participatiu el primer trimestre de 2022. “Volem que des del minut zero la ciutadania s’hi impliqui i per això volem fer-ho bé” a través de la Plataforma Decidim, integrada per la Direcció General de Participació Ciutadana de la Generalitat, el Consorci AOC, les Diputacions de Lleida i Tarragona, la Xarxa de webs transparents i els 10 ajuntaments de Lleida i Tarragona que formen part del pla Pilot.

El regidor d’Urbanisme recorda que el solar de l’actual estació d’autobusos està qualificat com a equipament comunitari i que, per tant, els usos s’han d’adequar a aquesta circumstància. Postius explica que les entitats comercials, per exemple, els han traslladat la necessitat de complementar l’espai d’aparcament; les associacions aposten per un centre de dia o un centre cívic, i hi ha escoles properes que voldrien ampliar el seu espai.

També podria acollir un equipament esportiu, apunta Postius, o fins i tot combinar diverses propostes ja que hi ha diversos espais. I és que, a banda de la planta que dóna al carrer, on arriben i surten els autobusos i estan les oficines; a la primera planta hi havia antigament un restaurant i a la planta soterrada, actualment tancada, hi havia hagut una discoteca.

“És un espai molt gran i caldrà veure quins usos se li poden donar, però és una gran oportunitat per a aquesta zona de la ciutat mancada d’equipaments”, celebra Postius. “Es tracta d’endreçar aquesta zona que fa molts anys que espera. Molts anys de reivindicacions, de vergonya i de degradació que cal corregir”, apunta.

A més, Postius ha afegit que estan en contacte amb el govern espanyol perquè l’edifici dels sindicats, que té un expedient de disciplina urbanística obert per males condicions, i que també està qualificat com a equipament comunitari, pugui afegir-se al projecte participatiu. “Hem traslladat a l’Estat que voldríem trobar una solució conjunta per donar vida als dos espais, que estan un al costat de l’altre”, un projecte que permetria també connectar el carrer Saracíbar amb l’avinguda Catalunya.