Els lleidatans són els catalans que compren menys joguines eròtiques

Només un de cada quatre lleidatans ha comprat una joguina eròtica per regalar-la al llarg de la seva vida. El percentatge se situa 20 punts per sota de la mitjana catalana, que és de més del 45%. D’aquesta forma, Lleida es converteix en la demarcació catalana on menys joguines s’hi adquireixen. De fet, els lleidatans són els catalans que menys marques coneixen del mercat eròtic. A més, tan sols un 20% dels ponentins que ha comprat algun tipus de joguina, repeteix, mentre que a la resta de Catalunya, els recompradors superen el 32%. Tot i l’augment de les compres online pel confinament i la pandèmia, un 47% dels lleidatans admet que no té problemes a adquirir un producte eròtic a una botiga física, com un ‘sex shop’. Així mateix, la compra i ús dels succionadors de clítoris (la joguina estrella d’aquests últims anys, popularitzada per la marca Satisfyer) és del 22%, inferior al percentatge d’ús de la resta de Catalunya, on la xifra (excloent-hi Lleida) seria del 37,1%.

Ateses aquestes dades, recollides en l’ ‘Estudi sobre els hàbits de consum i actituds dels catalans envers els productes relacionats amb la sexualitat’, elaborat a la Universitat de Barcelona (UB), un jove emprenedor lleidatà ha inaugurat un espai íntim d’educació, salut i benestar amb el nom de Dàlia. Va obrir-ne les portes en ple confinament al costat de la Catedral de Lleida amb la voluntat de ser un espai pioner i de referència en educació, salut i benestar sexual a les Terres de Lleida.

Es tracta d’un concepte de botiga únic a Catalunya, concebut com a punt de trobada i d’educació i obert a tothom on acudir per informar-se, assessorar-se i amb una oferta seleccionada de productes catalans que es poden adquirir presencialment o online a la pàgina web www.dalia.cat. S’hi poden trobar des d’infusions per als dolors menstruals del Pallars Sobirà, coixinets per als dolors menstruals, copes menstruals, calcetes, olis íntims de proximitat, a més de joguines sexuals, llibres i altres productes.

La idea sorgeix de Marc Santamaria, un jove emprenedor que en el seu Treball de Final de Màster (TFM), va imaginar un establiment obert a tothom que contribueixi a trencar amb l’estigma del sexe com a tabú i reconvertir-lo en un concepte saludable i de benestar personal. “A Dàlia som defensors d’una sexualitat slow, una sexualitat conscient i sensorial, amb els cinc sentints, defugint el concepte de rapidesa i sobretot amb una voluntat clara de fer-ne pedagogia”, explica Santamaria. Per això, Dàlia no és un ‘sex shop’ amagat sinó una botiga sexual i íntima ben cèntrica, on s’hi impartiran tallers de sexologia, tallers de treball del sòl pelvià, entre altres disciplines relacionades amb el benestar íntim.

Dàlia s’adreça a tots els públics amb la idea de trencar els estereotips associats fins ara al sexe i amb la idea “d’abraçar la sexualitat i la gestió emocional amb tota la seva plenitud”.  Segons explica Santamaria, “la Covid ens ha demostrat que el nostre cos ens demana cura i atenció i que necessitem moments de retrobar-nos, escoltar-nos i pensar-nos per tal d’arribar a saber-nos”.
A l’establiment, s’hi poden trobar des de llibres i copes menstruals fins a joguines eròtiques i tots els elements estan enfocats des d’una mirada tendra, dolça i respectuosa de la sexualitat.