El Museu d’Art Jaume Morera de Lleida augmenta les seves col·leccions

Entre les peces lliurades en concepte de dipòsit destaquen les 58 escultures de l'escultor Antoni Abad Gil

Algunes de les obres que formen part de l'exposició Inventari General del Museu d'Art Jaume Morera. ACN

El Museu d’Art Jaume Morera de Lleida ha ingressat un important nombre d’obres en concepte de dipòsit entre els mesos d’octubre i novembre. Es tracta de peces que els seus propietaris han dipositat al museu perquè aquest en tingui cura, les documenti i difongui. El dipòsit més gran ha estat el de la Família Abad Roses que ha lliurat 58 escultures de bronze i pedra de l’escultor Antoni Abad Gil. Una part d’aquest conjunt d’obres està pendent de ser adquirida per part del Museu. Altres dipòsits importants han estat el de la Generalitat, que ha permès adquirir 7 peces de l’escena artística contemporània catalana, i el de 42 fotografies dels fotògrafs lleidatans Toni Prim i Santi Iglesias i de la barcelonina Espe Pons.

El dipòsit d’obres dels germans Antoni i Maria Lluïsa Abad Roses, fills d’Antoni Abad Gil, suposa que, per primer cop, el treball d’aquest autor estigui representat en les col·leccions del Museu. Un buit important si es té en consideració que Antoni Abad Gil (1921-1987) fou un escultor establert a Lleida l’any 1943, amb una àmplia trajectòria en el treball del marbre i la pedra, molt actiu i vinculat al teixit artístic i social de Lleida des de finals de la dècada dels anys 40 fins a la dècada dels 70. Pare del també artista Antoni Abad, l’any de la seva mort, el 1987, la Fundació La Caixa li dedicà una important exposició retrospectiva.

Set peces de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani

Un altre dipòsit important ha estat el de la Generalitat de Catalunya vinculat a les compres que la Conselleria de Cultura fa per engrandir la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani, que enguany ha permès que 7 peces rellevants de l’escena artística contemporània catalana entrin a formar part de les col·leccions del Museu .

A petició de la direcció del Museu, el Departament de Cultura ha dipositat obres dels artistes Mar Arza (Peligro de vida, 2016), amb una obra que actualitza la poesia experimental amb una lectura contemporània; Pol Merchàn (Pirate Boys, 2018) i Martín Llavaneras (Touchpad, 2016), artistes lleidatans que van participar en la Biennal d’Art Leandre Cristòfol; així com David Bestué (Caballetes y tablero de tierra de los Monegros con lecho de río Ebro en su base, fósil cóncavo, dos balas de oliva y sargento de pantano, castillo y monte sujetando un tapete circular de humo, 2017) i Pere Llobera (Quitamiedos Rococó, 2018), també presents a la Biennal. També s’acullen dues obres de la dació del desaparegut artista Chema Alvargonzález (Transformació, 1994 i Alma viajera, 2004). En total, set treballs que van des de la pintura a la instal·lació, passant per l’escultura i l’audiovisual.

Pla Nacional de Fotografia

Per altra banda, en el marc del Pla Nacional de Fotografia 2020, han entrat en dipòsit al Museu 42 fotografies adquirides per la Generalitat de Catalunya que pertanyen als fotògrafs lleidatans Toni Prim i Santi Iglesias i a la barcelonina Espe Pons.

De Toni Prim, s’han dipositat 25 fotografies representatives de la seva trajectòria, un conjunt d’obres en blanc i negre datades entre els anys 1974 i 1999; de Santi Iglesias, 6 fotografies del projecte Perifèria Oest, dedicat a documentar el territori fronterer de la Catalunya rural de Ponent; i d’Espe Pons, 11 fotografies del projecte Sota la llum del mar, un treball vinculat a la memòria històrica de la Guerra Civil.