Arrenca l'Animac amb una selecció de curtmetratges sobre la memòria

La realitzadora francesa Florence Miailhe recollint el premi Animation Master de l'Animac a la seva trajectòria. ACN.
L’Animac ha arrencat aquest dijous a la nit al Teatre de La Llotja de Lleida amb una selecció de curtmetratges que aborden des de diverses perspectives el tema de la memòria, protagonista de la 24a edició. La inauguració ha comptat amb una intervenció artística sobre el llargmetratge ‘Josep’, en què l’actor Sergi López, veu protagonista de la pel·lícula, n’ha improvisat un fragment. Durant la inauguració també s’ha lliurat el premi Animation Master d’Animac 2020 a la francesa Florence Miailhe, per la seva “fructífera” trajectòria com a realitzadora de curtmetratges i el premi Honorífic a William Kentridge, per ser un cineasta original i compromès amb uns dibuixos animats que viatgen des de la sala de cinema fins als millors museus del món.
Kentridge no ha pogut assistir a l’Animac però ha gravat un missatge d’agraïment que s’ha emès durant la inauguració. Sí que ha estat present Florence Miailhe, que ha agraït haver rebut aquest reconeixement als seus trenta anys de carrera. “La meva feina és molt mediterrània i estic molt contenta de rebre el premi a Catalunya”, ha dit. Miailhe ha afegit que tot just ha acabat ara un llargmetratge i aquest premi és una “empenta” per seguir amb altres projectes. Pel que fa a la seva tècnica, ha explicat que es tracta de pintura animada i que dibuixa la imatge directament sobre la càmera. “És una feina molt laboriosa que requereix molt temps i és molt artesanal”, ha dit.
La directora de l’Animac, Carolina López, ha destacat que els dos grans noms d’enguany són precisament Florence Miailhe i William Kentridge, dos autors que fan servir una tècnica directa sota càmera a base de pintar i esborrar, on està implícita la memòria, el record i el rastre que en deixa. López ha explicat que amb el tema d’enguany volen celebrar aquesta “idiosincràsia” de reflectir les memòries col·lectives i individuals i també els propis mecanismes de com funciona la memòria, “d’una manera capritxosa, fragmentada i de vegades desdibuixada”. “Per això estem aquí, per tornar-la a dibuixar”, ha dit.
La inauguració de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya ha comptat amb una intervenció artística sobre el llargmetratge ‘Josep’, a càrrec de Juan Carlos Concha, ajudant de direcció del film, presentat per Carolina López, i l’actor Sergi López, veu protagonista de la pel·lícula. Sergi López ha reconegut que posar la veu a una pel·lícula d’animació és complicat i estrany perquè ell està acostumat al teatre i el cinema, on el cos i la veu van junts. Posar només la veu és un treball molt “específic”, ha dit, i més perquè primer van gravar les veus sense personatges, només imaginant-los, i després amb les veus van dibuixar el personatge.
Després, s’han projectat dos curtmetratges d’animació nominats en la passada edició dels Oscars: ‘Dcera (Daughter)’ dirigit per Daria Kashcheeva, és un dels curts d’estudiants més punyents i premiats de la temporada; un drama expressionista de titelles on la càmera ho captura tot amb moviments nerviosos i vius. ‘Mémorable’, dirigit per Bruno Collet, es una exploració en stop motion de la demència, guanyador de més de trenta premis arreu del món.
També s’han pogut veure els dos darrers treballs del búlgar Theodore Ushev, ‘Barcelona de Foc’ i ‘The Physics of Sorrow’. El primer va ser realitzat arran de les mobilitzacions a Catalunya després de la sentència sobre els fets de l’1 d’octubre de 2017. Ushev visita Barcelona i reflecteix, amb una pel·lícula inèdita, les seves sensacions sobre les revoltes al carrer. Ushev ha explicat que el van convidar al CCCB a finals d’octubre i en arribar es va trobar que “molts carrers estaven bloquejats i tot cremava”. “Em vaig inspirar”, ha dit, perquè “no sabia què estava passant”. Alguns amics, ha relatat, li van explicar que la gent jove estaven insatisfets amb els polítics i que volien expressar-se i ho va voler plasmar en una pel·lícula.
En aquest curtmetratge, el director torna a utilitzar la tècnica mil·lenària de la pintura encàustica emprada primer cop a ‘The Physics of Sorrow’, considerada la gran obra de maduresa del creador búlgar. La pel·lícula narra d’una manera poc convencional la història del seu país entrellaçada amb els records personals de l’autor.
A la inauguració han assistit creadors nacionals i internacionals com Theodore Ushev, Karla Castañeda, Luis Téllez, Fernando Moro, Nuria G. Blanco, Ülo Pikkov, Regina Pessoa, Abi Feijó, Joan C. Gratz, Juan Carlos Concha i l’actor Sergi López, entre altres. També s’ha projectat el film autobiogràfic ‘Drawn from Memory’ de l’animador Paul Fierlinger, seguit del curtmetratge Late Afternoon.
La Mostra està organitzada per l’Ajuntament de Lleida i la inauguració ha estat presidida per l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré; la vicepresidenta de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, Estefania Rufach, i la directora d’Animac, Carolina López.