Lleida participa en la XVI Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, que té lloc del 4 al 6 d’octubre a Gijón. El regidor d’Educació, Xavier Blanco, assisteix a la trobada, on la Paeria presentarà tres projectes municipals: Cicles Formatius a Terreny; Escoles segures, construcció d’espais segurs en l’àmbit educatiu, i el Buchenwald-Mauthausen.
El regidor i els tècnics que l’acompanyen participaran també en diferents esdeveniments de la trobada, com la conferència inaugural, visites d’estudi a projectes educatius municipals o del teixit associatiu de Gijón, taules de diàleg, l’assemblea general de la xarxa, etc.
A més, formaran part de l’equip de treball encarregat de la presentació de les conclusions de la Xarxa Temàtica “La ciutat educadora davant de la cultura de l’odi” (coordinada per Sevilla), xarxa de la qual Lleida ha format part els darrers dos anys i que es va crear amb la finalitat de reforçar valors cívics on s’eviti l’aïllament social i, alhora, es formin les futures generacions en uns valors i prioritats per garantir l’equitat social.
El lema de la XV Trobada de la xarxa és “Ciutats educadores: ciutats que cuiden i acullen”. Més de 300 representants provinents de 80 ciutats d’arreu de l’estat hi seran presents per compartir projectes i analitzar actuacions municipals en matèria educativa. De fet, aquest és l’objectiu de la trobada, atendre el compromís institucional i reconèixer la importància de l’educació per a la ciutats i els seus organismes.
-Els Cicles Formatius a Terreny, projecte d’educació per a la transformació social en l’aprenentatge i servei (APS). S’executa conjuntament entre Paeria i l’associació Sàhara Ponent, mitjançant conveni, i implica altres actors. Alumnat i professorat de cicles formatius de grau superior realitzen formacions en Drets Humans (DH) i, posteriorment, una estada als campaments de persones refugiades sahrauís a Tindouf, Algèria. El projecte és en una iniciativa consolidada que ha tingut edicions anuals des del curs 2010-2011, en què el principal mecanisme que promou el mateix viatge és l’aprenentatge vivencial. Enguany ha estat reconegut com a bona pràctica al Banc de Bones Pràctiques de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Federació de Municipis de Catalunya.
-L’experiència “Escoles segures: construcció d’espais segurs en l’àmbit educatiu”, reconegut també pel Banc de Bones Pràctiques. Té per finalitat crear les condicions necessàries per evitar qualsevol tipus d’assetjament, agressió sexual i qualsevol altra forma de violència masclista i d’abús a infants, adolescents, joves i conjunt de persones que integren les comunitats educatives de les escoles municipals de Lleida. El projecte s’ha iniciat amb les escoles d’ensenyaments artístics: l’Aula Municipal de Teatre, l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol (EAM) i l’Escola i Conservatori Municipal de Música. El projecte Espais segurs inclou quatre actuacions: una formació al professorat en prevenció de violències masclistes i abusos sexuals, l’elaboració d’un protocol amb un codi de conducta que ajudi a minimitzar les situacions de risc i amb mecanismes per seguir en cas de que se’n produeixi alguna, una auditoria de gènere dels espais i una aplicació per denunciar l’abús o la violència de qualsevol tipus.
–El projecte Buchenwald-Mauthausen. Té per objectiu difondre entre els més joves el drama humà de la Guerra Civil, la Segona Guerra Mundial i l’Holocaust. Aquesta proposta sorgeix del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Lleida i Amical de Mauthausen i hi participen el DEMD, (exili, deportació i holocaust) grup de professorat de secundària del Departament d’Educació i el Memorial Democràtic.
Entre altres iniciatives, s’han realitzat: conferències, visites a l’exposició anual que es porta a terme dins del projecte, l’obra de teatre “Ruhe!!” i el viatge al camp de Mauthausen amb l’alumnat. El fruit d’aquestes activitats retornen a l’aula i a la ciutadania amb la participació dels joves en el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. També es fa una ruta per netejar les llambordes Stolspersteine i els mateixos nois i noies ofereixen xerrades sobre l’experiència a altres centres educatius.