Lleida posa en marxa una brigada de reforç de la recollida de residus

És una iniciativa temporal inclosa dins el Pla de millora de l’espai públic per tal d’intensificar la tasca de retirada de bosses i cartons fora dels contenidors

temps lectura-Temps de lectura: 2 minuts

L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa a principis de febrer una nova brigada de reforç temporal de la recollida de residus, com una de les mesures del Pla de Millora de l’Espai Públic especialment destinada a combatre els efectes de conductes incíviques que impacten negativament en la neteja de la ciutat. El paer en cap, Miquel Pueyo, amb el regidor de l’àrea de Transició Ecològica, Jaume Rutllant, ha explicat que la brigada estarà formada per un total de 16 operaris, més un coordinador que treballaran en torns de matí i tarda, fent tasques manuals de recollida de residus i neteja viària en cadascuna de les zones de la ciutat en les quals s’organitza el Pla (la zona de l’Horta, atesa la seva especificitat derivada de llur extensió i configuració serà objecte d’un tractament específic, al marge de la brigada de nova creació).

Les seves funcions estaran centrades en la recollida de bosses de brossa i cartons abandonats al costat de contenidors i papereres i, en general, en qualsevol punt de la via pública. També faran incidència en la detecció i comunicació dels mobles i altres residus voluminosos abandonats en la via pública i recolliran excrements de gossos. A més, reforçaran els serveis de neteja dels espais enjardinats, parcs infantils i d’altres indrets utilitzats com a punt de trobada i consum d’aliments i begudes. L’alcalde ha indicat que el pressupost serà de 105.000 euros.

 

Aquesta nova brigada dependrà de la regidoria de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, competent en matèria de residus urbans, i demà està previst publicar la convocatòria per a la selecció dels operaris. L’alcalde Pueyo ha remarcat que es crea com un servei extern al prestat per l’empresa concessionària, atesa la impossibilitat d’ampliar el contracte, que està prorrogat fins al 2024.

La posada en marxa d’aquest nou servei, que inicialment es planteja per al primer semestre de 2023, respon a la necessitat de combatre els impactes negatius sobre la neteja de la ciutat  d’un conjunt de incíviques que s’han detectat durant el desenvolupament del Pla. La principal d’aquestes conductes és l’abandonament de residus a la via pública, tant per la seva incidència com pels efectes negatius que  comporta, atès que impacta negativament en les condicions de salubritat de les àrees de contenidors,  produeix el deteriorament del paviment pel vessament de líquids i un cost addicional per la recollida manual i, a més, provoca d’un empitjorament de la percepció ciutadana i un afavoriment de les conductes incíviques.

 

Durant la implementació del Pla de millora de l’espai públic s’han implantat diverses mesures per a reduir els efectes negatius dels comportaments incívics, com una campanya informativa, adhesius informatius a les àrees de contenidors, un major control i sancions a càrrec de la Guàrdia Urbana, un reforç de la recollida manual de residus a Pardinyes i Balàfia i la col·locació de contenidors addicionals on en mancaven. Aquestes mesures han tingut un efecte positiu, però es considera que cal incorporar noves mesures i accions per aconseguir una millora general i substancial a la ciutat.