El nou Centre d’Acollida Temporal per a treballadors de la campanya agrària (CATemporers) a Lleida ha començat aquesta setmana la seva activitat amb l’arribada de les primeres sis persones usuàries. L’equipament, ubicat a la partida de la Caparrella, forma part del dispositiu impulsat per la Paeria per oferir allotjament a persones contractades durant la campanya agrària i contribuir a evitar situacions de vulnerabilitat residencial.
El tinent d’alcalde i regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes, ha explicat que en aquesta primera fase ja hi ha 16 places operatives, destinades principalment a treballadors vinculats a l’Horta de Lleida o derivats a través de l’Oficina d’Intermediació Laboral.
El primer dels centres previstos disposa de dos mòduls amb capacitat per a 16 persones cadascun. El segon entrarà en funcionament pròximament, una vegada s’hagin completat els últims treballs d’equipament. Les instal·lacions inclouen habitacions compartides per a quatre persones, zones d’higiene, menjador i servei de bugaderia.
L’equipament compta amb personal de suport durant el dia i vigilància nocturna, amb l’objectiu de garantir una atenció adequada a les persones allotjades. La inversió realitzada per posar en marxa aquest recurs ha estat de 539.000 euros, amb la col·laboració de la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya.
Una altra de les novetats d’aquesta campanya és la posada en marxa de l’Oficina d’Intermediació Laboral, que fins ara ha registrat 51 atencions i ha establert contactes amb empreses del sector agrari per facilitar noves contractacions. El servei busca afavorir la continuïtat laboral dels treballadors i permetre que puguin mantenir l’allotjament durant els períodes curts entre contractes.
L’estada al CATemporers està condicionada a la vigència del contracte de treball i, inicialment, es preveu que el dispositiu estigui operatiu fins al 31 d’agost. Paral·lelament, el sistema municipal es complementa amb els habitatges gestionats per l’EMAU, on actualment hi resideixen 33 persones, entre elles sis dones.
En conjunt, el dispositiu d’acollida d’aquesta campanya disposa de 131 places entre els recursos del CATemporers i els habitatges de l’EMAU. A més, es manté en funcionament l’espai habilitat al pavelló 3 de Fira de Lleida, que ofereix serveis com dutxes, taquilles i bugaderia.
Segons ha indicat Enjuanes, les primeres dades de la campanya apunten a una menor arribada de persones respecte d’anys anteriors i a una reducció del nombre de treballadors que arriben sense la documentació necessària per poder treballar.