Larrosa: “La nova estació d’autobusos contribuirà a millorar la mobilitat de les Terres de Lleida”

L’alcalde, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i la tinenta d’alcalde, Cristina Morón, van visitar dissabte les obres de la nova instal·lació, que finalitzaran durant el primer trimestre de l’any que ve

22 de setembre de 2025 a les 09:40h
L’alcalde, Fèlix Larrosa, la tinenta d'alcalde, Cristina Morón, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, durant la visita de les obres de la nova estació

L’alcalde, Felix Larrosa, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i la tinenta d’alcalde i regidora de Mobilitat, Cristina Morón, van visitar dissabte al matí les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida, que avancen a bon ritme i es preveu que finalitzin durant el primer trimestre de 2026. 

L’alcalde, Fèlix Larrosa, va definir la nova estació com “una obra extraordinària que compta amb una inversió molt important” i “probablement una de les obres més boniques d’Europa”, per la seva arquitectura. També va mostrar-se satisfet per les gestions prèvies dutes a terme pel govern municipal per tal de desbloquejar l’obra i va assegurar que juntament amb la Generalitat es treballa per gestionar eficientment els nous reptes de mobilitat a la ciutat. “Serà un espai que contribuirà de forma decidida a millorar la mobilitat a les Terres de Lleida”, va concloure.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va explicar que la ciutat “passarà a comptar amb un veritable intercanviador de primer nivell" i que aquest canvi estructural “situarà la ciutat al costat de les grans capitals europees pel que fa a la integració dels diferents modes de transport” 

La nova estació, que s’ubica al voltant de l’antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida, compta amb finançament del Fons Next Generation i suposa una inversió de 38 MEUR. També permetrà donar resposta a una demanda que d’1,4 milions de viatges anuals i per la seva proximitat amb l’estació de tren, potenciarà la intermodalitat. 

Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals, i la ubicació de la nova estació permetrà potenciar la intermodalitat del transport públic. Aquesta nova estació, que ocuparà una superfície de prop de 12.500 m², donarà resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat. 

Com a tret arquitectònic, cal remarcar que l’obra incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, tot recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així doncs, la construcció de la nova estació contribuirà a millorar urbanísticament la ciutat. 

Estat de les obres 

Actualment, es treballa tant en la part d’obra nova com en la de rehabilitació de la nau dels Docs. Quant a l’obra de rehabilitació, ja s’ha acabat en l’interior de l’edifici, i s’està treballant en la coberta i façanes exteriors. S’hi ubicarà part de l’andana, una zona de dependències i el vestíbul de l’estació que confronta amb la plaça Ramon Berenguer IV.  

La part nova consta de tres edificacions principals: 

Una part correspon a l’edifici de l’ampliació de les andanes, confrontant amb el carrer dels Comtes d’Urgell. Amb una superfície d’uns 5.300 m2, formarà part de les andanes i s’hi ubicarà un dels accessos a l’estació. Actualment, ja s’estan executant les instal·lacions, l’acabat de coberta i l’accés pel C/Comtes d’Urgell. També es continua amb el tancament de la façana amb l’andana d’ADIF. 

La part nova també correspon a un edifici de nova construcció en el xamfrà entre la Plaça Ramon Berenguer IV i el carrer Príncep de Viana. En aquests moments, ja s’ha acabat l’última part de l’estructura de formigó. Actualment, s’està treballant en coberta, en instal·lacions, acabats interiors i façanes. Per aquest punt, accediran els autobusos a l’estació i acollirà una cafeteria i un espai de coworking. 

Les sales tècniques constaran de dos mòduls. En aquests moments es treballa en les instal·lacions i tancaments. 

En la part exterior, a la coberta dels Docs s’està treballant en l’acabat amb rajola ceràmica. D’altra banda, es continua treballant en la restauració i perfils metàl·lics de la façana que dona a l’andana de l’estació del ferrocarril. 

Característiques de l’estació 

L’accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. El nou edifici per a l’estació d’autobusos s’implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens. 

Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els taulells d’informació i des d’aquí s’accedirà, al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes. També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials. 

La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 m²; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes. 

A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació disposarà d'un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.