El Govern rep el primer dels quatre trens que circularan per la línia Lleida-Terrassa de FGC a partir de l'estiu que ve

La consellera Paneque destaca l'aposta per "posar a punt" el sistema ferroviari perquè sigui "puntual i fiable"

20 de setembre de 2025 a les 19:53h

El Govern ja ha rebut el primer dels quatre trens elèctrics que circularan per la línia Lleida-Terrassa a partir de l'estiu que ve, quan està previst que Ferrocarrils de la Generaltiat (FGC) n'assumeixi el servei. El primer comboi s'ha presentat aquest dissabte a les instal·lacions del Pla de Vilanoveta, a Lleida, on durant els pròxims mesos es faran les proves de validació i homologació. Està previst que els altres tres trens arribin entre el mes de novembre i l'abril de l'any que ve. Totes les unitats són accessibles i tenen una capacitat per a 439 viatgers, 164 dels quals asseguts. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat que el Govern treballa per "posar a punt" el sistema ferroviari perquè sigui "puntual i fiable".

"Els nous trens elèctrics de la línia Lleida-Terrassa de Ferrocarrils de la Generalitat representen un pas significatiu en la modernització del transport ferroviari a les comarques de Lleida i, en conseqüència, a Catalunya", ha dit la consellera. Segons Paneque, aquest projecte forma part d'un pla de millora de la xarxa de Rodalies que té l'objectiu d'augmentar "la fiabilitat, la puntualitat i la freqüència necessària per als usuaris".

El nou tren --anomenat FLIRT-- va arribar dijous procedent de la fàbrica de Stadler a València a les instal·lacions d'FGC al Pla de Vilanoveta, a Lleida, on la setmana vinent començaran les proves de validació per a l'homologació del comboi, amb proves de tracció, de frenada, de comportament dinàmic, senyalització i telecomunicacions, entre d'altres. El procés durarà 23 setmanes. En paral·lel, la companyia ferroviària té en marxa el procés per contractar 20 nous maquinistes per a la línia.

Amb el nou servei, FGC passarà a convertir-se en l'operadora ferroviària que mourà més passatgers a l'estació de Lleida-Pirineus, segons el president, Carles Ruiz, el qual ha celebrat el fet de poder assumir "les primeres Rodalies que gestionarà el Govern de Catalunya". Per la seva banda, l'alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha manifestat que el nou servei contribuirà a millorar la qualitat de vida dels ciutadans i ha defensat que cal prendre decisions en matèria de mobilitat per "treure cotxes de la carretera i de les ciutats". 

Els nous trens: accessibles i elèctrics

Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tenen sis portes a cada costat, 164 seients --140 de fixes i 24 d'abatibles-- i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d'obertura i tancament de portes, els trens disposen d'un sistema d'enllumenat verd o vermell per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. També compten amb pantalles d'informació al viatger, tant interiors com exteriors.

Els trens són accessibles, sense escales d'accés des de l'andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes està permès mitjançant passadissos d'intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposa de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes o cotxets.

El Govern inverteix 44 milions d'euros en la compra dels quatre trens elèctrics a Stadler, una empresa que també assumirà el manteniment de les noves unitats durant quinze anys per un import de 21,2 milions d'euros, segons ha detallat la consellera, Sílvia Paneque. 

Millora de freqüències i ajustos en hores punta

Amb aquests quatre trens elèctrics, Ferrocarrils començarà a operar el juliol o agost de 2026 el servei de les línies RL3 (Lleida-Cervera) i RL4 (Lleida-Terrassa), que actualment formen part del sistema de Rodalies Lleida. L'oferta consistirà en 14 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals circularan fins a Terrassa, cosa que millora la freqüència actual de la línia RL3 amb l'increment de tres circulacions.

La consellera de Territori ha indicat que els horaris "estan pensats per garantir que les arribades a Lleida i a Cervera es puguin produir abans de les set, de les vuit i de les nou del matí, amb una freqüència de tren per hora a les hores punta". Els viatgers que vulguin continuar el viatge fins a Barcelona ho podran fer mitjançant transbord a Terrassa. Això, segons Paneque, permet "una millor independència de les línies i una millor puntualitat, especialment en els trams de via única".

Negociacions per a la cessió de catorze estacions d'Adif

En paral·lel, Paneque ha explicat que estan negociant un conveni Adif per a la cessió de catorze estacions de la línia, entre Bell-lloc d'Urgell (Pla d'Urgell) i Rajadell (Bages) per equipar-les amb informació en temps real, sistemes de difusió d'aquesta informació, càmeres de seguretat i una nova senyalització. A més, la consellera ha explicat que intentaran atendre la petició de municipis com Sidamon, Fondarella i Vilagrassa per crear nous baixadors a la línia. 

La posada en servei de la línia a càrrec de FGC ha comportat l'electrificació de les vies. A més, a la tardor es faran obres d'ampliació de la nau del Pla de Vilanoveta, que ara ja s'utilitza per als trens de la línia Lleida-la Pobla de Segur. En concret, s'hi instal·larà un torn de rodes i un túnel de rentada. A principis de l'any vinent, s'hi instal·larà també un centre de gestió i de simuladors de conduccions per a formació amb l'objectiu de convertir el Pla de Vilanoveta en el Centre Operatiu de Rodalies de Lleida.