Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El grup municipal d’Esquerra Republicana a la Paeria ha situat els problemes del transport públic als centres educatius entre les principals reivindicacions del ple municipal d’aquest divendres, amb un prec per escrit. Els republicans reclamen al govern de Fèlix Larrosa que reforci els autobusos que donen servei a la Caparrella, l’Institut Manuel de Montsuar i el Camp Escolar, davant les queixes reiterades de l’alumnat per la saturació dels vehicles, les freqüències insuficients i els estudiants que es queden a les parades sense poder accedir als autobusos.
El ple d’avui s’ha celebrat amb un format excepcional. D’acord amb el que es va acordar a la Junta de Portaveus de dimecres, s’ha optat per no fer debat polític i deixar les mocions sobre la taula per al pròxim ple. Les intervencions s’han limitat a una per grup municipal, únicament per expressar el sentit del vot, mentre que la resta de punts s’ha acordat traslladar-los per escrit.
Tres anys perduts amb la nova deixalleria
Un altre dels punts destacats ha estat l’aprovació inicial del nou projecte de deixalleria municipal, en el qual ERC s’ha abstingut. El portaveu adjunt i regidor referent d’Urbanisme, Juanjo Falcó, ha justificat aquest posicionament perquè, tot i compartir la necessitat de l’equipament, els republicans no poden avalar la gestió política del govern municipal.
Durant el ple, ERC s’ha limitat a enumerar els motius del seu desacord, d’acord amb el format pactat a la Junta de Portaveus. El grup republicà fonamenta la seva posició en el retard acumulat, els dubtes sobre la informació econòmica i les mancances de l’expedient.
ERC critica que l’actual alcalde aparqués el projecte elaborat durant el govern de Miquel Pueyo, disponible des del juliol de 2023, per encarregar-ne un de nou, malgrat que el mateix govern de Larrosa havia avalat inicialment l’anterior. El grup republicà considera que aquesta decisió ha endarrerit tres anys una infraestructura necessària per a la ciutat i qüestiona que ara es plantegi com una urgència allò que el govern ha demorat.
El grup també qüestiona la informació facilitada pel govern sobre el pressupost del nou projecte. Segons els càlculs d’ERC, la reducció respecte de l’anterior és de 474.000 euros i no de gairebé un milió, com s’havia traslladat en comissió. Els republicans consideren que aquest estalvi no justifica el retard acumulat i sostenen que, si s’hagués mantingut el projecte inicial, la infraestructura ja podria estar en funcionament.
A més, ERC adverteix que a l’expedient no consta acreditat que l’Agència de Residus hagi autoritzat el canvi de projecte ni que es mantingui íntegra la subvenció de 994.535 euros concedida per al projecte anterior. El grup també assenyala mancances documentals i qüestiona la supressió del porxo d’acollida previst inicialment, especialment important per a les activitats educatives i les visites escolars.
Falcó ha anunciat que ERC presentarà al·legacions per corregir aquestes deficiències i millorar el projecte. El regidor ha defensat que el grup republicà vol que la infraestructura tiri endavant, però amb garanties: "Volem la nova deixalleria, però la volem ben feta. No impedirem que avanci, però tampoc donarem un xec en blanc a una gestió que ha fet perdre un temps preciós a Lleida. Avui ja podria estar en funcionament".
Abstenció en el planejament vinculat a Echevarría
Pel que fa a l’avanç del Pla parcial del sector SUR-27, vinculat a l’activitat de Cárnicas Echevarría, ERC ha votat a favor de deixar el punt sobre la taula per manca de documentació imprescindible per poder decidir amb totes les garanties. En la votació sobre el fons de l’expedient, el grup republicà s’ha abstingut.
Segons Falcó, abans de prendre una decisió sobre aquest planejament cal disposar de tota la informació necessària per valorar-ne l’abast i les conseqüències. Per aquest motiu, ERC ha reclamat que es completi la documentació de l’expedient i ha volgut deixar constància que l’abstenció no significa donar per resoltes les qüestions pendents.
Els republicans consideren que qualsevol desenvolupament urbanístic en aquest àmbit ha d’anar acompanyat de garanties efectives per resoldre els problemes de males olors que pateixen des de fa anys els veïns de la Bordeta i els Mangraners. ERC considera imprescindible que la tramitació incorpori les garanties ambientals corresponents, un seguiment rigorós de les actuacions i informació al veïnat afectat.
Una moció sobre habitatge que ha quedat sobre la taula
En matèria d’habitatge, ERC i el Comú de Lleida han acordat deixar sobre la taula, en aplicació de l’acord de la Junta de Portaveus de limitar-se al debat dels expedients del Ple i unir-se al dol oficial per l’accident de Toledo, una moció conjunta sobre habitatge.
La proposta reclama el compliment dels acords municipals ja adoptats, la posada en marxa d’un cens operatiu dels habitatges buits i la identificació dels immobles i sòls de titularitat pública disponibles per ampliar el parc d’habitatge assequible de la ciutat. La iniciativa també busca reforçar el seguiment dels compromisos municipals perquè els acords aprovats es tradueixin en polítiques efectives d’habitatge.
Suport a la gestió pública de les residències de Balàfia
Finalment, ERC ha expressat el seu suport a la moció promoguda per UGT i CCOO en defensa de la gestió pública directa de les residències Balàfia I i II. El regidor Xavier Estrada ha defensat que la Generalitat assumeixi aquesta gestió, garantint tant la qualitat assistencial com les condicions laborals de les professionals.
Estrada ha remarcat la necessitat de donar estabilitat tant a les famílies com a les treballadores: "Les famílies necessiten tranquil·litat i les treballadores, estabilitat. Millorar un servei públic no hauria de significar obrir la porta a privatitzar-ne la gestió".
El grup republicà també ha donat suport a les iniciatives sobre la protecció de les pensions de les persones amb més de quaranta anys cotitzats, els drets de les famílies CUME i el Reglament del Consell Municipal de les Dones de Lleida.