L’eclipsi total de Sol del 12 d’agost protagonitza una nova sessió de ‘Ciència a l’IEI’ a Lleida

Una exposició i una conferència ofereixen instruments i consells per observar el fenomen amb seguretat

11 de març de 2026 a les 09:35h

L’observació de l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost de 2026 ha tornat a ser la protagonista d’una nova sessió del cicle ‘Ciència a l’IEI’, celebrada aquest dimarts. L’activitat ha inclòs l’exposició ‘Com observar el Sol el dia 12 d’agost de 2026’, a càrrec de la Societat Astronòmica de Lleida, i la conferència ‘Els propers eclipsis de Sol a la península Ibèrica’, impartida per Josep Masalles Román. La jornada ha comptat amb la presència del director de l’IEI, Andreu Vàzquez.

L’exposició, instal·lada al Pati de l’IEI, ha mostrat diferents aparells d’observació que es poden utilitzar per seguir l’eclipsi solar del pròxim 12 d’agost, tant en la seva fase total com parcial. Entre els dispositius exposats hi ha telescopis solars, filtres especials, helioscopis i ulleres homologades. Durant l’activitat també s’han ofert recomanacions per fotografiar el fenomen, tant amb càmera fotogràfica com amb telèfon mòbil.

Cal recordar que es tracta d’un eclipsi solar total, que es podrà veure totalment des del sud de la demarcació de Lleida i de manera parcial en altres punts del territori. A Catalunya fa més d’un segle que no es produeix un fenomen d’aquest tipus: l’últim eclipsi total visible al país va tenir lloc l’any 1905.

Pel que fa a la conferència ‘Els propers eclipsis de Sol a la península Ibèrica’, Josep Masalles ha explicat a l’Aula Magna de l’IEI en què consisteix aquest fenomen astronòmic i com planificar-ne l’observació. També ha detallat com observar-lo amb seguretat, com obtenir bones fotografies i com gaudir-ne al màxim.

Per evitar problemes greus de salut, el ponent ha remarcat que no s’ha de mirar mai directament el Sol durant l’eclipsi amb vidres fumats, radiografies o ulleres de soldar, ja que el risc de patir cremades irreversibles a la retina és molt alt.

Es pot mirar sense problema el final de l’eclipsi, però al començament i durant el fenomen és imprescindible utilitzar filtres homologats”, ha explicat. En cas de no disposar-ne, també ha recomanat mètodes segurs d’observació indirecta, com projectar la imatge del Sol sobre una superfície amb l’ajuda d’un telescopi o una càmera fosca, o bé filtrar la llum amb objectes quotidians que tinguin forats, com una escumadora, i observar-ne el reflex a terra.

El ponent s’ha referit no només a l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost de 2026, sinó també als que tindran lloc el 2 d’agost de 2027 i el 26 de gener de 2028, que serà un eclipsi anular.

Josep Masalles Román és president d’Aster, Agrupació Astronòmica de Barcelona. Enginyer industrial i llicenciat en Ciències Físiques, ha estat professor de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i és divulgador d’astronomia i astrofotògraf. Al llarg de la seva trajectòria ha observat 43 eclipsis de Sol (22 totals, 11 anulars i 10 parcials).

Organitzat per la Secció de Ciència de l’IEI en col·laboració amb la Societat Astronòmica de Lleida, el cicle ‘Ciència a l’IEI’ es va iniciar el passat 27 de gener amb la conferència ‘Observar el trio d’eclipsis solars dels anys 26, 27 i 28 de manera segura’, a càrrec de David Galadí.

Després de la sessió d’avui, el cicle oferirà tres activitats més durant el mes de març:

  • Dimarts 17, la conferència ‘Assumpció Català i Poch, pionera en la promoció de l’astronomia’, a càrrec de Rosa Maria Ros i Ederlinda Viñuales.
  • Dissabte 21, el taller ‘La Terra paral·lela’, amb Anicet Cosialls i Anna Jiménez.
  • Dimarts 24, la conferència ‘El Sol, l’estrella de la nostra vida’, a càrrec de Teodor Roca.