Comissió a Lleida sobre el traspàs integral del Servei de Rodalies a la Generalitat de Catalunya

La Diputació de Lleida ha acollit aquest matí la primera comissió de Rodalies Lleida del mandat, el principal fòrum territorial i social sobre la mobilitat a la demarcació, on la consellera del Departament de Territori, Ester Capella, ha informat sobre el traspàs integral de rodalies a la Generalitat de Catalunya, també amb l’assistència del president de la Diputació, Joan Talarn, i el subdelegat del Govern, José Crespín, que ha parlat sobre l’autopista fèrria.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha celebrat que l’autopista ferroviària projectada per Adif, que connectaria l’Eix Mediterrani amb Saragossa, ha generat l’interès dels ports de Tarragona i Barcelona per “l’alta capacitat logística” que atorga a Lleida. Aquest ha estat un dels punts tractat en la comissió de rodalies de l’ens provincial d’aquest divendres. Així, el subdelegat del govern espanyol, José Crespín, ha animat als agents del territori a manifestar la seva “voluntat i capacitat” per transportar mercaderies a través de la via. D’altra banda, la consellera de Territori, Ester Capella, ha dit que la línia Lleida-Manresa rebrà 4 milions de l’Estat i espera que al maig ja s’hagin duplicat freqüències d’un tram.

Ester Capella ha afirmat que “Lleida serà una peça fonamental en el nou sistema de Rodalies de Catalunya”, i ha defensat la importància de la línia Lleida-Cervera-Manresa en el model ferroviari en què el Govern està treballant en el marc de l’acord per al traspàs integral de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. La millora del servei en aquest corredor, el que concentra més població i creixements a l’àmbit de Lleida, “és una prioritat” per al Departament.

“Estem plenament compromesos amb el transport públic a Lleida”, ha manifestat, i ha recordat que en l’acord per al traspàs de Rodalies, l’Estat ha assumit que els nous serveis a Lleida són “un servei bàsic”.

De la seva banda, José Crespín ha volgut posar en valor la feina de la Comissió de Rodalies “ja que va ser l’ens que va motivar el Departament de Territori a no esperar fins a l’any 2025 per implementar noves freqüències i nous serveis a Rodalies de Lleida i fer-ho amb l’operador actual, Renfe”. També s’ha referit a “l’impuls decidit pel part del Govern d’Espanya d’incrementar el transport de mercaderies a través del ferrocarril, ja que actualment és del 4% i la voluntat és assolir la fita del 10% on Lleida està cridada a ser una part activa en aquestes noves autopistes ferroviàries”.

Crespín també ha destacat la col·laboració entre el Govern d’Espanya i la Generalitat per impulsar la intermodalitat a les Terres de Lleida amb la nova estació de busos de Juneda –que s’inaugura aquesta tarda–, la que es construeix a Tàrrega, la que es projecta a Lleida ciutat, a més a més del baixador situat al Polígon El Segre, “projectes on el Ministeri finança una part important d’aquestes noves infraestructures”.

Traspàs de serveis i infraestructures

El pacte per al traspàs de Rodalies comporta la creació d’una empresa mixta Generalitat-Estat, que passarà a gestionar totes les línies de Rodalies Catalunya i en la qual el Govern català tindrà la participació majoritària. Aquest acord suposa l’acceptació de l’Estat per primer cop a traspassar-ne les infraestructures.

Així, un grup de treball analitzarà cadascun dels trams de les línies i decidirà quines vies, catenàries i estacions es traspassaran a la Generalitat. L’empresa pública Ifercat, dependent del Departament de Territori, es farà càrrec de les infraestructures traspassades.

Un altre aspecte rellevant de l’acord per al traspàs és que es garanteix per a la Generalitat la prioritat en els solcs ferroviaris; és a dir, es prioritza el torn per al pas dels trens de Rodalies, davant d’altres usos, com la circulació de mercaderies.

Millores a les Rodalies de Lleida

A partir de l’1 de gener que ve, el serveis entre Lleida i Cervera s’incrementaran amb tres expedicions d’anada i quatre de tornada en dia laborable. Posteriorment, a mitjans del 2024, el servei entre Cervera i Manresa augmentarà amb dues expedicions més per sentit. D’aquesta manera, un cop implantades les millores, les freqüències entre Lleida i Cervera passaran de les 6 per sentit actuals a 11 d’anada i 12 de tornada i entre Cervera i Manresa passaran de les 3 actuals a les 5 per sentit previstes.

Redacció

La Ciutat és un diari de proximitat que cobreix tota l'actualitat local de les poblacions de Barcelona, Tarragona, Lleida, Terres de l'Ebre, Baix Gaià, Baix Penedès i Reus.

Missatges recents

L’Ajuntament de Tarragona pagarà a les associacions veïnals el 100% de la subvenció

Els pròxims dies les associacions i federacions veïnals de Tarragona rebran l’import íntegre de la subvenció d’aquest 2025 que els…

5 minuts fa

Altafulla demana una subvenció per construir la bassa de laminació a la Vinya Gran

L’Ajuntament d’Altafulla ha presentat una sol·licitud de subvenció a l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per un import de 1.579.195,61 euros,…

5 minuts fa

L’Ajuntament convoca els Premis Vila de Cambrils de poesia, narrativa i fotografia

El Departament de Cultura de l’Ajuntament de Cambrils ja ha convocat els Premis Vila de Cambrils en les modalitats de…

13 minuts fa

El Port Tarragona analitza les alternatives per redirigir les mercaderies per l’interior

Port Tarragona ha impulsat un estudi que analitza el traçat ferroviari actual al Camp de Tarragona i les diferents alternatives…

18 minuts fa

Alumnat i famílies de l’Aula de Teatre de Lleida, en peu de guerra

Continua la confrontació i polèmica generada entre l'Associació Cultural Aula de Teatre de Lleida, l'actual gestora de l'Escola Municipal d'Arts…

26 minuts fa

Nova edició del Mercat de Ciència a L’Hospitalet

Divendres i dissabte, el Mercat Municipal Merca-2 Bellvitge es transformarà en un espai per a la divulgació científica amb una…

28 minuts fa

Esta web utiliza cookies.