Cavalcada de Reis 2025 a Lleida: Horaris, recorregut i torna la Factoria dels Reixos

La Cavalcada dels Reis tindrà més de 2 quilòmetres i serà més accessible i inclusiva

30 de desembre de 2025 a les 16:01h

Lleida es prepara per rebre Ses Majestats els Reis d’Orient amb una nova edició de la Factoria dels Reixos, del 2 al 4 de gener, i la Cavalcada, el 5 de gener. Entre les principals novetats, la Factoria dels Reixos guanya l’espai de la plaça de la Llotja amb una portalada i uns personatges que donaran la benvinguda i acompanyaran el públic en l’accés a l’edifici, mentre que la Cavalcada tornarà al seu recorregut habitual, per la banda dels números imparells de la renovada Rambla Ferran, i incorporarà un espai tranquil.

El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha presentat avui a la Llotja els dos espectacles d’arts en viu més màgics que es produeixen a la ciutat, que són “un èxit gràcies al talent local”. En aquest sentit, ha dit sentir-se “molt orgullós dels creatius, les companyies i les empreses de la ciutat”, que treballen plegats per oferir un “producte d’altíssima qualitat des del punt de vista cultural, però també des del punt de vista de les emocions i l’empatia”, en referència a la Factoria. Així mateix, ha fet un agraïment a l’equip tècnic i als patrocinadors que fan possible els dos esdeveniments.

L’alcalde ha estat acompanyat de Ramon Molins i Antoni Tolmos, director artístic i director musical de la Factoria dels Reixos, respectivament, i Maica Artero, cap de servei d’Arts en Viu de la Paeria. També han assistit a la presentació la tinenta d’alcalde Cristina Morón i representants dels patrocinadors.

Fèlix Larrosa ha presentat la Factoria dels Reixos i la Cavalcada, acompanyat de Maica Artero, Ramon Molins i Antoni Tolmos, a la Llotja

 

La Factoria dels Reixos

Molins ha explicat que la Factoria és “un premi que sempre toca” i l’ha definit com una “màquina molt gran” amb un secret: ”gent molt professional en tota la producció” (actors i actrius, so, producció, neteja, etc). A més, ha destacat que aquest “viatge de 50 minuts” incorpora aquest any nous treballs i oficis i “amplia l’experiència immersiva al carrer”, convertint la plaça en un punt de trobada que comptarà amb seients on poder descansar, recollida de cartes i una creperia per amenitzar l’espera.

En total hi participen un centenar de persones entre actors i actrius de 5 companyies que van canviant: Lo Somriure Solidari, Zum Zum, Xip Xap, Tandor & Paxton i Inhabitants, nova incorporació d’aquest any. La presentació anirà a càrrec de Jesús Agelet i Begonya Ferrer.

Imatge d'un dels assajos de la Factoria dels Reixos, amb el seu director, Ramon Molins

Es tornaran a fer 13 sessions amb un total de 12.900 localitats, de les quals ja s’han venut prop del 90%. Les sessions es faran divendres 2 de gener (16 h, 18 h i 20 h), dissabte  3 de gener i diumenge 4 de gener (10 h, 12 h, 16 h, 18 h i 20 h). Les entrades es poden adquirir a la pàgina web del Teatre de la Llotja.

Cal tenir en compte que totes les funcions s’interpretaran en llenguatge de signes.

D’altra banda, Tolmos ha destacat que “el 100% de la música és en directe”, un dels atractius de l’espectacle que el fan diferent.

La Factoria és un exemple de producció pròpia amb la complicitat de diferents agents: companyies de teatre professional de la ciutat, cos de dansa, empreses del món audiovisual i de serveis, així com l’Institut d’Estudis Ilerdencs i les diferents empreses patrocinadores: Bbiosca, Ilnet, sic24 i Plusfresc.

Larrosa amb els patrocinadors de la Factoria i la Cavalcada

 

La Cavalcada, més accessible i inclusiva

Artero, que s’estrena en el càrrec de cap de servei d'Arts en Viu, ha descrit la Cavalcada com un "acte de participació" i "el millor espectacle per començar l’any, intens i emocionant”, i ha detallat el recorregut i els elements que en formaran part.

Tindrà 8 parts: Cultura popular i tradicional, amb elements com els capgrossos, els cavallets i el Marraco, Camarlenc, cartes i Estel, Comitiva del Rei Melcior, Comitiva del Rei Gaspar, Comitiva del Rei Baltasar, Joguines i Somnis, Fàbrica de Carbó i Serveis.

L’itinerari, de més de 2 quilòmetres, comptarà amb la participació de més d’un centenar d’artistes, 60 nens i nenes de la ciutat escollits per sorteig, els Armats de la Sang i els Castellers de Lleida, que ajuden en el repartiment de caramels, a més de personal de Seguretat, Protecció Civil, serveis sanitaris i cossos de seguretat. Hi haurà 12 carrosses i es llençaran 2 tones de caramels lliures d’al·lèrgens.

En aquesta edició la dansa continuarà formant part de les comitives reials, amb música en viu. Cal destacar que s’ha fet un treball conjunt entre les escoles —4 de música i 4 de dansa—, grups participants i formacions de música tradicional que les acompanyen.

Imatge d'un dels assajos de la Factoria dels Reixos, que es podrà veure del 2 al 4 de gener

La Cavalcada dels Reis d’Orient s’iniciarà a les 17 h a la plaça de l’Estació amb un espectacle d’animació. Els reis hi arribaran a les 17.35 h i el recorregut començarà a les 18 h i anirà per Pl. Ramon Berenguer IV, Rbla. Ferran, Av. Francesc Macià, Av. Blondel, Av. Madrid, Pl. Espanya i Av. Blondel fins a arribar davant de la Paeria, cap a les 20 h. Llavors els Reis es desplaçaran al balcó, des d’on rebran les claus que obren totes les portes de la ciutat. Els nens i nenes que ho desitgin podran saludar els reis al Palau de la Paeria. El missatge dels Reis des del balcó de la Paeria es farà també en llenguatge dels signes.

A més, es millora l’accessibilitat i s’incorpora un espai tranquil especialment pensat per als nens i nenes que pateixen trastorns de l’aspecte autista, que se situarà just a la porta per on sortiran els Reis, a l’estació de tren. Aquesta mesura va en la línia de la zona que s’ha incorporat al Cucalòcum per garantir que tots els infants gaudeixin al màxim de les festes.

La Cavalcada també incorporarà espais accessibles a l’altura del número 32 i a l’avinguda de Blondel, propera a la plaça de Sant Francesc, amb presència d’agents cívics.

Els patrocinadors són Grup Mibec, Mibec EcoDrive – BYD i GLS – Translleida.

D’altra banda, cal recordar que la Ruta del Camarlenc va començar ahir dilluns. Es preveu que el patge reial reculli les cartes dels infants amb un total de 29 parades en tots els barris de la ciutat, partides, Sucs, Raimat i el Cucalòcum.

 

Una Cavalcada en 8 parts

1a Part – Temàtica: Cultura Popular i Tradicional

  • Guàrdia Urbana
  • Rynhos (cia Zum Zum teatre)
  • Cavallets
  • Músics Cavallets
  • Capgrossos
  • Ministrers * Música tradicional
  • Gegants
  • Grallers dels gegants Els Carreter * Música tradicional
  • Marraco

2a Part – Temàtica: Camarlenc, cartes i estel

  • Armats de la sang
  • Vehicle caramels Armats i Camarlenc (nº1)
  • Camarlenc
  • Carrossa estafeta de correus i bústia: Cartes (Cia. Xip Xap)
  • Ossos dels Pirineus (Tutatis)
  • Carrossa de l’Estel
  • Cos de dansa de l’Estel: Escola Factoria Dance
  • Banda Música Escola de Músics

3a Part – Temàtica: Comitiva Rei Melcior

  • Estendard Rei Melcior
  • Carrossa dels nens blaus (BARQUETES)
  • Cos de dansa Rei Melcior: Escola Espai Dansa
  • Banda Rei Melcior: Ilerband
  • Carrossa Rei Melcior
  • Vehicle caramels núm. 2

4a Part – Temàtica: Comitiva Rei Gaspar

  • Estendard Rei Gaspar
  • Carrossa dels nens verds (AVIONS)
  • Cos de dansa Rei Gaspar: Escola Espai Dansa
  • Banda Rei Gaspar: Bsumeta
  • Carrossa del Rei Gaspar
  • Vehicle caramels núm. 3

5a Part – Temàtica: Comitiva Rei Baltasar

  • Estendard Rei Baltasar
  • Carrossa dels nens vermells (TRENET)
  • Cos de dansa rei Baltasar: Escola Dancescape
  • Banda Rei Baltasar: La Banda Retocada
  • Carrossa de Baltasar
  • Vehicle caramels núm. 4

6a Part – Temàtica: Joguines i Somnis

  • Carrossa dels autòmats - Joguines artesanes en moviment
  • La Màgia dels joguets (Cia. SAC Espectacles)
  • Zeppelin (Cia Baldufa)
  • Yeti (cia Campi Qui Pugui)
  • Carrossa amb els nens dormilegues
  • Vehicle caramels núm. 5 + 2 distribuïdors

7a Part – Temàtica: Fàbrica de Carbó

  • Grallers i percussió de Lo Sotrac
  • Carrossa fàbrica de Carbó (Cia. Xip Xap)

8a Part – Serveis

  • Protecció Civil
  • Camió Històric Bombers, amb l’escala