El paer en cap, Fèlix Larrosa, acompanyat de la regidora Pilar Bosch, el regidor Xavier Blanco i el comissari de l’Any Viñes, Màrius Bernadó, ha fet un balanç “molt positiu” de les més de 180 activitats que s’han dut a terme arreu del món en el marc de la commemoració dels 150 anys del naixement del pianista lleidatà més universal.
Avui s'ha presentat la programació d’aquest any, que acabarà amb uns 250 esdeveniments i amb un gran acte cultural i una exposició que mostrarà alguns dels objectes personals de Ricard Viñes, com mobles, quadres, reconeixements i documents, el 27 de novembre a l’Auditori Municipal Enric Granados. També, amb l’objectiu que la memòria de Viñes perduri en el temps, durant el mes de maig es pintarà un mural d’art urbà de grans dimensions amb el seu rostre a l’edifici número 1 de la Plaça Ricard Viñes.
El mural “no serà només una obra artística, serà un punt de trobada amb la nostra història i una manera d’apropar-la a les noves generacions”, ha destacat Larrosa, qui també ha assenyalat que “l’espai públic és un espai idoni per homenatjar els nostres personatges il·lustres”. Pel que fa a l’exposició, que tindrà caràcter permanent, Larrosa ha explicat que es farà inventari i restauració de diverses peces.
“L’Any Viñes no és un interval de temps que comença i s’acaba. És un punt i seguit”, ha afirmat Larrosa. “El nom de Ricard Viñes ens acompanyarà sempre i ens recordarà que la cultura és una eina poderosa de transformació”. També ha remarcat que “Lleida és la segona capital catalana amb més projecció cultural” i s’ha mostrat orgullós i agraït per la feina d’entitats, creadors i creadores, artistes i tècnics municipals de totes les regidories.
Amb l’objectiu de recuperar i compartir el llegat de Viñes, el servei d’Arxiu Municipal, conjuntament amb la Universitat de Lleida, està digitalitzant més de 2.000 documents que seran accessibles des del web de l’Arxiu i des del web específic dedicat a Ricard Viñes. El conveni amb la UdL tindrà una durada de dos anys i comptarà amb aportació econòmica de la Paeria, a més d’estar obert a la col·laboració d’altres institucions.
Màrius Bernadó ha destacat que l'impacte econòmic de l’Any Viñes ha sigut d’1,4 milions d’euros, amb més de 800 continguts publicats a mitjans de comunicació nacionals i internacionals i una audiència estimada de 450 milions de persones. Bernadó ha explicat que l’objectiu és concentrar tots els documents en un mateix dipositari accessible, combinant el fons donat per la família a l’Arxiu Municipal els anys 50 i 70, el de la UdL i col·leccions particulars, per tal de “convertir Lleida en el centre d’informació sobre Viñes” amb uns 10.000 documents i obtenir una visió completa de la seva trajectòria com a músic rellevant del segle XX.
Entre les iniciatives destacades de l’Any Viñes, des del febrer de 2025, hi ha:
- El canvi de nom del Conservatori Municipal de Música, ara Conservatori Municipal Ricard Viñes.
- La creació de la Beca Ricard Viñes per a joves talents, amb la segona edició prevista aquest any.
- La consolidació del Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes.
-
Més de 180 activitats realitzades, principalment concerts, xerrades i exposicions, a Catalunya i països com França, Estats Units, Bèlgica i Alemanya, amb la col·laboració de desenes d’entitats locals, nacionals i internacionals.
