Dijous, 25 d'abril de 2024
És notícia

VNG es coordina amb la Generalitat per dotar de connectivitat i dispositius a l’alumnat

Avatar photo

La regidora d'Educació apunta que la bretxa digital és una qüestió més profunda que fer arribar connectivitat i dispositius a les famílies

Des de la setmana passada els infants i joves han reprès les classes telemàticament i confinats a casa. El tercer trimestre, que segons el Departament d’Educació no serà qualificable si no que ha de servir per a que l’alumnat es mantingui actiu i connectat amb  l’entorn escolar, s’està realitzant de forma virtual mitjançant la xarxa d’internet. Justament la connectivitat a la xarxa i els dispositius per fer-ho han estat objecte de debat social i entre la comunitat educativa que alerta del fet que un retorn virtual a l’aula pot originar una bretxa digital entre l’alumnat de les famílies més vulnerables o  en risc d’exclusió social.

La regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Mercè Mateo ha explicat que a la capital del Garraf “sabem que al voltant d’un 5% de l’alumnat entre P3 i estudis post-obligatoris els manquen dispositius o connectivitat i per tant, segur que estan en situació de bretxa digital”. Amb l’objectiu que tot l’alumnat pugui tenir al seu abast dispositius i dades que permetin la connectivitat de l’alumnat amb el professorat  “des de l’Ajuntament col·laborem i ens coordinem amb el Departament. En aquest sentit hem realitzat la recollida de material informàtic i dispositius electrònics, una cinquantena en total, que complementaran el material que el Departament d’Educació també ha fet arribar a l’alumnat”. En aquest sentit per determinar quines necessitats hi havia entre l’alumnat de la ciutat, han estat els propis centres educatius els que han contactat amb les famílies per conèixer de quins mitjans disposaven, traslladant posteriorment a la Generalitat la realitat digital de l’alumnat de VNG.

Quant a la connectivitat, Mercè Mateo ha dit que “de moment estem preparant l’escenari de facilitar 200 dispositius de connectivitat, a l’espera de conèixer les dades concretes per saber si hem d’ampliar o reduir la comanda. Estem estudiant diferents possibilitats per oferir connectivitat a tot aquest alumnat i hem prioritzat treballar primerament amb empreses locals”.

Accés a material escolar fungible

D’altra banda, la regidora d’Educació ha manifestat que manté contacte amb la coordinadora d’AFA’s de Vilanova i la Geltrú, amb qui es reunirà durant aquesta setmana i amb qui pretén dur a terme un treball conjunt. A més a més, segons ha explicat la regidora Mateo, “estem articulant mecanismes per tal que el material fungible que tenen els centres, com fulls, colors i estris per treballar puguin arribar a les famílies que han estat detectades amb mancances”. Així mateix, també hi ha alumnat d’ESO i Batxillerat que tenen llibres i material educatiu a les taquilles dels centres als quals també s’intentarà fer arribar aquest material per tal que puguin seguir amb les activitats, entenent que no es podrà fer de manera massiva. “Amb tot això, cal tenir present la dificultat per accedir als centres educatius a instàncies de PROCICAT per qüestions de prevenció. Mantenint el focus que ens trobem davant d’una pandèmia mundial que va començar sent una crisi sanitària i que ha destapat el dèficit en polítiques socials, com en aquest cas, l’educació”

Finalment la regidora d’Educació ha posat l’accent en el concepte de ‘bretxa digital’. Mercè Mateo s’ha mostrat contrària a definir la bretxa digital en base a tenir dispositius tecnològics a l’abast o no, i ha centrat el debat sobre aquesta qüestió en “la capacitat de l’alumnat d’utilitzar-los per obtenir coneixement, el que anomenem com a competències digitals”. La regidora d’Educació afirma que “el paper de l’Ajuntament en aquesta situació és complementar la Generalitat, treballant plegats per fer arribar la connectivitat o els dispositius necessaris  a aquelles persones a les quals el Departament en una primera fase no els hagi pogut fer arribar”. Mercè Mateo ha explicat que la Generalitat prioritàriament ha  determinat que sigui l’alumnat que es troba en un curs de final de cicle els que rebin aquestes eines mentre que la resta rebran la connexió per part de l’Ajuntament.

Quant a les demandes plantejades per la coordinadora d’AFA’s de Vilanova, la regidora Mercè Mateo ha explicat que hi està en contacte i ha agraït “les ganes de treballar conjuntament per l’educació a la ciutat. Tenim voluntat de trobar-nos, compartir inquietuds i sumar esforços tal i com ja vam fer amb l’objectiu de mantenir les línies de P3 a la ciutat o assolir la disminució de ràtios per aula”. Mercè Mateo ha conclòs que “quan sumem podem aconseguir els nostres objectius finals”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Sitges se suma a la celebració del Dia de la Visibilitat Lèsbica

Notícia següent

Estrena del disc pòstum de Pere Tapias amb Copa Lotus

Notícies relacionades