El Ple de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha aprovat definitivament la memòria justificativa emesa per una comissió d’estudi, que proposa passar de gestió directa a indirecta el servei de neteja viària.
Aquest servei, que es presta amb mitjans municipals a través de la Companyia d’Aigües des de juny de 2022, tornarà doncs a gestionar-se per encàrrec a un proveïdor extern, per la qual cosa es promourà una licitació pública els mesos vinents.
Aquesta decisió s’ha tirat endavant amb els vots dels dos grups del govern, PSC i VEC, i del PP, mentre que la resta de l’oposició hi ha votat en contra. En la memòria es declara que “l’escenari econòmicament més favorable és la gestió indirecta” i ho argumenta amb una comparació de dades del cost del servei actual, prestat amb recursos municipals, i del cost que suposaria amb gestió externa. En conjunt, calcula que el servei que ara suposa una despesa de 3.315.896 euros, gestionat de forma indirecta en costaria 2.914.423.
En nom del govern, el regidor de Serveis Urbans, Gerard Llobet, ha demanat l’aprovació definitiva de la memòria, que ja es va portar a aprovació inicial el juliol. Llobet ha reiterat que “l’objectiu és millorar efectivament el servei de neteja”, ja que, tal com conclou l’estudi, l’estalvi econòmic que representaria la gestió indirecta, pot resultar una oportunitat de millora per incrementar la dotació de serveis a prestar que no inclou l’actual encàrrec a la Companyia d’Aigües.
El PP ha donat suport a la proposta del govern. El regidor Carlos Remacha ha argumentat que “la conclusió dels informes tècnics és que ha empitjorat la situació del servei de neteja, els treballadors han de fer front a més càrrega de feina amb menys recursos”. Pel que fa als grups que hi han votat en contra, principalment han qüestionat la diferència d’imports en conceptes com la maquinària, el vestuari o el lloguer d’un local del servei.
Des del grup municipal de la CUP, Josep Manel Ametllé ha manifestat que davant “els problemes i mancances que s’han d’afrontar en el servei”, s’hauria d’haver “estudiat com millorar-lo per intentar mantenir-ne la gestió pública”.
Per part de JxCat, Jaume Carnicer ha retret que “s’hauria d’haver ampliat la recollida de dades a més empreses” per fer l’estimació del cost amb gestió externa, ja que de les tres sol·licituds emeses per la comissió només va respondre Valoriza. “Segurament de la internalització hi havia coses a millorar de com es va fer, però ara tampoc s’ha fet a la perfecció”, ha manifestat. Des de Transformem VNG, Marc Segarra ha recordat que “el març de 2024 es va aprovar retirar una sèrie de sancions a aquesta empresa (Valoriza)”.
Finalment, des d’ERC Olga Arnau ha retret falta de debat sobre la qüestió i ha dit que “preocupa encara més” que s’aprovi aquesta memòria per 2,9 milions, però en canvi es prevegi una partida pressupostària per 2025 de més de 3 milions. “Ni vostès mateixos s’ho creuen”, ha expressat.
Arnau i Llobet han intercanviat retrets sobre la manera com es va produir la internalització del servei fa dos anys i com s’està procedint ara al canvi de gestió. “La ciutat està més bruta que mai i l’objectiu d’aquest govern és millorar la neteja —ha afirmat Gerard Llobet. A la licitació es presentarà qui vulgui i guanyarà qui presenti la millor oferta”. Amb l’aprovació definitiva de la memòria s’han desestimat les al·legacions presentades per la secció sindical de CCOO.
D’altra banda, s’ha aprovat delegar a l’alcalde les competències per obtenir la fórmula de revisió de preus per al nou contracte de recollida de residus que s’ha d’obrir a concurs públic. D’acord amb la legislació, per a contractes superiors a 5 milions d’euros cal elaborar una proposta d’estructura de costos de l’activitat, que s’elaborarà, sempre que sigui possible, a partir de la informació sol·licitada a cinc operadors econòmics del sector.