Dijous, 25 de juliol de 2024
És notícia

Vilanova i la Geltrú s’incorpora a la Plataforma Zero Abandonament

Avatar photo

Des de Vilanova i la Geltrú es promouen diversos projectes, com el Far, que tenen com a objectiu oferir recursos a joves que presenten risc d'abandonament escolar

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, a través de la regidoria d’Educació i l’Institut Municipal d’Educació i Treball (IMET), s’ha incorporat a la Plataforma Zero Abandonament, promoguda per la Fundació Bofill i presentada oficialment aquest passat mes de març a Barcelona. La Fundació ha iniciat una campanya adreçada tota la comunitat amb l’objectiu de posar en marxa un moviment que acceleri el procés cap a l’erradicació de l’abandonament escolar prematur.

Segons dades de l’Enquesta de Població Activa (EPA) del gener de 2023, 97.000 catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO, ni estaven estudiant durant l’any 2022. Una xifra que la situa en una mitjana del 16,9%, per sobre de la mitjana espanyola que és del 13,9% i molt allunyada de l’europea que es troba en el 9,7%.

Projecte Far

Un dels objectius de la Plataforma Zero Abandonament és avaluar experiències amb bons resultats, que s’estiguin fent actualment arreu del territori, per veure de quina manera es poden implantar en altres municipis. Aquest seria l’exemple del Projecte Far de Vilanova i la Geltrú, que hi ha participat com a cas d’èxit.

El Far és un projecte de diversificació curricular, promogut pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, en què Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, centres educatius, empreses i entitats, treballen de manera coordinada per oferir un recurs fora de l’aula, que serveixi de motivació i incentiu per aquells nois i noies en els quals s’ha detectat un risc de possible abandonament escolar.

Dades del Projecte Far 2022-2023

Durant el curs 2022-2023 han participat del projecte tots els centres de secundària de la ciutat, tant públics com concertats. Els centres han derivat cinquanta-cinc alumnes al llarg del curs, dels quals quaranta-nou han pogut iniciar les activitats de caràcter pràctic. D’aquests, el 76% les finalitza aquests pròxims dies de manera satisfactòria. La resta ha anat abandonant el projecte durant el curs.

En total han participat del projecte quaranta-dues empreses de Vilanova i la Geltrú, de diferents sectors. Algunes d’elles han acollit més d’un alumne durant aquest temps. D’aquestes empreses n’hi ha catorze que es dediquen al manteniment d’automoció, tretze són centres d’educació on l’alumnat fa tasques de suport a consergeria, cuina, cura d’infants o educació física. També hi ha perruqueries, tallers de motos, llibreries, establiments comercials, gimnasos, centres mèdics o centres veterinaris, entre d’altres.

Tot i que no és l’objectiu del projecte, ja que el que s’intenta és que l’alumnat continuï escolaritzat i continuï amb el seu itinerari educatiu, una empresa contractarà a un dels alumnes durant l’estiu.

El projecte s’adreça a alumnat de 3r i 4t d’ESO desmotivat acadèmicament i amb perill d’absentisme escolar. La derivació per cursos és força equilibrada, el 51% és alumnat de 3r d’ESO i el 49% correspon a 4t d’ESO.

Altres programes

El Projecte Far no és l’únic recurs que s’impulsa des de l’IMET. El catàleg de programes i projectes és ampli i adaptat a les necessitats de tothom. Justament aquesta setmana s’ha fet l’acte de cloenda dels Programes de Formació i Inserció (PFI) adreçat a joves d’entre 16 i 21 anys que no han finalitzat l’Educació Secundària Obligatòria. Els cursos que s’imparteixen són el d’auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics, auxiliar de vendes, oficia i atenció al públic, i auxiliar de comerç i atenció al públic.

L’acte va comptar amb la presència de l’alumnat i familiars, de la regidora d’Educació i Ocupació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Mercè Mateo, representants del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Barcelona i de l’Institut Joan Ramon Benaprès de Sitges que, mitjançant el seu alumnat del PFI d’auxiliar d’hoteleria es va fer càrrec del refrigeri posant així en pràctica els coneixements apresos durant el curs.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

5 − 5 =

Notícia anterior

Es publica la llista d’admesos a les escoles bressol de Mollet del Vallès

Notícia següent

Es coneix el guanyador del Concurs de Disseny de la Festa Major d’Estiu de Parets 2023

Notícies relacionades