Vilanova acull les delegacions del Líban, Jordània, Sardenya per la sessió inicial de projecte MedGaims

Neàpolis promourà amb MedGaims el disseny de jocs i videojocs per millorar l'atractiu de les destinacions turístiques i crear ocupació de qualitat vinculada al turisme

0
170
Imatge de Neàpolis. Foto: Aj. VNG

Vilanova i la Geltrú acollirà a Neàpolis el 26 i 27 de novembre vinents les jornades inicials del projecte MedGaims. Aquesta iniciativa està integrada en el programa ENI CBCMED de cooperació transfronterer entre països de la regió euromediterrània. A aquesta primera trobada inicial assistiran membres dels 7 socis dels quatre països adherits a MedGaims: El Líban, a través de l’American University of Beirutque lidera la iniciativa i laDirecció General d’Antiguitatsdel Líban; Jordània, amb la DoA, el Departament d’Antiguitats del Ministeri de Turisme i Antiguitatsi la JUST, Jordan University of Science and Technology, Jordan, Irbid; Itàlia des de la Fondazione Alghero, de Sardenya i Catalunya, on participen la fundació i2Cat i Neàpolis.

Per a la sessió inicial de MedGaims s’ha organitzat un programa de dues jornades. La primera, el 26 de novembre, per als socis participants i la segona amb un seminari obert al públic, el dia 27 de novembre. En aquesta sessió oberta es programaran conferències d’experts en els àmbits del disseny d’experiències i de la ludificació(de l’anglès gamification) en el sector del turisme i l’emprenedoria. La regidora d’Empresa i Innovació, Conxi Martínez considera que aquesta serà una “bona oportunitat, ja que acollirà alguns dels experts que treballen actualment conjugant dues matèries tan diferents com els jocs i el turisme per proposar solucions que ajudin a promocionar destinacions turístiques. En podem aprendre molt i ens ajudarà a millorar la nostra projecció com a destinació turística, en la línia del que ens marca el pla de projecció internacional de Vilanova”.

Entre algunes de les intervencions confirmades hi ha la de Fabio Viola de l’agència italiana PROMO Fondazione, una entitat de recerca especialitzada en l’àmbit de l’educació i el patrimoni cultural que assessora i col·labora amb administracions públiques. Viola és una personalitat reconeguda en el món de la gamificaciócom a un dels referents en el disseny de jocs a empreses com Electrònics Arts Mobile o Vivendi Games i també en el món acadèmic, ja que exerceix com a professor en diverses universitats italianes. És també fundador de Tuo Museo, una ONG que opera en la cruïlla entre els videojocs i la cultura. La seva darrera creació interactiva “Pare i Fill” (Father and son)ha aconseguit 4 milions de descàrregues a tot el món.

La segona de les conferències serà la de Ghaleb M. Hijazi, vicepresident del Business Development Center-BDC, una entitat jordana que se centra en el foment del desenvolupament econòmic a través de programes de formació i inserció laboral. Hijazi és expert en desenvolupament i emprenedoria sobretotn l’àmbit de desenvolupament comunitari, el foment de l’accés laboral de joves i dones així com la creació d’iniciatives emprenedores innovadores i la gestió d’oportunitats d’emprenedoria per a microempreses i PIMES. En l’àmbit del projecte MedGaims aportarà la seva expertesa en el paper emergent de les empreses socials i els emprenedors socials en el sector turístic.

Finament el tercer ponent confirmat és Paul Bulencea, cofundador i CEO a The College of Extraordinary Experiencies. Bulencea és un reconegut expert en el disseny de productes vinculats a les experiències en el sector del Turisme. És cofundador i conseller delegat del College of Extraordinari Experiencies, un els congressos de disseny d’experiències, amb reconegut prestigi al món, que aplega una comunitat de dissenyadors d’experiències immersives globals.

MedGaims té com a objectiu fer recerca i testejar com fer més atractives les destinacions turístiques i millorar les experiències dels seus visitants utilitzant la gamificaciói el joc com les eines per fer-ho possible. Els països associats hauran de treballar conjuntament sobre quines tipologies de joc, quins dissenys han de tenir i com conjugar aquests jocs adaptant-los a uns contextos territorials i culturals diversos. Un cop modelades aquestes estratègies comunes es promourà el disseny de jocs que promoguin destinacions turístiques especifiques i es mesurarà la seva eficàcia posant-los a prova.

L’objectiu és aconseguir millorar l’experiència dels visitants, que incrementin les interaccions amb la realitat local de cada destinació i aconseguir instruments que potenciïn destinacions turístiques. També es tracta d’aconseguir que esdevinguin alternatives a destinacions més conegudes i que atreguin visites fora de temporada contribuint a mantenir fluxos estables de visitants en les destinacions.

MedGaims preveu el desenvolupament de fins a 40 pilots, aplicacions de jocs específicament dedicades a la promoció de destinacions concretes dels quatre països associats: Líban, Jordània, Itàlia i Catalunya.

Els productes finals seran presentats en cadascun dels territoris. Cadascun dels socis cercarà les complicitats per desenvolupar aquests recursos que tant poden contemplar el disseny de jocs en el món físic com jocs en l’àmbit digital que incloguin l’ús de l’animació, realitat virtual o augmentada o el disseny d’aplicacions per a dispositius mòbils. MedGaims preveu també que fruit del treball dels socis es pugui crear paquets que incloguin d’eines de ludificació per donar suport als emprenedors per què puguin treballar en el disseny de jocs ja sigui ara o en el futur.

En el cas de Neàpolis una de les entitats associades que s’implicarà en el projecte és ENoLL, European Network of Living Labs, l’associació internacional de laboratoris d’innovació digital, que aplega més de 340 d’aquests espais de prova per desenvolupar prototips tecnològics o dissenys experimentals pensats per donar solució, des de la creació i la innovació, a reptes i necessitats de les persones.

És previst que el programa impulsi la creació de 8 laboratoris creatius per al disseny de jocs i també fins a 8 competicions o Hackatonsper al desenvolupament d’aquests jocs. En aquest sentit, la regidora d’Empresa i Innovació, Conxi Martínez ha remarcat el fet que “el posicionament de Neàpolis en relació a les demandes del projecte és excel·lent per què Vilanova compta amb un extens i variat patrimoni cultural tangible i intangible que comprèn des de jaciments arqueològics a museus, espais naturals d’interès, un ric i divers bagatge de cultura tradicional, popular i festiva o un calendari d’esdeveniments d’interès”. El contextos local i nacional es presenten també favorables segons Martínez. “En l’àmbit municipal, la ciutat compta amb l’escola municipal d’art d’on cada any surten noves promocions d’alumnes especialitzats en el disseny de jocs i videojocs”. Fora de l’àmbit local i en una major escala, hi ha 1.412 estudiants a Catalunya formant-se en cicles i graus de disseny de jocs i videojocs. A això cal afegir un cens de 142 empreses especialitzades amb una facturació de 367 milions d’euros (dades del 2017).

MedGaimsno vol únicament assolir la promoció de les destinacions turístiques sinó que des de l’escala local, cadascuna dels territoris implicats busqui l’impuls dels dissenyadors i empreses emergents de forma que del procés es derivi creació d’ocupació molt especialitzada en el cas del disseny dels videojocs, però també ocupació menys especialitzada que possibiliti crear llocs de treball per als més joves. En aquest sentit, cada país organitzarà concursos d’idees, hackatons o altres esdeveniments per a escollir les millors propostes. Med Gaims compta per al desplegament del projecte amb un finançament de 2.400.000€ dels quals Neàpolis en gestionarà un total de 240.000€.

El programa ENI CBCMED finança, amb més de mil milions d’euros procedents de Fons Europeus, projectes alineats amb el desenvolupament de negocis i petites i mitjanes empreses (PIMES), iniciatives per diversificar el turisme en nou segments i nínxols, suport a la innovació i la transferència tecnològica, el treball per la inclusió social i la lluita contra la pobresa; la preservació del medi ambient i la mitigació del canvi climàtic amb especial èmfasi en la gestió de les aigües, residus i energia.

És un programa específicament dissenyat per promoure la interacció entre països de les ribes nord i sud de la mediterrània i per tant obert a la participació d’Algèria, Xipre, Egipte, Espanya, França. Grècia, Israel, Itàlia, Jordània, Líban, Malta, Palestina, Portugal i Tunísia.

FER UN COMENTARI