La pacificació del centre de VNG i dels entorns escolars, sobre la taula

Un espai públic més accessible, circulació més segura per als vianants i la creació d'itineraris escolars segurs són accions que s'estan implantant o que es projecten per a l'any vinent

0
161
Imatge del'àrea a pacificar. Foto: Aj. VNG

Al voltant de la celebració dels actes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que a Vilanova i la Geltrú es realitzaran del 14 al 17 de novembre, el Govern municipal ha presentat els eixos estratègics en aquest àmbit. El regidor Mobilitat i Projectes i Obres de l’Espai Urbà, Antoni Palacios, ha avançat les actuacions que es duran a terme durant l’actual Mandat Corporatiu i, recollides com a accions de l’Eix 5 ‘Territori equilibrat i ben connectat’ en el Pla d’Actuació Municipal (PAM), que justament aquest dijous a les 19 h, es presenta a la seu social de la Confraria de Pescadors.

El regidor Palacios ha explicat que “estem treballant en diversos projectes”. D’una banda, l’anomenat “‘Al centre, les persones. Pla de pacificació del centre de VNG’ amb l’objectiu de millorar la seguretat de les persones que circulen a peu pel centre; els espais de socialització i la qualitat de l’aire, reduint les emissions de gasos dels vehicles que hi circulen”. D’altra banda, ha afegit el regidor de Mobilitat, “continuem treballant en la pacificació dels entorns escolars, creant itineraris segurs i pacificats al voltant dels centres educatius de la ciutat”.

Quant al projecte de pacificació ‘Al centre, les persones’ neix, segons ha manifestat Antoni Palacios, de la voluntat política de “complir amb el Pla de Millora Urbana en matèria de mobilitat a l’àmbit del Nucli Antic; d’aplicar les conclusions de l’informe realitzat per la comissió PIINA; de la necessitat de resoldre desajustos provocats pel trànsit passant que utilitza el centre de VNG com a drecera i de la manca de regulació i control de la càrrega i descàrrega” generant situacions anòmales com la circulació de camions per la rambla o el pas de vehicles pesants per espais concebuts com a zones de vianants.

Respecte de l’àmbit d’afectació del pla es contempla que la zona a pacificar sigui la que es troba delimitada al sud per les avingudes d’Antoni Vidal i de Tomàs Ventosa; a l’oest entre la rambla de Salvador Samà i el carrer del Pare Garí; a l’est, entre els carrers de la Unió i del Raval de la Pastera i el casc antic de la Geltrú. Pel que fa la disseny per a la seva implantació, els serveis tècnics de la Regidoria de Mobilitat i Projectes i Obres de l’Espai Urbà treballen en base a 4 eixos:

Reorganització de la circulació de vehicles al centre mitjançant itineraris que eliminin el trànsit de pas
Millora de la gestió de la càrrega i descàrrega
Concreció del pla en base a la participació dels agents implicats
Implantació del pla progressivament i per fases
En relació al primer eix, Antoni Palacios ha assenyalat que “s’eliminarà el trànsit de pas amb l’objectiu de dissuadir els conductors d’utilitzar el centre per travessar la ciutat. De fet el 70-80% dels vehicles que hi passen no tenen com a destí el centre”. Amb tot, “la intervenció garanteix l’accés als habitatges però no facilita que s’utilitzi com una drecera. És un model que prioritza les persones que circulen a peu o en bicicleta”. Per materialitzar-ho es dividirà l’àmbit d’actuació en 7 zones i els accessos a cadascuna serà per vials de contorn; es garantirà l’accés a arreu però el sistema serà mitjançant un model circulatori de dissuasió; es prioritzarà la mobilitat a peu i en bicicleta i la rambla esdevindrà zona lliure de vehicles motoritzats (excepte bus i ambulàncies que sí podran circular pel carrer de l’Almirall Colom).

Pel que fa a la càrrega i descàrrega, el regidor de Mobilitat ha assenyalat que “origina problemes importants de mobilitat al centre perquè sovint podem veure camions petits i de grans dimensions circulant per la rambla o per zones pacificades”. Per resoldre aquests desajustos es preveu millorar la senyalització de les zones habilitades per a aquesta activitat; incrementar el nombre de zones de càrrega i descàrrega comercials i particulars (com per exemple les zones d’aturada curta per encotxar i des-encotxar passatgers dels vehicles); crear grans zones de càrrega i descàrrega pròximes als llocs amb més activitat comercial i millorar els itineraris entre la zona pacificada i els aparcaments exteriors.

El pla de pacificació ‘Al centre, les persones’ està actualment en fase de disseny i la voluntat és que es pugui acabar de perfilar i definir tenint en compte les necessitats dels diferents agents econòmics i socials implicats, així com també en coordinació amb els serveis de protecció civil i emergències, amb qui ja s’ha parlat. Quant a la implantació d’aquest pla, es farà de manera progressiva durant el 2020. Durant el primer trimestre ha dit Antoni Palacios “se’n farà difusió i informació als agents implicats, veïnat i ciutadania per tal de començar-lo a implantar entre els mesos de març i juny de 2020 i fins a finals d’any”.

Finalment, a l’hora de donar a conèixer el pla, el regidor de Mobilitat i Projectes i Obres de l’Espai Urbà ha manifestat que la implantació també revertirà en una millor gestió dels recursos econòmics municipals ja que “s’evitarà el malbaratament en reparació i manteniment del paviment per mal ús que es fa de l’espai públic” a causa del pas de vehicles motoritzats per vies i zones que són per a ús exclusiu de les persones o les bicicletes.

Pacificació dels entorns escolars

D’altra banda la coordinadora de Projectes i Obres de l’Espai Urbà, Núria Parès ha explicat les intervencions que realitza l’equip tècnic de la Regidoria per avançar en la millora de l’accessibilitat i la seguretat dels vianants a l’espai públic. En aquest sentit Núria Parés ha explicat que en els darrers mesos “ens hem fixat l’objectiu d’avançar en la pacificació dels entorns escolar amb la creació d’itineraris segurs i pacificats que connectin els centres educatius amb la resta de la ciutat”. A tall d’exemple, Núria Parés ha destacat les actuacions de pacificació d’itineraris estratègics com per exemple al barri de Mar, on hi ha tres centres educatius i en el qual “hem completat un itinerari estratègic que va des de la rambla de la Pau a l’institut de Baix-a-Mar, passant pel passatge del Gas, on també hem fet una intervenció per fer-lo accessible”. Així mateix, Núria Parés també ha destacat les millores realitzades al voltant de l’institut de Baix-a-Mar per millorar la seguretat i “la implantació d’un nou concepte a la ciutat com l’aturada curta per encotxar i des-encotxar passatgers del vehicle que pretén donar resposta a una necessitat que hi ha sobretot en horari escolar però que també permetrà donar servei a altres persones”.

En relació a l’objectiu de pacificar els entorns escolars, la coordinadora de Projectes i Obres ha explicat que també s’ha treballat en l’entorn de l’escola Volerany, aprofitant unes obres que havia d’executar la Companyia d’Aigües de Vilanova, ampliant voreres i pacificant el carrer de Canyelles; la creació de la rotonda del carrer del Zamenhof a l’alçada de la ronda Ibèrica, on s’han implantat criteris de pacificació per fer els passos de vianants més segurs i al voltant de l’escola Canigó, on s’aplicarà com a mesura provisional l’eliminació del trànsit a les hores d’entrada i sortida escolar a partir de dilluns vinent, 18 de novembre, mentre s’estudia un projecte definitiu per a aquest indret.

FER UN COMENTARI