Cubelles diu no a les violències masclistes amb una campanya de sensibilització ciutadana

El grafisme mostra estereotips femenins sobre els que s’ha exercit algun tipus de violència

Sota el lema Cubelles diu No a les violències masclistes, la regidora d’Igualtat, Pilar Juste, i l’alcaldessa de cubelles, Rosa Fonoll, han presentat aquest 21 de juliol la campanya de conscienciació per erradicar qualsevol forma de violència envers les dones. Fent servir estereotips femenins, sobre els quals es pot visualitzar clarament la violència masclista, el municipi vol fer una crida als diferents agents que conformem la societat per adoptar un posicionament contundent i advertir que a Cubelles no es permetran aquestes actituds.

La campanya, ideada per tècnics municipals i l’estudi de disseny Artico, busca allunyar-se d’imatges més explícites i mostrar altres formes de violència com la verbal o psicològica, exercida sobre objectes més identificables amb el gènere femení. Així ho ha explicat Nacho Vizcaíno, de l’estudi de disseny Artico que posa com a exemple que una sabata de taló, al qual se li ha exercit una violència extrema fins a trencar-lo, serveix per posar davant del mirall els homes perquè vegin que tant l’acció com la paraula representen una agressió envers les dones. Alhora també és una manera perquè moltes dones identifiquin aquestes accions com una manera d’exercir la violència sobre elles.

Frases com: “No tornaràs a posar-te-les”, acompanyant la sabata, deixen ben clar que existeixen molts tipus de violència i que, en molts casos, fins i tot aquells que asseguren no ser masclistes, poden haver dit en algun moment. La campanya remarca la voluntat de Cubelles de no permetre actituds com les expressades als díptics i cartells. Durant els propers dies els missatges de l’acció contra les violències masclistes es podran veure per tot l’espai públic al municipi i compartir a través de les xarxes socials.

Campanya de quatre eixos inicials

Durant el mes de juliol es llencen els dos primers eixos de l’acció, els adreçats a les persones adultes i la que interpel·la directament els joves, centrada en la violència exercida a través de les xarxes socials i la telefonia mòbil, un dels tipus d’agressió que més ha crescut durant la pandèmia.

Precisament, en l’adolescència s’ha fet una aproximació a les violències exercides a través de les xarxes socials i la missatgeria instantània, per a la qual s’ha comptat amb l’assessorament del personal de la regidoria de Joventut i alguns joves usuaris de l’Espai Jove.

Al setembre, la campanya tindrà una segona part, en què es reforçarà el missatge cap al públic adult i s’incorporarà també un eix que afronta les violències que es viuen en el món laboral. Des de l’assetjament, en la qual s’hi està treballant en el desenvolupament gràfic.

Finalment, i amb l’assessorament de les professionals del programa ABRIK, que treballen en l’atenció psicològica dels fills i filles de dones en situació de violència masclista, es desenvoluparà un eix adreçat als infants. En aquest cas es vol treballar, també, la igualtat en el joc i la relació entre nens i nenes d’una forma didàctica.

La voluntat és que aquesta sigui una primera campanya de conscienciació ciutadana sobre les violències masclistes, dins del treball en perspectiva de gènere, especialment en escoles i instituts, que és un dels eixos estratègics del Pla de Mandat 2019-2023.