Aquest dimecres s’ha celebrat a la Casa de la Vila de Sant Pere de Ribes el Ple extraordinària sobre l’estat del municipi. En el seu discurs, l’alcaldessa, Abigail Garrido, ha fet un repàs de les principals actuacions de la gestió del govern i ha expressat la voluntat de continuar treballant per tots els veïns i les veïnes de Sant Pere de Ribes i per la igualtat d’oportunitats, la justícia i la cohesió social.
També ha manifestat l’afany d’aconseguir un municipi amb una economia local pròspera, que permeti la generació d’ocupació i de riquesa entre la seva gent, i la cura del territori, l’espai públic, el patrimoni i el medi ambient. Igualment ha tingut paraules d’agraïment pels membres del seu equip i de la resta del Consistori, treballadors municipals i ciutadania.
La cap de l’executiu local ha fet un balanç positiu de l’acció de govern, que ha assolit el 85% de les accions del Pla d’Actuació Municipal malgrat la crisi de la Covid-19. Després de recordar els moment difícils viscuts per la pandèmia, seguida per la crisi energètica i l’increment del cost de la vida, l’alcaldessa s’ha mostrat satisfeta per haver “estat capaços” i “reprioritzar les nostres propostes”.
“Aquesta pandèmia ha tingut un impacte molt significatiu a la nostra vida diària però, també, a la nostra economia, malgrat sembla ara que comencem a remuntar i la taxa d’atur se situa en un 11,95% al desembre”, ha dit.
Amb la finalitat de contribuir a la recuperació, l’any passat, el Pla de Reactivació Municipal va tenir una dotació econòmica de més de 7.000.000 d’euros, que amb les inversions que es van programar en el pressupost anterior, van superar els 10.000.000 d’euros, per cobrir les necessitats de les persones, a través d’accions i projectes que així ho facilitessin.
Quant a drets bàsics i socials (serveis socials, educació i habitatge), ha destacat l’increment aquest any de més de 750.000 euros i els 540.000 euros destinats a polítiques d’habitatge, a més dels 269 habitatges projectats i el desenvolupament del sector de Can Jove on es preveuen 331 habitatges assequibles, dels quals el 30% estaran destinats als joves.
En l’àmbit dels serveis socials, s’ha treballat per tal de tenir un increment aquest any de gairebé 325.000 euros, mantenint les prestacions però fomentant també la formació i la cerca d’ocupació. Els serveis socials han atès el darrer any un total de 4.876 persones, amb un total de 2.960 expedients (del quals 563 nous).
Així mateix, ha fet un repàs a d’altres serveis, com la recent Oficina Local d’Energia i el SAD (amb un despesa de 540.000 euros); ha avançat la creació d’una plataforma de serveis; i ha reclamat a la Generalitat les 20 places públiques necessàries per obrir el Centre de Dia de Les Roquetes.
En Educació, el pressupost s’ha ampliat en 426.000 euros, tant per a beques i ajuts com per a altres iniciatives, i ha celebrat haver aconseguit la construcció de l’institut-escola de les Roquetes.
Pel que fa l’àmbit de residus, Abigail Garrido ha explicat que es treballa per la millora de l’eficiència i s’ha millorat i ampliat el contracte del servei de neteja.
Segons l’alcaldessa, la seguretat és una prioritat del govern i ha recordat que en breu disposarem d’un nou equipament per a la nova comissaria de la Policia Local. També ha tingut unes paraules per a la mobilitat, amb la millora del servei de transport a demanda a les urbanitzacions (TAD), l’elaboració del Pla Municipal de Mobilitat Sostenible i l’ampliació de la xarxa municipal de carrils bici.
En l’àmbit de Salut, es continua impulsant i donant compliment a les diferents accions reflectides en el Pla de Salut municipal (dotació de 50.000 euros) i treballant per fer de Sant Pere de Ribes un municipi saludable. D’entre d’altres, s’ha destacat el Pla local de Drogodependències i ús de pantalles. A més, des del govern es continua reivindicant a la Generalitat una atenció adequada a les necessitats de la ciutadania i demanen més professionals i uns serveis més eficients en els centres d’atenció primària.
Millorar la feina i promoure noves oportunitats
En el seu discurs, l’alcaldessa ha argumentat que donada la situació actual en sectors econòmics i en el comerç local, on encara es pateix la crisi, és important dotar de recursos econòmics i ajuts directes a aquest sectors. Aquest any es preveu destinar 100.000 euros per a ajuts al comerç i a l’emprenedoria.
També, es doten 75.000 euros per donar suport a les diferents associacions de comerciants del municipi i als diferents projectes que promocionen el sector comercial i econòmic al municipi. Igualment, ha fet un repàs als projectes en marxa com el Valentí Village, l’Autòdrom de Terramar o la creació del clúster d’empreses de la cadena del fred, que generen noves oportunitats, i ha reconegut malestar per la marxa de Decathlon, Conforama i Mercadona tot i que estan treballant per reemplaçar-les.
En quant a l’ocupació i la formació per a l’ocupació, l’Ajuntament continua apostant per posar remei a la manca de feina. Especialment, es posen recursos en formació com el PFI o les noves dependències del SEFED. El Servei Local d’Ocupació ha atès un total de 824 persones demandants i 55 persones derivades de Servei Socials. Actualment, hi ha inscrites un total de 2.034 persones. Durant 2022, amb els diferents plans d’ocupació (plans municipals, Nou Set, garantia juvenil, dona, mg45…), s’han contractat un total de 85 persones.
Un paper destacat han tingut els pressupostos participatius que des de que es van posar en marxa fa set anys han destinat més de 2.000.000 euros i han tingut més de 300 propostes.
Finalment, la inauguració del nou Teatre la Bòbila, el festival Udaeta, el Castell de Ribes, l’ampliació de la biblioteca Josep Pla, el Centre d’Interpretació dels Americanos han estat les principals fites assolides en l’àmbit cultural i del patrimoni, que es complementen amb més dotació econòmica per la implantació del Pla Director de Joventut i Esports.
L’alcaldessa també ha dedicat una estona a repassar les accions relacionades amb el medi ambient i la sostenibilitat. Subvencions, energies renovables, plans de prevenció, rehabilitació d’edificis i eficiència energètica són les línies que es porten a terme més significatives.
En les accions relacionades amb el medi ambient, es destina un increment de 145.000 euros per desenvolupar estudis i implantacions de totes les accions de sostenibilitat i energies renovables.
Respecte a les polítiques d’igualtat de gènere, feminismes i LGTBIQ+, s’ha disposat d’un pressupost de més de 150.000 euros, per a l’ampliació dels diferents serveis. A més, destacar que es signa el conveni amb la Generalitat de Catalunya per tal de posar en marxa el SAI de Sant Pere de Ribes i en les properes setmanes el SIAD s’ubicarà de manera definitiva a Can Salvador Miret. Al SIAD hi ha un total de 231 expedients oberts.
Per últim, en polítiques de cooperació i solidaritat, se seguirà executant el pla director amb un increment de 12.500 euros (projectes de cooperació, donar suport a les activitats del projecte educatiu per la Ciutadania Global, col·laborar econòmicament en emergències i en la distribució d’ajuts humanitaris (amb el cas més recent de la guerra d’Ucraïna, on es van acollir famílies) i donant suport a les iniciatives de les entitats i la Jornada posada en marxa aquest any.
LES INTERVENCIONS DE L’OPOSICIÓ
Óscar León (regidor no adscrit): troba necessari compensar les desigualtats generades per la crisi, generar ocupació i fer polítiques socials i d’habitatge, on posar en valor els esforços del govern municipal; i ha expressat la seva preocupació per l’ocupació il·legal.
També ha dit que és conscient dels esforços de dinamització del turisme i el comerç local duts a terme, però troba que cal continuar-hi treballant i atraient grans operadors, així com crear un oci nocturn de qualitat. Pel que fa al medi ambient, ha considerat que s’han fet avenços en la direcció encertada, però vol que Sant Pere de Ribes es converteixi en una smart city i ha trobat a faltar un sistema de recollida de residus eficient i sostenible.
León ha reclamat també augmentar els efectius de la Policia Local i millorar l’enllumenat i la neteja. Tot i aquestes crítiques constructives, considera que el municipi ha millorat sensiblement en habitatge, espai públic, equipaments i medi ambient.
Graciela Falconi (Fem Poble): ha lamentat que només un 20% de la ciutadania pot treballar al municipi i que hagin continuat els desnonaments, que afecten especialment, ha dit, a les dones. Ha valorat positivament l’INS Xaloc i les xarxes de biomassa.
Ha qualificat de catastròfiques les conseqüències de la marxa de Mercadona del mercat. Considera que cal recuperar la gestió directa, convocar una taula local de comerç i subvencionar la insonorització dels locals d’oci.
Pel que fa a l’habitatge, ha destacat diversos acords més amb el govern, però ha reclamat més celeritat en la creació d’habitatge social i augmentar els ajuts al lloguer. També ha fet referència a la recollida de residus i ha indicat que tot i els més de 4M€ de despesa en la seva gestió, creu que el servei no ha millorat.
També ha criticat les condicions laborals de la Policia Local i ha demanat debatre el projecte de Can Jove. Sol·licita reunions amb l’ICS per aconseguir una atenció sanitària de qualitat. Cal, ha dit, més ambició, però ha ofert la mà estesa.
Jaume Torras (regidor no adscrit): ha qualificat de lenta la reacció del govern municipal davant els rumors de marxa d’empreses com el Mercadona. Ha trobat a faltar el compliment de mocions presentades pels regidors del seu grup, així com l’aprovació al plenari de projectes com ara el catàleg d’arbres singulars.
Ha plantejat un model d’economia circular i residu zero, independentment del model de recollida escollit. Ha demanat fomentar el turisme intern, tot atraient els propis vilatans als equipaments i patrimoni del municipi. No ha negat que el govern municipal ha engegat projectes, però creu que ho ha fet amb excessiva lentitud. En demana més, amb més celeritat.
Esther Rodríguez (Construïm): ha defensat la sanitat i l’educació públiques; ha reclamat enfortir la comunitat, escoltar totes les veus i replantejar models socioeconòmics. La municipalització, ha dit, garantiria serveis bàsics. Cal defugir l’especulació i esdevenir impulsors del canvi.
Ha criticat que el govern municipal doni suport a projectes que qualifica de poc sostenibles i ha proposat aplicar canvis de paradigma empoderadors, com el del Banc d’Aliments, a altres serveis i equipaments, i fer de la cultura un eix transformador.
També ha demanat una nova cultura de l’aigua i l’energia, la pacificació dels barris, un estat local del benestar amb serveis de proximitat, amb serveis socials orientats a l’autonomia personal. Cal, ha dit, deixar de ser gestors i esdevenir impulsors.
Des de Construïm també el regidor Tomàs Carandell ha demanat polítiques socials més arriscades, que superin el model assistencial. I que cal empoderar la ciutadania amb més participació.
A més, ha rebutjat quedar supeditats a macroprojectes econòmics com els de l’autòdrom, Can Jove o la Rambla del Garraf. Ha proposat dinamitzar el comerç i el teixit productiu de proximitat, econòmicament sostenible i feminista.
També el regidor del grup municipal de Construïm, Albert Bonet, ha reivindicat millorar les instal·lacions esportives i vetllar pel teixit associatius, a més de reclamar perspectives de futur per al jovent, així com oci i esbarjo participatiu.