El Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de Sant Pere de Ribes ha atès un total de 235 llars del municipi durant el seu primer any. L’alcaldessa, Ana Herrera, i el regidor de Serveis Socials, Josep De Barberà, han presentat aquest divendres, 30 de maig, aquest servei municipal que respon a la necessitat d’acompanyament de la ciutadania per garantir els seus drets energètics pel que fa a l’accés als subministraments bàsics d’aigua, electricitat i gas, millorar l’eficiència energètica de les llars i promoure l’ús sostenible i responsable de l’energia domèstica.
L’alcaldessa ha explicat que en un inici era un servei adreçat a “famílies vulnerables ateses a Serveis Socials”, però “veient que funcionava molt bé, fa un any aproximadament que s’ha obert a tota la ciutadania”. “És un servei que s’encarrega de “fer assessorament, donar informació per tal de tenir clars quins són els nostres drets energètics, saber llegir la nostra factura de subministrament o si la tarifa que ens apliquen és una tarifa adient o no”, ha indicat Herrera.
En aquest sentit, Ana Herrera ha esclarit que no només és un servei “per a famílies vulnerables, sinó que és obert a tota la ciutadania per tal que puguin adquirir aquests coneixements energètics”.
El PAE ofereix:
- Recepció i atenció de les demandes presencialment i telefònica o telemàticament.
- Atenció personalitzada segons la demanda: aclariments de facturació, bonificacions, consells d’ús responsable de l’energia domèstica, gestions a realitzar amb les companyies comercialitzadores.
- Realització d’un estudi – diagnòstic de la despesa energètica i els hàbits de consum de les llars del municipi ateses.
- Afavorir pautes de comportament que permetin l’estalvi d’energia als domicilis.
- Donar suport en mesures d’eficiència energètica i ús de les energies renovables.
- Informar i orientar de les subvencions i bonificacions existents relacionades amb l’energia i l’eficiència energètica.
- Detectar situacions de greu vulnerabilitat o urgència en relació als subministraments d’energia a les llars i activar actuacions d’acompanyament, suport i resolució de la problemàtica energètica generada.
- Tallers d’eficiència energètica i campanyes informatives.
Des de la posada en marxa del servei (juny 2024) fins ara s’han atès 235 llars del municipi, s’han realitzat 290 gestions i s’han tramitat 191 bons socials.
A les persones ateses, i especialment a aquelles que es troben en situació de pobresa energètica, se’ls hi garanteix:
- Intervenció personalitzada en la negociació d’acord de pagaments dels deutes amb les empreses comercialitzadores, millores de contractació i bonificacions tarifàries, canvis de tarifes, adaptació de potencia, gestió de trams, eliminació de serveis extres, gestió del bo social, entre d’altres.
- Intervenció a domicili per tal de diagnosticar les condicions generals de l’habitatge, la despesa i l’ús que se’n fa de l’energia, els costums energètics i es proposa una millora per adaptar-la a cada llar.
- Oferiment de mesures d’estalvi de baix cost com lots d’eficiència energètica amb bombetes led, temporitzador, etc.
- Capacitar a les persones usuàries per tal que puguin prendre decisions informades de manera autònoma sobre el seu consum.
Horari d’atenció del PAE
Dependències Oficina Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes:
Ribes
- Dimarts, de 10 a 14 hores
- Dimecres, de 10 a 14 hores i de 15 a 19 hores.
Les Roquetes
- Dilluns, de 10 a 14 hores
- Dijous, de 10 a 14 hores i de 15 a 19 hores.
Correu electrònic: [email protected]
Tel. de contacte: 607 721 217