Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

La Fatarella acull un debat sobre l’oleoturisme a la Terra Alta

Avatar photo

L'acte va estar organitzat pel Consell Comarcal de la Terra Alta en el marc del programa Terra Alta Més

Cloenda de l’acte amb l’alcalde de la Fatarella, Francisco Blanch. Fotografia cedida

El passat dia 4 de desembre es va celebrar al Casal de la Vila de la Fatarella la jornada tècnica sobre oleoturisme “El sector oleícola: motor de desenvolupament agroalimentari, gastronòmic i turístic de la Terra Alta”, organitzada pel Consell Comarcal de la Terra Alta en el marc del programa Terra Alta Més, i comptà amb suport del Servei d’Ocupació de Catalunya i l’Ajuntament de la Fatarella.

Després de la benvinguda institucional per part del president del Consell Comarcal de la Terra Alta, Carles Luz, i de l’alcalde de la Fatarella, Francisco Blanch, la tècnica de turisme de Terra Alta Més Asun Colom i Josep Capellà, de DCB Turisme, van portar a terme la presentació de la jornada i dels ponents.

Primer, Albert Folch, director adjunt del Patronat de Turisme de Terres de l’Ebre, va explicar les accions de suport a la promoció d’aquests tipus d’experiències que realitza el Patronat. També en el torn de preguntes, va oferir la col·laboració del Patronat en proposar algunes accions d’storytelling vinculades a la presentació de la guia.

A continuació, Jaume Biarnès i Ariadna Boixader van presentar la Guia gastronòmica de l’Oli de la Terra Alta, que ha elaborat enguany la Fundació Alicia per encàrrec del Consell Comarcal de la Terra Alta, amb l’objectiu de donar eines als restaurants i productors, per posar en valor l’oli verge extra “empeltre” que es produeix a la comarca. Està pensada per a qualsevol tipus d’establiment i també per al públic en general interessat a conèixer una mica més les particularitats del conreu i de la utilització dels diferents tipus d’oli, utilitzant un llenguatge planer, directe, evitant tecnicismes. En la seva presentació, van destacar la importància de l’autenticitat, així com la necessitat d’establir un llenguatge comú entre productor/es i restaurador/es.

Tot seguit, Jordi Reventós de Cluster Development, va explicar el treball realitzat d’anàlisi en profunditat de l’estructura del sector oleícola de la Terra Alta, les tendències dels consumidors i va donar a conèixer algunes estratègies de màrqueting que s’han treballat amb les empreses interessades de la Terra Alta, vinculades al desenvolupament de marques, packaging i etiquetatge, així com explicar les històries que hi ha darrere la producció (storytelling) que són determinants pel seu èxit competitiu en el mercat. També va convidar a assistir a la presentació del Pla estratègic de l’oli i les olives de la Terra Alta, que tindrà lloc el pròxim dia 14 de desembre, a les 16.00 h, al Centre Empresarial de la Terra Alta.

La segona part de la jornada es va dedicar a conèixer diverses experiències d’empreses que aposten per l’oleoturisme, a través d’una taula rodona moderada per David Esteller, de l’empresa Tourislab. Hi eren presents Olea Soul Travel, agència de viatges dedicada a la creació d’experiències turístiques vinculades a l’oli i el vi; Cal Pastor Agroturisme, establiment d’agroturisme de la Pobla de Cèrvoles, a les Garrigues (Lleida), que és un referent en l’àmbit de l’oleoturisme; Mas de Flandí, productors d’oli d’alta qualitat de Calaceit (Terol) i estretament vinculats a l’associació “Club Oli Tast”, amb seu a Gandesa, i l’hotel-restaurant Nou Moderno, de Villalba dels Arcs, Premi Enoturisme 2015 de la Generalitat de Catalunya en la categoria restaurants.

La jornada, preludi de la tradicional Festa de l’Oli de la Fatarella, que se celebra el cap de setmana del 9 i 10 de desembre, va servir a la cinquantena d’assistents per a entendre com les empreses de la comarca poden dirigir-se al turisme interessat en la descoberta de l’oli, i debatre sobre com treure’n el màxim profit.

Segons alguns dels ponents, els restauradors han de ser els grans prescriptors de l’oli en la gastronomia, sobretot amb els olis verds, i cal posar-ho fàcil i fer-ho atractiu per als visitants. També la voluntat d’aprendre del llarg recorregut que ja porta l’enoturisme, però amb les diferències que comporta en aquest cas. Pel que fa al “Club Oli Tast”, el seu objectiu és difondre la “cultura d’oli”. Tothom hi és benvingut, hi ha des de petits productors a restauradors, cuiners i ciutadans interessats.

Com a cloenda, es va manifestar la voluntat de seguir posant en valor la qualitat i l’autenticitat de l’oli de la Terra Alta, així com de les experiències de visites, degustacions i tastos al seu entorn.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Centenars de catalans es concentren a la Grand-Place de Brussel·les amb crits de ‘Llibertat’ i ‘Independència’

Notícia següent

Desarticulat un grup criminal que hauria estafat més de 100.000 euros a través de microcrèdits fraudulents

Notícies relacionades