Jeremy Cobacho: “Segueixen havent embussos, a les mateixes hores i encara són pitjors”

Portaveu de l'Associació de Veïns Brises del Mar

1
390
Jeremy Cobacho i altres veïns de Brises del Mar durant un tall de protesta a la rotonda

Fa més d’un any des que es van instal·lar les barreres New Jersey a la rotonda de Torredembarra que uneix l’AP-7, l’N-340 i la T-214. Com us afecta en el vostre dia a dia?

JEREMY: A la urbanització no hi ha ni centre comercial, ni ferreteria, ni farmàcia… No hi ha res. Així que hem de sortir per portar els nens a l’escola, per anar al metge, per anar a comprar arròs, etc. De mitjana per família fem uns 7 o 8 viatges al dia per sortir de la urbanització.

ÁNGEL (company de l’associació): Al matí hi ha molta cua perquè surt tothom per agafar el tiquet i tornar a entrar gratis a l’autopista. A vegades t’estàs minuts parat i te l’has de jugar per entrar a la rotonda. Aquest és el risc que tenim cada dia.

Us van avisar de què es tallaria la rotonda?

JEREMY: No. Això es va aprovar un cap de setmana, la van tallar, però el dilluns tornava a estar oberta. A la setmana següent ja la van tornar a tallar definitivament sense avisar.

El Ministeri de Foment va prendre aquesta mesura per facilitar l’accés de camions a l’autopista i evitar embussos. S’ha aconseguit?

JEREMY: Hi ha els mateixos embussos, a les mateixes hores i encara són pitjors. En seguretat correm més perill que abans, tant per sortir d’aquí com per accedir a l’N-340. Han transformat una via de servei i una rotonda petita en una N-340. Són rotondes de petites dimensions que no admeten camions grans, però hi passen 25.000 per dia.

Ja porteu més d’una vintena de talls de rotonda. Amb aquestes mobilitzacions esteu aconseguint alguna cosa?

ÁNGEL: Totes les senyalitzacions són fruit de les protestes que hem fet. A través de les mobilitzacions han anat posant les pilones per evitar que els cotxes es fiquin quan passen els camions o que “facin la pirula”, tot i que ara la fan a la rotonda igualment.

JEREMY: De moment hem aconseguit que ens rebi el subdelegat del Govern. Això ja és tot un assoliment perquè som una petita urbanització més quatre veïns de Torredembarra que s’afegeixen als talls.

Quines propostes us ha fet el subdelegat del Govern a Tarragona per solucionar la situació?

JEREMY: Ens ha dit que estan treballant per trobar una solució, però no ens han dit quina serà. Esperarem fins a finals d’octubre que és quan ens va dir que ens tornaria a trucar.

Vosaltres quina creieu que hauria de ser la solució?

ÁNGEL: Autopista gratis. Ara obliguen als camions de l’N-340 a entrar a l’autopista aquí a Torredembarra, no es farà la intersecció de la Móra, i el tram entre Alacant i Salou serà gratis el 2020. Vindran els camions de Salou fins aquí per l’A-7 o l’N-340 i tornaran a entrar per l’autopista a Torredembarra? Passaran el triple de camions al dia. Això és inviable. La solució seria autopista gratis o que vagin amb Teletac i que els hi descomptin el tram corresponent. Hem donat diverses solucions possibles i estudiaran que poden fer perquè el subdelegat ha reconegut que hem estat abandonats i som un dany col·lateral.

També heu fet protestes als plens dels ajuntaments de Torredembarra i Altafulla. Quin paper han de jugar les administracions locals?

JEREMY: Simplement volem que diguin si ens donen suport o no. I en cas que ens en donin, que ho demostrin, que facin coses i que ens diguin que estan fent. És molt bonic que et diguin que t’ajudaran, però les paraules se les emporta el vent. Com que el boom va ser cap a les eleccions municipals i vam atacar molt Fèlix Alonso per ser-ne l’impulsor, es pensaven que això era un moviment polític, però nosaltres només som un grup de veïns d’una urbanització. Res més.

ÁNGEL: Més enllà de quatre veïns de Torredembarra i algun de la Pobla de Montornès que venen a les manifestacions, pràcticament tots som veïns de Brises del Mar. El que volem és que ens ajudin, perquè segurament a les eleccions alguns de nosaltres els hauran votat i com a mínim s’haurien de mullar, ja que paguem els nostres impostos i el seu sou. Nosaltres fa un any que estem enviant cartes i tot, però el que passa és que no ens feien cas. Ara tenim el Defensor del Poble que ha sol·licitat tota la documentació a Foment. No ens hem quedat només en anar a fer talls de rotonda.

JEREMY: Hem demanat diverses vegades els informes tècnics a Foment sobre els estudis existents per fer això, però mai ens els han facilitat. Aleshores pensem que no existeixen. De fet, el subdelegat ens va dir que ell tampoc els havia vist. Una de les peticions que li vam fer va ser que agilitzi l’entrega d’aquests informes que haurien de ser públics. Es va dir que era una decisió tècnica i no política, aleshores volem veure perquè es va fer, si era la millor solució, quines vies alternatives tenien, etc.

Fèlix Alonso era alcalde d’Altafulla i diputat al Congrés en el moment en què es va tallar la rotonda.

JEREMY: A més estava dins de la comissió de Foment i del Pacte de Berà. De fet el nostre problema deriva del Pacte de Berà, ara no passen els camions per Roda de Berà o Torredembarra però passen per aquí. Han agafat els problemes i accidents que hi havia en 100 quilòmetres i els han concentrat en una rotonda. Fèlix Alonso deia que no sabia que es faria això, però el dia en què es van posar les pilones definitives ell estava allà. No tenim fotografies ni proves que ho puguin demostrar, però els veïns el vam veure allà perquè l’havien avisat. No tenim res en contra la seva persona, però la gestió que va fer aquí va ser nefasta.

Seguireu amb les mobilitzacions i els talls de rotonda?

JEREMY: Hem demanat més talls. De fet, aprofitant que és pont, la idea és fer talls el dijous 31 i el diumenge 3. A més, tots els diumenges seguirem tallant de 17 a 18 hores com a mínim fins a finals d’octubre, que és quan el subdelegat del Govern ens va dir que ens diria alguna cosa. Depenent del que ens diguin, ja veurem que fem a partir d’aleshores.