Tercera sortida de mostreig de residus a Blanes amb alumnes que participen al projecte ‘Som Platja’

Un projecte de conscienciació escolar per millorar l’estat mediambiental de les platges impulsat per l’entitat ‘Submon’ i el suport del Servei de Medi Ambient de l’Ajuntament de Blanes

Projecte "Som Platja". CEDIDA

Aquesta setmana ha finalitzat a Blanes la primera i més destacada part d’un projecte de conscienciació escolar per millorar l’estat mediambiental de les platges. Realitzada per alumnes del Col·legi Santa Maria a través del projecte ‘Som Platja’, impulsat per l’entitat ‘Submon’ amb el suport del Servei de Medi Ambient de l’Ajuntament de Blanes.

L’entitat ‘Submon’ es dedica a la divulgació, estudi i conservació de l’entorn natural, i ha signat un conveni amb el consistori blanenc per desenvolupar el projecte ‘Som Platja’ durant aquest 2021 amb aquesta finalitat. D’aquesta manera, Blanes ha esdevingut en una de les cinc úniques localitats d’arreu de Catalunya on s’està duent a terme el projecte.

També s’està duent a terme a escoles de Canet de Mar, Palafrugell, Vilanova i la Geltrú i Cambrils. El projecte està subvencionat per la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i es duu a terme amb alumnes de tercer grau d’ESO.

Neteja i mostreig de la Platja de S’Abanell amb el Col·legi Santa Maria

La part més destacada del projecte ha consistit en efectuar tres sortides per netejar i fer un mostreig a la Platja de S’Abanell, la més extensa amb què compta el litoral blanenc. La primera sortida va tenir lloc el passat mes de febrer, la segona al març, i ara la que s’ha fet coincidint amb l’abril ha estat la tercera i darrera.

En aquella primera experiència, un monitor de l’entitat va donar les nocions bàsiques dels objectius que persegueix el projecte als alumnes, en una sèrie d’explicacions que va fer a les aules de l’escola. Tot seguit va venir la part més enriquidora que es va repetir el passat mes de març. Es va anar a la Platja de S’Abanell i es van delimitar dos espais pels dos grups del curs de 3er d’ESO.

Aquesta segona part es va repetir a Blanes ahir dimecres. Un cop sobre el terreny, els alumnes netegen i mostregen els residus que es van trobant a la platja, perquè classifiquessin i coneguessin la seva tipologia, així com per valorar les seves possibles vies d’entrada al medi marí, i plantejar iniciatives per reduir-les.

Per ajudar els i les alumnes a classificar les deixalles, se’ls lliura una taula on es detallen els tipus de residus. Així, hi ha Plàstic (ampolles, taps, palletes de gots, bosses de plàstic); Metall (llaunes, xapes i taps metàl·lics, paper d’alumini); Paper/Cartró (burilles, brics, cartró, tovallons de paper); Residus Higiènics (bastonets i tovalloles humides); Residus Mèdics; Fusta, Vidre i Altres Tipus.

Com sol passar cada vegada que es realitza una neteja de residus, els nois i noies solen trobar-se objectes força curiosos. En aquesta ocasió, però, potser perquè feia temps que no hi havia cap temporal, la sorra la van trobar molt neta, i una de les úniques troballes destacades va ser una moneda de 10 cèntims, així com algun tronc de fusta que en canvi, mesos enrere, proliferava molt més.

El següent pas del projecte és dissenyar una campanya de difusió de les dades recopilades en les tres sortides amb l’objectiu de conscienciar la ciutadania sobre el perill que signifiquen. La presentació de la campanya està previst que tingui lloc de cara al mes de juny, amb la participació dels i les mateixes alumnes que s’han encarregat de realitzar-la.

Projecte ‘Som Platja’: apadrinar aquest espai natural

Una de les parts fonamentals del projecte ‘Som Platja’ és formar a l’alumnat sobre aspectes relacionats amb el medi marí, el litoral i les platges, remarcant la importància d’aquest patrimoni natural costaner del municipi. Del què es tracta és de conscienciar sobre un problema ambiental que afecta tot el planeta: les deixalles marines.

Per això, a través de les tres sortides sobre el terreny que s’han fet, es vol implicar els nois i noies perquè es conscienciïn sobre la importància de mantenir i millorar les condicions ambientals del litoral. És el què es podria entendre com ‘apadrinar’ la seva platja i moure’ls a la realització de campanyes i actuacions informatives i divulgatives per sensibilitzar la resta de la població de Blanes, tant sobre el problema de les deixalles com sobre el patrimoni natural present al litoral.