Diumenge, 19 de gener de 2025
És notícia

Rebel·lió dels pescadors catalans: “Haurem de menjar peix que no saps d’on ve”

Avatar photo
El sector continua en contra de la normativa europea que limita a 27 els dies anuals que poden treballar els pescadors d’arrossegament
Peixateria

El sector pesquer de Catalunya es manté de guerra contra la nova normativa europea que vol limitar els dies de feina dels pescadors al Mediterrani a un màxim de 27 dies anuals per a la modalitat d’arrossegament, la més emprada a Catalunya, una limitació que, segons els afectats, condemna a mort el sector i el fa inviable.

Aquest dimarts, per segona jornada consecutiva, s’han succeït accions a diferents ports de tota la costa catalana en rebuig de la normativa, exigint al Govern de la Generalitat i al Govern espanyol que lluitin contra la normativa a la Comissió Europea.

A Blanes, desenes de veïns han sortit aquest dimarts al passeig de Mar a donar suport als pescadors, en el segon dia d’aturada del sector per protestar contra la voluntat de reduir un 80% els dies de pesca d’arrossegament com proposa la Comissió Europea (CE). Els pescadors han sortit amb les barques a la badia de Blanes a fer sonar les seves botzines, mentre al passeig els veïns aplaudien i feien sonar xiulets.

La Rosa Elías explica que sempre compra peix de proximitat i lamenta que a partir d’ara “haurem de menjar peix que no saps d’on ve ni com l’han pescat”. Des de la Confraria de Pescadors de Blanes adverteixen que, si s’aprova el que proposa la CE, suposarà “la mort” d’un sector que actualment compta amb tretze barques a Blanes.

“No pot haver-hi negociació. Ja hem fet tot el que podem fer”. Són paraules de la portaveu de la Confraria de Pescadors de Blanes, Iris Triola, que ha agraït la presència de les desenes de veïns que s’han acostat al passeig de Mar de la capital de la Selva Marítima a donar suport al sector, en la segona jornada d’aturada per les restriccions de pesca que proposa la Comissió Europea. Uns assistents que han fet sonar els seus xiulets per fer soroll i afegir-se al de les botzines de la quinzena de barques que durant una mitja hora han estat protestant a la badia de Blanes.

Al final, els pescadors han encès bengales i s’ha llegit un manifest on s’ha deixat clar que, malgrat que la proposta de la CE afecta especialment les tretze barques d’arrossegament que hi ha a Blanes actualment, la restricció suposaria la fi de la resta de professionals. “Desapareixeria tot el sector de la pesca no només les barques d’arrossegament. Totes les arts estem implicades”, ha assenyalat Triola.

La portaveu de la Confraria de Pescadors de Blanes ha deixat clar que continuaran lluitant i que no es conformaran amb una reducció menor del que proposa la CE. “Portem molts anys fent la feina perquè aquest peix sigui sostenible, això és el que han de veure”, argumenta.

 

Veïns preocupats

Els veïns que s’han acostat a donar suport al sector han reclamat que “es deixi treballar en pau” els pescadors i han carregat contra les polítiques que “maten” el sector. “Per què no poden sortir a pescar ara, com han fet tota la vida”, es pregunta la Rosa Elías, que es dedica a la pagesia i que ara creu que cal donar suport a un sector que, recorda, se’l va declarar essencial durant la pandèmia.

Elías també es mostra “preocupada” perquè habitualment compra a la peixateria del seu barri de Blanes i consumeix producte que sap que “està pescat el mateix dia”. “Ara en canvi, haurem de menjar peix que no sabem d’on ve ni com l’han pescat”, lamenta.

Com ella, la Carme Vendrell demana que es tiri enrere aquesta “tonteria” de la Comissió Europea i es deixi “treballar en pau” els pescadors. “Fa molta ràbia i es veu que volen que la gent no treballi”, assenyala.

 

“Matar una tradició”

Qui també ha sortit a reivindicar la feina dels pescadors de Blanes ha estat l’alcalde del municipi, Jordi Hernández, que ha lamentat la situació que viu el sector i considera que, en cas de tirar endavant, suposaria “matar una tradició”.

“Em sap greu com a veí i com a alcalde. No podem pensar en això, perquè ja no és un problema econòmic, és matar una tradició. La costa catalana no s’entendria sense els ports pesquers”, ha ressaltat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

firaReus Events acull 200 esdeveniments i tanca un any rècord

Notícia següent

Badalona no hauria acabat de regularitzar les antenes de telefonia de la comissaria

Notícies relacionades