Els quatre radars fixos que Girona va posar en marxa a l’estiu han detectat 13.276 infraccions en tan sols tres mesos de funcionament. El que s’endú la palma és el situat davant del col·legi Maristes, a l’avinguda Josep Tarradellas i Joan: ell sol suma 6.504 sancions, pràcticament la meitat del total.
En aquest tram el límit és de 30 km/h, però molts vehicles hi passen clarament per sobre. El regidor de Mobilitat, Isaac Sànchez, admet que la xifra “impacta”, però insisteix que “no hi ha afany recaptatori” i que els aparells s’han instal·lat allà on s’havia comprovat que es circulava massa de pressa, sovint després de queixes veïnals o d’accidents previs.
On són els radars i quantes multes posen?
Els cinemòmetres es van activar el 13 d’agost i estan repartits en quatre punts:
-
Avinguda Josep Tarradellas i Joan (Maristes) – límit 30 km/h
-
Carrer de Pedret (núm. 146) – límit 30 km/h
-
Carrer del Riu Güell (zona frontissa del Güell) – límit 40 km/h
-
Carretera Barcelona, passat el carrer de la Creu – límit 40 km/h
Repartiment de denúncies entre el 13 d’agost i el 17 de novembre:
-
Radar Maristes: 6.504 multes
-
Radar Pedret: 5.470 multes
-
Radar carretera Barcelona: 702 multes
-
Radar Riu Güell: 600 multes
És a dir, dos radars de 30 km/h concentren més del 90% de totes les sancions: 11.974 de les 13.276.
Sànchez atribueix el fort impacte del radar dels Maristes al fet que es troba enmig d’un tram on, just abans i just després (pont de Fontajau i part alta de la frontissa del Güell), el límit és de 40 km/h, cosa que fa que molts conductors no adaptin prou la velocitat en entrar a la zona escolar.
Pedret, sota la lupa: possible pujada a 40 km/h
El radar de Pedret és el segon més actiu, amb el 41% de totes les multes. Està ubicat a la corba d’entrada al barri, un punt on els veïns havien denunciat reiteradament soroll i excés de velocitat.
Aquí, l’Ajuntament es planteja apujar el límit de 30 a 40 km/h. El regidor recorda que els límits actuals es van fixar el 2021, però admet que en aquest tram concret hi ha marge per revisar-los, sobretot ara que el radar ha aconseguit reduir els casos més extrems. A més, tot el tram previ des del pont de l’Aurora ja és de 40 km/h, fet que dona coherència a un possible canvi.
En la resta de punts, però, el govern municipal no preveu cap modificació de velocitat.
Multes d’entre 100 i 600 euros i retirada de punts
Les sancions per excés de velocitat que registren aquests radars es consideren greus o molt greus, segons els quilòmetres per hora de més. L’import econòmic oscil·la entre els 100 i els 600 euros, i en els casos més severs poden comportar la pèrdua de fins a sis punts del carnet.
L’Ajuntament recorda, però, que totes les denúncies es poden pagar pel procediment abreujat, amb un descompte del 50% si s’abonen dins dels 20 dies naturals des de la notificació.
Les multes baixen amb el temps
Tot i les xifres altes, el consistori destaca que des de l’estrena dels radars s’observa una tendència a la baixa en el nombre de sancions:
-
Segona quinzena d’agost: 4.682 multes
-
Setembre: 2.557 multes (amb aturades tècniques al radar dels Maristes)
-
Octubre: 3.537 multes
-
De l’1 al 17 de novembre: 2.500 multes
Per a Sànchez, això demostra que els radars “fan l’efecte esperat” i contribueixen a reduir la velocitat en punts sensibles de la ciutat, especialment prop de centres escolars.
Sense nous radars, per ara
Malgrat que l’Ajuntament ha rebut peticions de veïns d’altres barris per instal·lar-hi cinemòmetres fixos, no hi ha plans immediats per ampliar la xarxa. Mobilitat vol consolidar primer el funcionament dels quatre radars actuals i continuar analitzant-ne l’impacte sobre la seguretat viària i la sinistralitat.
Mentrestant, els conductors que entren o surten de Girona per aquests accessos ja saben que, a banda dels senyals, els observa un ull electrònic que no perdona ni un quilòmetre per hora de més.