El projecte BiciTransCat crea quilòmetres nous de ruta entre Girona i França

El projecte europeu BiciTransCat ha permès crear quilòmetres nous de ruta intermodal entre Girona i França

Aquest matí, a la Casa de Cultura de Girona, ha tingut lloc la presentació dels treballs derivats del projecte europeu BiciTransCat, «Desenvolupament de nous itineraris pedalables i enllaços multimodals transfronterers per a la promoció de la mobilitat sostenible». L’objectiu del projecte ha estat crear un eix intermodal que faci possible l’ús combinat de la bicicleta i el transport públic entre aquests dos territoris. Aquest eix connecta amb la ruta ciclista europea EuroVelo 8, amb la ruta Pirinexus i amb vies verdes franceses.

A més, s’hi han incorporat nous serveis de mobilitat sostenible com aparcaments per a bicicletes i portabicis, s’instal·laran punts de càrrega i autoreparació per a bicis i comptadors, i s’han desenvolupat aplicacions que permeten organitzar els viatges transfronterers i consultar les opcions de transport.

Aquest projecte ha comptat amb sis socis: el Consorci de les Vies Verdes de Girona com a cap de fila, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, la Communauté Urbaine Perpignan Méditerranée, l’Ajuntament de Figueres, el Conseil Départemental des Pyrénées-Orientales i la Diputació de Girona com a ens associat.

La presentació ha estat a càrrec d’Eduard Llorà, diputat de la Diputació de Girona i president delegat del Consorci de les Vies Verdes de Girona; Sònia Martínez, presidenta del Consell Comarcal de l’Alt Empordà; Jean Roque, vicepresident del Conseil Départemental des Pyrénées-Orientales; Xavier Amiel, regidor d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Figueres, i Arnelle Revel, vicepresidenta de la Communauté Urbaine Perpignan Méditerranée.

Entre els resultats del projecte en el tram corresponent a les comarques gironines, destaca la creació de la nova ruta Pirinexus Litoral, 45 quilòmetres nous de ruta pedalable entre Figueres i Vilajuïga, amb un traçat planer de baix desnivell i amb connexió a les vies pedalables de la Catalunya francesa en tren o autobús. Aquests treballs permeten connectar un nou tram de mobilitat sostenible a l’Alt Empordà amb la ruta Pirinexus i la ruta europea EuroVelo 8, i millorar els serveis per als usuaris amb nous aparcaments de bicicletes, carregadors i aplicacions que aporten més informació de les connexions amb transport públic.

El Consorci ha treballat en l’adequació i la construcció de diferents trams de carrils bici urbans a Figueres, Castelló d’Empúries i Roses; en l’adequació de camins existents a Figueres i Vilajuïga; en l’adquisició i la col·locació posterior de plafons i senyalització municipal i direccional, i també de carregadors i aparcaments de bicicletes.

El diputat de la Diputació de Girona i president delegat del Consorci de les Vies Verdes de Girona, Eduard Llorà, ha destacat: «Aquest nou projecte europeu ha permès desenvolupar una variant litoral que esdevé una alternativa pel tram transfronterer entre Figueres i Perpinyà, zones molt concorregudes durant la temporada turística. Hem de continuar treballant en aquesta cooperació entre territoris, que és indispensable que continuï».

La vicepresidenta de la Communauté Urbaine Perpignan Méditerranée, Arnelle Revel, ha destacat: «Amb aquets projecte ens hem compromès al desenvolupament de la ruta ciclista EuroVelo 8, la ruta del Mediterrani», i ha afegit: «La particularitat del nostre itinerari és gaudir del riu en un entorn mediambiental amb vistes al Canigó».

El regidor d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Figueres, Xavier Amiel, ha assenyalat: «Volem refermar el nostre compromís per fer compatibles tant el que és Figueres, una ciutat de destí turístic, com l’ús cada cop més creixent de les bicicletes».

Per la seva part, la presidenta del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Sònia Martínez, ha dit que «des de l’entitat es disposa d’un pla de treball en què se segueixen les línies de sostenibilitat i cooperació», i ha posat el projecte BiciTransCat com a exemple d’aquestes estratègies. «Quan les institucions cooperen entre elles es poden assolir projectes ambiciosos com aquest», ha afegit.

Finalment, el vicepresident del Conseil Départemental des Pyrénées-Orientales, Jean Roque, ha constatat: «Avui estem orgullosos de la feina feta amb els socis, ja que facilita als usuaris el transport en bicicleta i el transport públic transfronterer. Aquests projectes complementen una oferta de mobilitat sostenible». I ha afegit que a la seva zona «s’ha augmentat l’ecosistema digital de dades relacionades amb l’estandardització de dades de l’algoritme de càlcul de la ruta Geovelo».

El pressupost total del projecte és d’uns 4,5 milions d’euros, cofinançats en el 65 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) amb el programa Interreg‑POCTEFA; en el 25 % per la Diputació de Girona pel que fa als socis catalans, i en el 10 % per autofinançament.