El setembre del 2022 l’Ajuntament d’Olot va presentar-se a la convocatòria d’ajuts de la Secretaria d’Estat de Comerç per l’enfortiment de l’activitat comercial en zones turístiques, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea mitjançant els Fons Next Generation EU.
Finalment, aquest juliol s’han donat a conèixer les valoracions i seleccions i el projecte de l’Ajuntament d’Olot – amb el nom ‘Dinamització comercial, turística i urbana d’Olot, des del centre històric’ – ha estat un dels millor valorats, amb l’aportació econòmica més important i un dels 4 únics projectes seleccionats de tot Catalunya. Engloba prop de 300 comerços, s’organitza en quatre eixos principals i inclou 18 projectes.
La iniciativa té per objectiu millorar la competitivitat i modernització del sector, potenciant el caràcter i els singularitats del comerç local olotí i del centre de la ciutat. Les actuacions es focalitzen a l’eix de la Plaça Mercat i el Museu de la Garrotxa fins a la Plaça del Carme amb la voluntat que esdevingui un pol d’atracció per a la dinamització del centre històric.
D’una banda, els objectius principals són la revalorització del patrimoni, dinamitzar els comerços i gestionar la implantació de nous negocis millorant la competitivitat, la innovació i promovent la modernització del comerç de la ciutat i l’atractiu turístic del centre històric; afavorint un desenvolupament econòmic sostenible, la regeneració urbana i la cohesió social de la ciutat.
D’aquesta manera, el projecte inclou un conjunt d’accions i mesures basades en quatre eixos principals: la millora de la via pública i pacificació d’aquesta zona, la digitalització del sector comercial, l’augment de la sostenibilitat i economia circular al comerç de la ciutat, el Mercat d’Olot i formació per als comerciants.
En concret, entre les actuacions que s’han aprovat, s’inclouen mesures per a la digitalització i difusió del sector comercial amb una guia digital de suport al comerç, campanyes de difusió comercial i turística de la ciutat i la creació d’una plataforma digital d’anàlisis de dades que ajudi a conèixer els usos dels consumidors i permeti adaptar l’oferta a les necessitats actuals.
A més, també s’inclouen mesures de millora d’eficiència energètica, millora del reciclatge, estalvi energètic, optimització de recursos i reducció de consums reutilitzant les mermes del Mercat d’Olot per generar nous productes.