Aquest matí s’ha inaugurat la nova via verda del Tren Pinxo, que connecta les comarques del Gironès i el Pla de l’Estany. Aquesta ruta passa pels termes municipals de Girona, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Palol de Revardit, Cornellà del Terri, Porqueres, Banyoles, Fontcoberta, Esponellà i Serinyà.
Els 34,5 quilòmetres d’obra nova construïts al Pla de l’Estany són la continuació de laruta Girona - Sarrià de Ter, creada el 2019, i configuren una via verda de 40 quilòmetresque connecta, a la ciutat de Girona, amb les rutes del Carrilet en direcció a Olot i endirecció a Sant Feliu de Guíxols.
La inauguració ha estat a càrrec del president de la Diputació de Girona i alcalde deBanyoles, Miquel Noguer; el president del Consorci de les Vies Verdes de Girona idiputat de la Diputació de Girona, Eduard Llorà, i l’alcalde de Porqueres i president delConsell Comarcal del Pla de l’Estany, Francesc Castañer, acompanyats dels alcaldesi representants de tots els municipis de la ruta: Narcís Fajula, alcalde de Sarrià de Ter;Marc Puigtió, alcalde de Sant Julià de Ramis; Salvador Coll, alcalde de Cornellà deTerri; Xavier Cros, tinent d’alcalde de Fontcoberta; Josep Antoni Ramon, alcalde deSerinyà; Jordi Xargay, alcalde de Palol de Revardit i diputat de la Diputació de Girona;David Juan, alcalde d’Esponellà; i Marta Sureda, regidora de Mobilitat i Via Pública del’Ajuntament de Girona. Les autoritats han pedalat un tram de la nova via al plad’Espolla (Porqueres).
El pressupost final de les obres del projecte és de 2.027.517 € (IVA inclòs) i estàcofinançat per la Diputació de Girona (25 %), els ajuntaments del tram (25 %) i un ajutFEDER (50 %).
Una via amb reivindicació històrica
Aquesta obra al Pla de l’Estany representa una expansió històricament reclamada il’ampliació del clàssic eix pedalable Pirineus - Costa Brava. El Consorci i elsajuntaments de la ruta van començar a reclamar la construcció de la via l’any 2007.Un exemple d’això és el fet que els ajuntaments van entrar a formar part del Consorcimolt abans de tenir via verda, des dels anys 2008-2009, mentre es preparaven elsprojectes i se cercava el finançament.
També va ser la primera ocasió en què tots els ajuntaments van signar un acord decofinançament amb la Diputació, fet que ha representat un canvi de paradigma en elfinançament de la creació de noves rutes. El 2017, els ajuntaments d’aquest traçat itambé els del Ripollès amb nous projectes de via verda van signar un conveni percofinançar-ne l’ampliació. Des d’aleshores, els ajuntaments han participat tambéeconòmicament en el desenvolupament de noves rutes al territori.
Aquest conjunt de treballs, permetran vertebrar la xarxa de vies verdes actual, donar-li un sentit i connectar-la de manera completa, sense interrupcions, com és el cas de la connexió entre la ruta del Ferro i del Carbó i la ruta del Carrilet a Olot, així com sortirdel clàssic eix Pirinexus - Costa Brava.
La nova ruta ressegueix simbòlicament el traçat de l’antic tren petit que recorriaaquesta comarca. D’aquí el seu nom: via verda del Tren Pinxo.