Divendres, 19 d'abril de 2024
És notícia

Inaugurada la nova via verda del Tren Pinxo, que connecta el Gironès i el Pla de l’Estany

Avatar photo

Els 34,5 quilòmetres de nova via verda construïts entre Serinyà i Sant Julià de Ramis se sumen al tram de Sarrià de Ter - Girona i permeten enllaçar amb la ruta del Carrilet

Aquest matí s’ha inaugurat la nova via verda del Tren Pinxo, que connecta les comarques del Gironès i el Pla de l’Estany. Aquesta ruta passa pels termes municipals de Girona, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Palol de Revardit, Cornellà del Terri, Porqueres, Banyoles, Fontcoberta, Esponellà i Serinyà.

Els 34,5 quilòmetres d’obra nova construïts al Pla de l’Estany són la continuació de la
ruta Girona – Sarrià de Ter, creada el 2019, i configuren una via verda de 40 quilòmetres
que connecta, a la ciutat de Girona, amb les rutes del Carrilet en direcció a Olot i en
direcció a Sant Feliu de Guíxols.

La inauguració ha estat a càrrec del president de la Diputació de Girona i alcalde de
Banyoles, Miquel Noguer; el president del Consorci de les Vies Verdes de Girona i
diputat de la Diputació de Girona, Eduard Llorà, i l’alcalde de Porqueres i president del
Consell Comarcal del Pla de l’Estany, Francesc Castañer, acompanyats dels alcaldes
i representants de tots els municipis de la ruta: Narcís Fajula, alcalde de Sarrià de Ter;
Marc Puigtió, alcalde de Sant Julià de Ramis; Salvador Coll, alcalde de Cornellà de
Terri; Xavier Cros, tinent d’alcalde de Fontcoberta; Josep Antoni Ramon, alcalde de
Serinyà; Jordi Xargay, alcalde de Palol de Revardit i diputat de la Diputació de Girona;
David Juan, alcalde d’Esponellà; i Marta Sureda, regidora de Mobilitat i Via Pública de
l’Ajuntament de Girona. Les autoritats han pedalat un tram de la nova via al pla
d’Espolla (Porqueres).

El pressupost final de les obres del projecte és de 2.027.517 € (IVA inclòs) i està
cofinançat per la Diputació de Girona (25 %), els ajuntaments del tram (25 %) i un ajut
FEDER (50 %).

Una via amb reivindicació històrica

Aquesta obra al Pla de l’Estany representa una expansió històricament reclamada i
l’ampliació del clàssic eix pedalable Pirineus – Costa Brava. El Consorci i els
ajuntaments de la ruta van començar a reclamar la construcció de la via l’any 2007.
Un exemple d’això és el fet que els ajuntaments van entrar a formar part del Consorci
molt abans de tenir via verda, des dels anys 2008-2009, mentre es preparaven els
projectes i se cercava el finançament.

També va ser la primera ocasió en què tots els ajuntaments van signar un acord de
cofinançament amb la Diputació, fet que ha representat un canvi de paradigma en el
finançament de la creació de noves rutes. El 2017, els ajuntaments d’aquest traçat i
també els del Ripollès amb nous projectes de via verda van signar un conveni per
cofinançar-ne l’ampliació. Des d’aleshores, els ajuntaments han participat també
econòmicament en el desenvolupament de noves rutes al territori.

Aquest conjunt de treballs, permetran vertebrar la xarxa de vies verdes actual, donar-
li un sentit i connectar-la de manera completa, sense interrupcions, com és el cas de la connexió entre la ruta del Ferro i del Carbó i la ruta del Carrilet a Olot, així com sortir
del clàssic eix Pirinexus – Costa Brava.

La nova ruta ressegueix simbòlicament el traçat de l’antic tren petit que recorria
aquesta comarca. D’aquí el seu nom: via verda del Tren Pinxo.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Arrenquen les Jornades de la Galera de l’11 al 27 de febrer a Cambrils

Notícia següent

El nou Camí de la Coma canvia totalment la connectivitat de Bonavista i Buenos Aires

Notícies relacionades