L’estat de conservació dels busts, a l’inici de la intervenció, era “dolent”, segons informa el Departament de Cultura. “Tenien nombrosos aixecaments de pintura, amb risc de pèrdua, i les carnacions de les mans tenien zones molt gastades, fins al punt de deixar a la vista la fusta del suport. En el cas de les mans del gegant, la pintura que restava estava molt ennegrida, mentre que les de la gegantessa tenien repintades bastant maldestres”, detallen.
Intervenció en dues fases
Davant d’aquest estat de conservació, s’ha realitzat una intervenció en diverses fases. Una primera de conservació “curativa” i una segona de restauració. La primera fase ha consistit en la neteja aquosa de totes les superfícies, la fixació de la policromia i la desinsectació i consolidació del suport de fusta, així com del filat de galliner. També s’ha aprofitat per estudiar els diferents elements de les figures mitjançant l’observació directa i a través de radiacions electromagnètiques, com ara la llum ultraviolada. Així mateix, s’han dut a terme tota una sèrie d’anàlisis fisicoquímiques.
A partir dels resultats i conclusions d’aquest estudi s’ha iniciat la segona fase de restauració, en la qual s’han retirat totes les repintades que impedien veure l’última capa de policromia. En el cas del casc, s’ha arribat fins a una policromia blava, més antiga, amb decoracions daurades amb pa d’or.