Proven autobusos 100% elèctrics en quatre línies de transport urbà de Girona

S'emmarquen dins del projecte de xarxa de carril ràpid BRCAT Salt-Girona impulsat per la Generalitat

L’ieTram del fabricant Irizar circulant per Girona. CEDIDA

L’empresa gironina de transports Teisa està fent proves amb autobusos cent per cent elèctrics en quatre línies de transport urbà de Girona. S’emmarquen dins el projecte de la xarxa de carril ràpid BRCAT Salt-Girona impulsat per la Generalitat de Catalunya. El grup, que ja planifica adaptar la cotxera de Montfullà per incorporar els vehicles elèctrics a la flota, torna així als seus orígens.

Ara fa més d’un segle, el 1920, ja va posar en servei dos òmnibus elèctrics. “La nostra voluntat és transitar cap a l’electromobilitat i anar cap a la descarbonització”, subratlla el gerent de la companyia, Àlex Gilabert. A les comarques gironines, el corredor BRCAT Salt-Girona és el primer que s’ha planificat dins la xarxa que s’impulsa arreu del país.

101 anys després, Teisa ha recuperat autobusos totalment elèctrics per fer proves en quatre línies de transport urbà de Girona (L3, L4, L6 i L9). S’emmarquen dins el projecte de la xarxa de carril ràpid BRCAT Salt-Girona de la Generalitat de Catalunya. Les proves s’estan duent de la mà de dos fabricants: l’autobús Urbino de Solaris, que va circular per la ciutat dies enrere, i l’ie tram d’Irizar, en circulació fins al 19 de maig (tots dos de 12 metres de llargada).

Per als propers mesos Teisa ha planificat més proves amb autobusos d’altres fabricants, com Iveco, Volvo, BYD, Man o Caetano, i ja projecta l’adaptació de la cotxera de Montfullà per a la futura incorporació de vehicles elèctrics. D’aquesta manera, la companyia torna als orígens, ja que quan es va fundar, el 1920, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics impulsats per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.

“La nostra voluntat és transitar cap a l’electromobilitat, recuperant el nostre passat, i anant cap a la descarbonització, que avui en dia és fonamental”, assegura el gerent de la companyia. En referència a les proves, Àlex Gilabert destaca que “per implantar els busos elèctrics a les línies que operem és bàsic posar-los en funcionament real”.

“Ens ha de permetre saber com adaptar la infraestructura elèctrica de les nostres cotxeres”, precisa el gerent de Teisa. I hi afegeix: “També es fa imprescindible assegurar la correcta càrrega nocturna i això suposa un canvi d’hàbits i de procediments diferents als que estem acostumats; així com una forma de conduir diferent que permeti allargar l’estat de la càrrega de les bateries”.

Teisa està quantificant l’autonomia diària i el desgast de les bateries en diferents condicions de consum -amb climatització o amb calefacció- fent previsió de la seva durabilitat i de quan s’haurien de canviar. Actualment, els autobusos 100% elèctrics permeten autonomies de fins a 200-250 km diaris. Per al 2022, els fabricants d’autobusos elèctrics preveuen una nova generació de vehicles amb bateries amb major densitat d’energia que podran permetre autonomies de fins a 300-350 km diaris. El pes de les mateixes bateries (actualment, de quasi 5 tones) i les parades més espaiades limiten l’ús d’aquests tipus de vehicles en l’ús interurbà (tot i que també existeix l’opció que es coneix com la càrrega ràpida d’oportunitat).

Segons subratlla la companyia, un altre aspecte important a tenir en compte són les inversions. El cost respecte un autobús convencional és entre 2,5 i 3 vegades superior, i també cal disposar d’una cotxera amb capacitat elèctrica suficient per fer càrregues nocturnes simultànies. “A la cotxera de Montfullà estem projectant la connexió a la xarxa de mitja tensió per estar preparats per operar i recarregar 20 autobusos 100% elèctrics en els propers anys, dissenyant la infraestructura elèctrica per fer el procés de recàrrega de la forma més òptima i eficient”, afegeix Gilabert. “Tan important és disposar del vehicle com operar-lo correctament i assegurar que al dia següent no queda aturat el servei per un problema a la xarxa o per una mala càrrega durant la nit”, precisa el gerent.

Teisa ja disposa de cinc vehicles híbrids (quatre d’urbans endotllables i un d’interurbà) i al setembre incorporarà un sisè autocar interurbà híbrid a la Garrotxa. També segueix l’evolució d’altres tecnologies, com la del bus d’hidrogen com a possible solució al 0% d’emissions per al transport públic interurbà i discrecional.

BRCAT Salt-Girona

La Generalitat, a través del Departament de Territori, ha identificat diversos corredors BRCAT arreu del país. Són una xarxa de serveis d’autobús acompanyats de millores infraestructurals específiques, que permeten prioritzar el pas dels busos amb, per exemple, carrils bus o elements per donar-los prioritat en interseccions i semàfors.

A les comarques gironines, el corredor BRCAT Salt – Girona és el primer planificat i ja se n’ha fet l’estudi previ. En aquest context, el BRCAT Salt – Girona preveu implantar autobusos 100% elèctrics, motiu pel qual ara Teisa està fent proves d’autonomia i funcionament dels diferents fabricants que ofereixen aquesta tecnologia.

El Grup Teisa (Transports Elèctrics Interurbans SA) és una empresa familiar que va néixer el 1920 a Banyoles. Compta amb 62 línies de transport regular i a demanda i amb un centenar de rutes escolars i de transport adaptat, a més d’oferir serveis turístics i d’excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar. Opera a gran part de les comarques gironines i a punts de Barcelona (com Sant Celoni, Vic o la mateixa Barcelona. El 2019 va rebre un reconeixement per l’aposta per la sostenibilitat en les flotes de vehicles i ha invertit 7 MEUR en els darrers tres anys per renovar busos i d’autocars.