L’Ajuntament de Girona habilita una web per tramitar el padró de forma telemàtica

La nova plataforma agilitza que els tràmits es puguin realitzar des de casa

L’Ajuntament de Girona ha habilitat una web, girona.cat/poblacio, que recull tota la informació per poder tramitar el padró de forma telemàtica des de la Seu Electrònica. Fins ara la ciutadania s’havia de desplaçar a l’Oficina d’Assistència en Matèria de Registre (OAMR) del consistori per empadronar-se, canviar de domicili o modificar les dades. Amb aquesta nova eina s’ofereix a la població poder fer els tràmits en qualsevol moment del dia i des de casa, sense haver-se de desplaçar, evitant així les cues. Aquest matí la tinenta d’alcaldia i regidora d’Hisenda i Règim Interior de l’Ajuntament de Girona, M. Àngels Planas, ha presentat en roda de premsa la nova plataforma.

“Presentem un canvi de millora per a la ciutadania. A través d’aquesta web es pot tramitar el padró de manera telemàtica, el que agilitzarà molt els passos fins al punt que els veïns i veïnes no hauran de venir a l’Ajuntament.  Des del govern estem convençuts, ja ho estàvem abans de la pandèmia i ara encara més, que hem d’oferir el millor servei a la ciutadania, i aquest a vegades exigeix poder fer els tràmits des de casa”, ha afirmat la tinenta d’alcaldia i regidora d’Hisenda i Règim Interior de l’Ajuntament de Girona, M. Àngels Planas. La regidora també ha fet balanç del trasllat de l’atenció ciutadana de totes les àrees al vestíbul del Teatre Municipal. “Ho seguirem mantenint, aquest és un canvi que ha arribat per quedar-se”, ha afegit.

Segons dades del 2020, un 51,28 % dels tràmits que es realitzen a l’OAMR tenen a veure amb el padró. En concret, de les 35.002 atencions presencials que es van fer l’any passat, 17.952 estaven relacionades amb aquesta finalitat. Ara es pretén agilitzar aquest tràmit i que es pugui fer des de casa. Per fer-ho, s’ha de presentar la sol·licitud telemàticament per la Seu Electrònica. Un cop el consistori rebi la documentació, es revisarà i s’enviarà un document que la persona haurà de signar amb certificat i retornar-lo.

Tots aquests passos estan recollits a la nova web per tal de facilitar el procés, ja que amb la pandèmia de la COVID-19 les peticions per la Seu Electrònica han augmentat un 600 %, passant de les 1.312 del 2019 a les 7.932 del 2020. La plataforma s’ha dissenyat per ajudar a fer la tramitació, ja que és molt intuïtiva, àgil i té un aspecte molt visual, adaptada a les necessitats de les persones usuàries. Actualment, més del 90 % dels tràmits de l’Ajuntament de Girona es poden fer en línia.

Alhora, a la web es troba tota la documentació que es necessita per tramitar el padró de forma presencial a l’Ajuntament, demanant cita prèvia. Des del servei s’ha detectat que moltes persones, a falta de no tenir tots els documents, han de tornar un altre dia al consistori per empadronar-se o canviar de domicili. És per aquest motiu que la pàgina incorpora un apartat amb tota la informació necessària i les possibles casuístiques (menors d’edat, famílies monoparentals, persones de la Unió Europea, acreditació de la titularitat de l’habitatge i document d’identitat).

Un altre dels fets destacats és que la plataforma permet descarregar-se el volant d’empadronament automàticament des de la Seu Electrònica i tenir-lo a l’instant. Aquest document serveix per acreditar que vius a la ciutat davant de qualsevol administració. Del 2019 al 2020, les peticions telemàtiques de volants d’empadronament han passat de les 1.571 a les 6.460.

En el cas que calgui expressament un certificat d’empadronament es pot demanar també per la Seu Electrònica, i en menys d’una setmana està a disposició de la persona interessada. Aquest document té la mateixa finalitat que el volant, però està firmat pel secretari i la regidora delegada, i és exigit per algunes administracions. En aquest cas, les peticions telemàtiques de certificats d’empadronament s’han incrementat un 400 %, passant de les 1.098 a les 4.538 entre el 2019 i el 2020.

Per fer totes aquestes gestions telemàtiques, aquest curs l’Ajuntament manté el servei de suport al tràmit telemàtic en els centres cívics. Es tracta del projecte IN que es tornarà a posar en marxa aquest novembre. Les persones interessades rebran un acompanyament i suport presencial, de forma gratuïta, per realitzar aquests tràmits digitals. Com el curs passat, hi haurà un punt de suport a cada centre cívic, per tal de facilitar l’accés.

La nova web també incorpora informació sobre la població de Girona, com són les dades demogràfiques, i informació sobre altres tràmits com casar-se, registrar-se com a parella de fet o consultar el cens electoral.