La inversió en obres privades a Girona ciutat es multiplica per dos d’ençà del 2013 i ja supera els 52 MEUR

L'Ajuntament destaca que la majoria d'obres que s'engeguen són blocs de pisos que es reparteixen arreu dels barris

0
430
La construcció torna a despertar a Girona ciutat. La inversió en obres privades s’ha multiplicat per dos d’ençà del 2013 i l’any passat ja va superar els 52 milions d’euros (MEUR). Aquí dins s’hi inclouen tota mena de tipologies (des de rehabilitacions d’habitatges o reformes de locals i negocis fins a noves edificacions). L’Ajuntament, però, sí que constata que la majoria de construccions que s’engeguen des de zero són blocs de pisos plurifamiliars. Ho fa mirant tant les llicències que atorga als promotors com el pressupost global que sumen els projectes. El tinent d’alcalde de l’àrea, Joan Alcalà, explica que aquests nous edificis no es concentren en una sola zona –com ara solars del centre o l’Eixample- sinó que estan “diversificats” arreu de la ciutat.
Les llicències d’obres a privats que atorga l’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Girona són un bon termòmetre per veure l’activitat del sector a la ciutat. No tant pel número –perquè en els darrers anys no ha canviat massa- però sí pel pressupost dels projectes que hi ha al darrere. És a dir, per la inversió que generen les obres.

L’any passat, el consistori va atorgar 802 llicències. D’aquestes, 452 feien referència a obres menors i les restants, a obres majors. Aquí s’hi inclouen tota mena de tipologies: tant petites reformes com obres de nova construcció o rehabilitacions de locals (per exemple, per obrir-hi una botiga o bé un bar-restaurant).

En total, la inversió privada que hi ha al darrere de totes aquestes llicències suma 52.849.313 euros. Una xifra que, d’ençà del 2013, ha arribat a multiplicar-se per dos (perquè aleshores va ser de 25.870.485 euros). El tinent d’alcalde d’Urbanisme ha volgut subratllar que això ja dona fe que el sector remunta, perquè el pressupost associat als projectes s’ha anat enfilant en els darrers anys.

Més blocs de pisos

La diferència entre una obra menor i una obra major la marquen criteris tècnics. Però el que sí que és cert és que dins el darrer grup s’hi troben sempre aquelles construccions –bé siguin cases o bé blocs de pisos- que es comencen a construir des de zero.

I aquí, les dades del 2017 permeten extreure una altra conclusió: que a Girona ciutat tornen a engegar-se les promocions d’habitatge unifamiliar. Això es veu creuant el número de llicències d’obra nova amb la inversió que porten associada.

Per exemple, l’any 2014 l’Ajuntament va atorgar 37 permisos a privats per fer obra nova a la ciutat, que en total sumaven 6,9 MEUR. L’any passat se’n van donar 25, però el pressupost que aquests projectes tenien al darrere ja pujava als 22,24 MEUR. És a dir, que abans les obres que s’engegaven a Girona eren sobretot cases unifamiliars; però ara, la majoria ja són blocs de pisos.

Joan Alcalà ha explicat que no hi ha un sol barri que concentri aquestes promocions. El regidor ha admès que el ciutadà es fixa més en aquelles que estan al centre o a l’Eixample –com els blocs que es construeixen a Jaume I o Joan Maragall- però que, en realitat, “està molt diversificat”.

El responsable d’Urbanisme ja ha avançat, però, que l’any que ve la inversió associada a projectes privats encara s’enfilarà molt més. No pels blocs de pisos, sinó perquè serà aleshores quan l’estadística també inclourà tres grans obres que s’engegaran aquest 2018: la nova Clínica Girona (on ja s’ha fet l’enderroc de les antigues naus), l’ampliació del Corte Inglés i el nou Leroy Merlin que anirà a la zona de l’Avellaneda.

36,64 quilòmetres de carril bici

Joan Alcalà ha donat a conèixer les dades durant la presentació de la memòria de la seva àrea, que a més d’Urbanisme també inclou Mobilitat i Via Pública. I en aquest segon apartat, el regidor sobretot ha posat el focus en la xarxa de carrils bici de la ciutat, que actualment ja suma 36,64 quilòmetres amb els 2,8 de nous que s’hi han incorporat durant el 2017 (que són els que corresponen al carrer Santa Eugènia i a la primera fase de la connexió entre el Pont Major i Campdorà).

Joan Alcalà ha subratllat que, actualment, la xarxa pedalable de Girona ciutat “supera les previsions que es van fixar al Pla de Mobilitat” (un document aprovat el 2011). A més, el regidor també ha avançat que aquest 2018 es treballarà per sumar-hi uns 3,5 quilòmetres nous de carrils bici.

En total, l’Ajuntament preveu estendre la xarxa amb tres nous trams. El primer, el que des de la rotonda de la Plaça de Salt –al Mas Xirgu- enllaçarà amb Vilablareix; el segon, el que completarà el carril pedalable fins a Campdorà, i el tercer, el del carrer del Carme fins al cementiri.

En relació a aquest últim, Alcalà ha concretat que la majoria del traçat anirà per la calçada, perquè l’estretor de les voreres fa inviable adaptar-les perquè els vianants comparteixin espai amb les bicicletes. “Es pintaran senyals a l’asfalt per informar els cotxes de l’existència d’aquest carril bici”, ha precisat.

Per últim, Joan Alcalà també ha avançat que aquest 2018 Girona tindrà dues estacions més de la Girocleta. Un servei que l’any passat va incrementar fins a un 23% el seu nombre d’usuaris (arribant a les 2.875 persones). Les noves estacions se situaran a Sant Ponç i al Pont Major.

FER UN COMENTARI