Dilluns, 10 de febrer de 2025
És notícia

L’Hospital Josep Trueta de Girona introdueix la teràpia amb gossos

Avatar photo
Els infants de la Unitat Funcional de Paràlisi Cerebral rebran l’acompanyament d’aquests nous ‘amics’
hospital-girona-terapia-gossos

L’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta ha començat a introduir la teràpia assistida amb gossos dirigida a aquells infants atesos per la Unitat Funcional de Paràlisi Cerebral que han de rebre tractament amb infiltracions de toxina botulínica. L’objectiu d’aquesta teràpia, basada en l’acompanyament d’animals, és reduir l’ansietat prèvia que pot provocar la infiltració i, per tant, disminuir la sensació de dolor i la necessitat de sedació de l’infant.

La intervenció es realitza en col·laboració amb el Centre de Teràpies Assistides amb Cans (CTAC), especialitzat a oferir sessions amb gossos a persones que conviuen amb alguna discapacitat psíquica, física, o bé, amb alguna dificultat de caire social o educatiu.

La introducció d’aquesta teràpia ve avalada per nombrosos estudis que evidencien com l’acompanyament amb gossos ensinistrats redueix l’estrès i la sensibilitat al dolor en infants, a la vegada que millora la seva sensació de benestar i la tolerància a les estades i proves que els realitzen en els hospitals. A l’hora d’introduir la intervenció, s’ha establert un protocol d’higiene i control vinculat a l’accés d’animals en l’entorn hospitalari per garantir la seguretat tant dels pacients com del personal i dels mateixos animals.

La teràpia assistida amb gossos s’aplica dins l’àmbit de la Unitat Funcional de Paràlisi Cerebral, de referència a la Regió Sanitària Girona, i formada per professionals de la neuropediatria, rehabilitació i traumatologia. Tots ells valoren i tracten d’una manera multidisciplinària un centenar de nens i nenes afectats per trastorns neuromotors permanents que es produeixen durant la gestació, en el moment del part o després del naixement. En aquest sentit, la majoria dels infants amb paràlisi cerebral presenten espasticitat, és a dir, els seus músculs estan rígids i perden l’elasticitat. Aquest fet afecta la mobilitat, algunes vegades de manera molt incapacitant.

Per contrarestar aquesta rigidesa i tensió muscular, l’administració de toxina botulínica s’ha mostrat com un mètode eficaç. El tractament, però, pot ser dolorós, ja que cada sessió consta de múltiples injeccions, fet que comporta un elevat nivell d’ansietat i pot requerir l’administració de sedoanalgèsia, (habitualment amb òxid nitrós). Precisament, per disminuir l’ansietat dels infants durant les puncions, s’ofereix la teràpia assistida amb gossos, els quals mitjançant el seu acompanyament proporcionen benestar emocional al nen o nena. En concret, al Trueta hi ha tres gossos que realitzen aquesta funció de manera rotatòria, de raça i mida diverses (petita i mitjana), per individualitzar al màxim la intervenció.

Protocol d’higiene i de seguretat dels animals

A l’hora d’introduir la teràpia, s’ha establert un protocol d’higiene i control vinculat a l’accés d’animals en l’entorn hospitalari per garantir la seguretat tant dels pacients com del personal i dels mateixos animals. Les mesures inclouen l’avaluació regular per un veterinari, vacunacions actualitzades, tractaments antiparasitaris i revisions de malalties zoonòtiques per assegurar-se del bon estat de salut. S’hi sumen hàbits d’higiene com ara el raspallat just abans d’entrar a la consulta i la neteja prèvia i posterior de l’espai. A més, els gossos no només són seleccionats per la seva bona salut, sinó també per la seva preparació i comportament tranquil i previsible.

El tècnic del CTAC i el gos, identificat amb un pitral, es desplacen al Trueta el dia programat de consulta per intervenir en aquelles visites en què el pacient i la família han acceptat l’acompanyament de l’animal. A banda dels professionals mèdics i d’infermeria presents, hi ha la supervisió constant del tècnic del CTAC fins a la finalització de la consulta.

Unitat Funcional de Paràlisi Cerebral

La introducció de la teràpia assistida amb gossos reflecteix la capacitat de la Unitat Funcional de Paràlisi Cerebral del Trueta a l’hora d’oferir un servei assistencial pediàtric cada vegada més extens. La Unitat va posar-se en marxa el desembre de 2022 amb l’objectiu de facilitar l’atenció assistencial als infants i les seves famílies, ja que durant una sola visita els atenen diferents especialistes. Durant 2024 va atendre 64 pacients, 50 dels quals amb una edat de 0 a 15 anys. Durant les visites a la Unitat, es decideix quin és el maneig terapèutic i el seguiment més adient per a cada infant, i es plantegen, d’aquesta manera, objectius d’intervenció i tractaments individuals adequats a les necessitats de cada família.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Escola bressol municipal l'Estel de Tremp

Tremp busca l’empresa que construirà la nova escola bressol per 400.000 €

Notícia següent
reunio-planas-ordeig-regadiu

El ministre Luis Planas i el conseller Òscar Ordeig reflexionen sobre la situació dels regadius a Catalunya

Notícies relacionades