Pel que fa a la fotografia, el fons conté imatges familiars, d’obres artístiques i d’exposicions. També hi ha un conjunt de material catalogat com a “fotografia professional” de Guillem Soler. Es tracta d’imatges en paper, negatius i plaques de vidre.
Soler va néixer a Tarragona, però va viure i treballar principalment a Barcelona, a més de fer estades a París, Madrid, Nova York i Caracas. Al llarg de la seva vida també va residir puntualment a Girona, on l’any 1922 s’havia instal•lat la seva família i on va viure el pas d’estudiant a artista professional. Aquí va realitzar la seva primera exposició de pintures, entre el 25 de desembre de 1926 i el 7 de gener de 1927 al Saló de Descans del Teatre Municipal; i també hi va fer alguns concerts, com a pianista. Entre el 1931 i el 1932 va viure esporàdicament al carrer de la Barca. L’any 1932, quan es va casar amb Assumpció Amor, es va establir definitivament a Barcelona.
La seva carrera com a artista professional va arrencar definitivament després de la Guerra Civil. A partir de l’any 1939 va començar a rebre successius encàrrecs, majoritàriament per pintar frescos en esglésies i capelles arreu de Catalunya, i també per fer dibuixos per a publicacions de temàtica religiosa. Entre les seves nombroses obres, es poden esmentar les pintures de les esglésies de Perafort i els Pallaresos, de Sant Just Desvern, d’Olvan, de Santa Agnès de Barcelona, dels santuaris de La Guàrdia i de Queralt i, també, del Palau Episcopal i del Seminari de Solsona. De fet, entre les tècniques pictòriques que dominava hi havia el fresc, la pintura a l’oli, l’aquarel•la i el gravat.
Una part significativa de l’activitat professional de Guillem Soler es va realitzar també a les comarques gironines. En concret, a la ciutat de Girona, hi va treballar entre el 1946 i el 1951: va pintar els frescos de l’església de Santa Susanna del Mercadal (1946-1949), els de l’església de Sant Martí del Seminari (1948-1949) i els de la capella de Sant Cosme i Sant Damià de l’església del Carme (1951).
La donació ha anat a càrrec de la filla del pintor, Josefina Soler, i ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i del cap del Servei de Gestió Documental, d’Arxiu i Publicacions de l’Ajuntament, Joan Boadas.
Durant l’acte, Madrenas ha assegurat que la donació permet augmentar la col·lecció de documents sobre la cultura catalana del segle passat, convertint Girona en “una ciutat referent per als investigadors de l’art”. “En l’àmbit gironí, aquest arxiu ens pot ajudar a completar el fons Santos Torroella”, ha afirmat Madrenas.