Girona impulsa un projecte per dinamitzar el comerç del barri de Santa Eugènia

La iniciativa s’inaugurarà aquest dissabte al matí en un acte on també es donaran a conèixer les 58 intervencions artístiques que s’han fet al carrer de Santa Eugènia

Carrer Santa Eugènia de Girona. GM

L’Ajuntament de Girona ha posat en marxa un projecte de dinamització del sector comercial del carrer de Santa Eugènia a través d’un procés de creació comunitari per fomentar l’ocupació i cohesionar la comunitat mitjançant l’art. Diversos artistes provinents de Girona i el seu entorn territorial han dut a terme un total de 58 intervencions artístiques que embelleixen les façanes dels comerços de la zona. D’aquesta manera, es preveu incrementar-ne el valor i generar un efecte positiu en altres aspectes del barri. El projecte té per nom “Reactivem-nos” i és una de les actuacions incloses en el paquet de mesures urgents previstes per protegir les persones i fomentar la reactivació econòmica davant la crisi de la COVID-19.

Per donar a conèixer la iniciativa i les diverses obres que s’han fet al carrer de Santa Eugènia, el consistori ha organitzat un acte inaugural aquest dissabte, dia 18 de desembre, a partir de les 9.45 h, al Centre Cívic Santa Eugènia, que comptarà amb la intervenció de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; la regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes, i el regidor de Sostenibilitat i del barri, Martí Terés. Després de l’acte es visitaran les intervencions artístiques i, entre les 11.30 i les 13 h, hi haurà un espectacle itinerant de teatre pel carrer de Santa Eugènia a càrrec de Teatre de Contacte. A primera hora, a les 9.30 h, l’entitat Som Barri farà una batucada per donar inici a la inauguració.

“Reactivem-nos” destaca per la seva transversalitat, ja que persegueix múltiples objectius i requereix una feina col·lectiva. En aquest sentit, el desenvolupament del projecte s’articula a partir del treball en cinc direccions diferenciades: l’àmbit comercial, el de dinamització econòmica del sector artístic, el comunitari, l’artístic i el lingüístic.

“Aquest projecte és un exemple de com casar en una única acció algunes de les prioritats que tenim com a govern: la reactivació comercial després de la pandèmia com a eina de cohesió social, creació d’ocupació i dinamització econòmica; i la cultura com a motor de transformació de la realitat més propera. ‘Reactivem-nos’ porta a peu de carrer totes aquestes línies estratègiques, i confiem que tingui un impacte molt positiu en el teixit comercial de Santa Eugènia i com a aparador per difondre l’art de carrer dels artistes de la ciutat”, ha destacat l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas.

Les línies comercial i artística constitueixen els elements centrals de la iniciativa. Els establiments, com a objecte de l’acció, i l’art, com el mitjà per transformar la imatge de la zona. En aquest aspecte, cal ressaltar que les intervencions mostren una diversitat de tècniques i estils, i van a càrrec principalment de professionals de les arts visuals de terres gironines, els quals treballen o es troben en el procés de treballar en el sector del muralisme. En aquesta línia del projecte destaca la implicació de l’Associació de Comerciants de Santa Eugènia i de l’Asociación Sociocultural de Colombianos para la Integración en Girona (ASOCOLGI), que ha estat imprescindible per establir el contacte i una relació fluïda amb els comerços del barri.

L’eix comunitari s’ha treballat gràcies a la metodologia oberta amb què s’ha organitzat el projecte, que ha buscat potenciar el capital social, generar confiança, prestigi i interaccions socials entre tots els agents participants. En el cas de la dinamització econòmica del sector artístic, el projecte ha permès incrementar la visibilitat dels i les artistes i projectar els seus treballs, i alhora ha estat una oportunitat laboral que ha contribuït a dinamitzar i consolidar aquest sector professional a la ciutat de Girona.

Finalment, en l’eix lingüístic, el projecte ha permès millorar la qualitat lingüística de la senyalística i retolació comercial del carrer Santa Eugènia, i ha estat una oportunitat per iniciar a Girona el Pla Ofercat del Consorci de Normalització Lingüística, que busca que tothom qui regenta comerços o establiments de la zona pugui millorar la seva competència oral i escrita en català.

A més, en el vessant del treball comunitari, “Reactivem-nos” ressalta per la seva capacitat d’involucrar col·lectius de persones molt diverses focalitzades en obtenir un únic objectiu comú, millorar l’entorn urbà del barri de Santa Eugènia. S’hi han implicat més de cent persones, entre veïnat i comerciants, associacions culturals i comunitat artística, a banda del personal municipal i d’altres organitzacions que hi han col·laborat. Per treballar cada una de les línies exposades, les diverses persones i grups participants en el projecte han de socialitzar-se i interaccionar, fer trobades per coordinar-se i buscar consensos per tirar endavant la iniciativa.

Totes les intervencions s’han fet en espais visibles de diversos establiments del carrer de Santa Eugènia i volen contribuir a fixar un missatge positiu i de reactivació de la comunitat. Amb la millora de l’entorn urbà, el consistori també busca atraure visitants de tota la ciutat, més enllà dels veïns i veïnes de la zona.

El cartell del projecte és obra de l’artista Xavi Ramiro, president de l’Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya i veí del barri de Santa Eugènia.

L’Ajuntament de Girona promou i organitza aquesta iniciativa en el marc del PECT Indústries Culturals i Creatives de Girona i el seu entorn territorial, projecte cofinançat en un 50% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 i en un 25% per la Diputació de Girona.